Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kylskåpsventilationsgallers vinterluckor?Se
#1
Sett i manualen för Solifern att man bör sätta för luckor på gallren vintertid. Nån som gör så?
Är det för att kylskåpet kyler sämre om det blir många minusgrader på baksidan, eller för att man får in onödig kalluft i vagnen?
Några såna fanns inte med i min Solifer 2006, o förra ägaren har inte heller sett några heller.
Nu vet jag inte ens vad Dometickylskåpet har för modellbeteckning men det går visst att få tag i luckor. Kanske kan man få dit bitar av liggunderlag på insidan?
https://www.campingvaruhuset.se/sv/galle...ovre-vit-1
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Jag har sådana luckor till min Knaus dock aldrig haft dem på. Men när det blir neråt -15 och lägre kanske de behövs. Till min Cabby 512 finns det inte och det har funkat bra ändå
Svara
#3
Det fanns lucka till den ABC 420 som vi en gång började husvagnskarriären med. Där behövdes de för det gick inte att köra med vagnen med kylskåpet igång på gasol. Lågan blåste ut. Den blåste ut ibland även stillastående, om vädret var blåsigt från fel håll och förtältet inte var uppe. Kylen satt på höger sida.
Luckan var en bit kulhamrad plåt, samma typ som väggarna, bockad så den passade i gallret och försedd med en tryckknapp för fastsättning.
Svara
#4
Han jag köpte Solifern av hade den bara en vinter som bostad utanför jobbet i Umeå. Den höll värmen bra på bara 2kw-läget (10 amp säkring) så luckor kanske inte är nåt att bry sig i...
Usch va sugen jag är att åka iväg nånstans o wildcampa nu.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#5
Körde man elektriskt kvittade det. Luckan var till för att inte lågan skulle blåsa ut.
Svara
#6
Nä, det är för kylen funkar med hjälp av värme gasol,12v, 240v. Så om det blir för kallt bakom kylen så slutar funktionen/cirkulationen av gasen/vätskan.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Altea för detta inlägg:
  • Hagbard, Ljusne-Håkan, LMC400
Svara
#7
(2022-12-20, 20:12)Altea Skrev: Nä, det är för kylen funkar med hjälp av värme gasol,12v, 240v. Så om det blir för kallt bakom kylen så slutar funktionen/cirkulationen av gasen/vätskan.

Undrar hur kallt det ska vara då?
Jag har läst att på sommaren tvärstannar cirkulationen om det blir 50 plusgrader där inne...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
Ingen aning. Så kallt har det aldrig varit när jag bott i husvagn. Men blåst ut lågan har det gjort, i alla fall på den första vagnen. Den har nog varit mer skyddad på Tabbertvagnarna.
Svara
#9
Vi har också en Dometic. Sitter märkning inne på sidoväggen i kylen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[Bild: 3cafb0971eb9fcd631d98edce62cbed4.jpg]
Svara
#10
(2022-12-21, 13:12)LMC400 Skrev: Vi har också en Dometic. Sitter märkning inne på sidoväggen i kylen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[Bild: 3cafb0971eb9fcd631d98edce62cbed4.jpg]

Dometicskåpet i Solifern är ganska mycket mindre än Electroluxet i gammel-Cabbyn Sad
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)