Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snabb värme i Solifer 560!
#1
Jag har ju joxat o trimmat min 1988 års Cabbys värmesystem rejält under dom sex år jag haft den, men ändå tyckt att den varit väldigt långsam att få upp värmen i. Vagnen jag hade innan den, en exakt lika var också väldigt trög tyckte jag. Hade diffusa minnen att den Solifer 500 jag hade som allra första vagn blev varm mkt snabbare. För att få upp värmen fort på vintern har jag brukat köra bara gasolpannan på det vattenburna o samtidigt en 2 kw fläkt som blåser runt luften, då släpper kylan i väggar o golv fortare än på enbart vattenburna systemet. Jag gjorde "vetenskapliga undersökningar" och tog tid, mätte graderna på rören osv. Alla såna tider o siffror har jag glömt nu.
Men...
Idag var det på nollan ute i nysnön, och inne i Soliferna som inte haft nån värme på på flera dar var det 1 plusgrad. Jag slog på elpatronen på 2 kw fem minuter, sen gick jag över till gasolen och 2-kw fläkten. Satte klockan på en timme för att få lite koll på hur fort det kan gå att få drägligt varmt, jag tänkte röja lite, hade flyttat över det sista från Cabbyn o bara ställt in det där på rus. Ett tv-program gjorde att jag blev kvar inne i huset en timme o 20 minuter, när jag kom ut igen blev jag helt paff så varmt det var, och två olika termometrar visade 22 grader! Och golvvärme! 
Det var ju iofs bara nollgradigt ute, men det kändes då väldigt snabbt jmf med Cabbyn. O då är ändå Solifern lite större invändigt. Jag kunde stänga av gasolpannan o fläkten, o i stället värma med bara 2 kw elpatron o termostaten på 20 grader så höll det sig jämt o skönt den stund jag var kvar där... Om det nu inte är inbillning kan man undra vad det är för skillnad? Cabbyn är ju känd för bra isolering. Minnet från den snabba uppvärmningen av de Soliferna från tidigt 80-tal kom tillbaks.
Kul i alla fall, blir ännu mer sugen att fara iväg på nån vinterutfärd nu snart. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
Dividerade vi inte om bredden på luftspalterna över dina radiatorer tidigare? Och kom fram till att de du hade var betydligt smalare än vad de är i min Tabbert?
Du har kanske bredare kanaler nu?
Svara
#3
(2022-11-21, 19:11)apersson850 Skrev: Dividerade vi inte om bredden på luftspalterna över dina radiatorer tidigare? Och kom fram till att de du hade var betydligt smalare än vad de är i min Tabbert?
Du har kanske bredare kanaler nu?

Högst upp är dom tvärtom smalare! Som att hela kanalen succesivt smalnar av. Det kan ju göra att varmluften accellererar på vägen uppåt. Det ser i alla fall extremt välgjort ut, hela vägen under sängarna o upp, som om NASA gjort det och inget får bli fel. Cabbyns luftkanaler i farm och bakändan fanns ju inte alls. Sätet fram satt dikt mot väggen så där var det tvärstopp. Tänkte att nån tagit löst det o satt tillbaks det fel, men några alternativa skruvhål har jag för mig inte fanns där.
Man kan justera termostaten med en halv grad bara, och när man ställt den som man vill ha tex 21C  håller den exakt. På elvärme märker man inte av systemet alls, 12-volts cirkpumpen är så tyst så jag inte hör när den går. 
Jag är inte alls säker, men har fått för mig att den här 3010 compactpannan gör av med mer gasol än Långe Jan. Att man inte själv kan välja panntemperatur som på Långe Jan tycker jag är ett minus. Vagnen känns då förjäkla härlig och enormt välbyggd. Nu när jag fått i ledlampor överallt så är den otroligt mysig att bara sitta i. Till läslamporna i hörnen fick jag efter att ha bytt från starkare till slut tag i ledspottar på bara en watt och 100 lumen, det känns väldigt behagligt. Varmvita 2700 K.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#4
Ja, luften ökar farten när spalten blir smalare, men totalt sett minskar luftcirkulationen på grund av den mindre arean. Så det är ingen fördel i ett sådant här fall. Problemet, om det nu är något, är förstås att om man ska ha luftspalter bakom ryggstöd minskar utrymmet för att sitta och ha bord, eftersom innermåttet mellan luftspalterna blir kortare. Är då vagnen inte 250 bred heller från början blir det ännu mindre plats över.

Att du inte kan välja panntemperatur är förstås för att Aldes Combipannor (3000, 3010 och 3020HE) har inbyggd varmvattenberedare. Den behöver hålla en viss temperatur för att du ska få varmvatten. Men det spelar ingen större roll. Antingen behöver man värmen ändå i vagnen, för det är kallt ute, eller så behöver man inte ha pannan igång hela tiden. Det räcker att slå på den när man ska äta, så är diskvattnet varmt i god tid innan du ätit färdigt.

Pannan kör elektriskt om du har el inkopplat, så länge inte temperaturen sjunker för mycket i den. Även om du ställt in på att köra både gasol och el, alltså. Om den bara ska värma varmvattnet kör den alltid elektriskt, om ström finns att få.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Om man funderar lite så kanske det blir rätt till slut, eller...

Angående luftspalter Solifer/Cabby vs Tabbert så är nog de förstnämnda anpassade för just radiatorvärme och Tabberts vagnar anpasade för Trumavärme i grunden med grövre luftrör runt vagnen (kräver ju större plats). 
Har svårt att tänka mig att man ändrar intredningen i Tabbert bara för att "någon" vill ha Alde värme.

Att sedan värmen i Solifer "går upp" snabbare än vad den gjorde i Cabbyn innebär bl a en upplevelsekänsla men också att Cabbyn inte hade golvvärme. Golvvärmen sprider värmen jämnare i vagnen och det är den känslan man upplever som att det går fortare, men annars så har 3010 pannan lägre effekt än vad 29xx pannornma har.

Det däremot 3010 pannan har som inte 29xx pannorna har är just att det går "i normal temperatur runt 50 grader" och det går inte att ändra om man inte slår över till varmvatteberedning eller att utetemperaturen kryper ner mot det som är vanligt uppe norr så båda brännarna går igång, elvärmen klarar inte det själv. Däremot så är dessa pannor programerade att under nattens mörka timmar så går pannan upp till ca 80 grader under en kortare stund för att förhindra legionella tillväxt.

Har haft flera vagnar med golvvärme och upplevt samma sak, men inga av dessa går upp mot en analog vagn utan en massa digitala prylar som funkar som bäst varma sommardagar och strular så in i beng kalla vinterdagar när tempen kryper ner mod ca 30 minus, speciellt uppe i norr, söderöver funkar det nog för det mesta för där blir det väll inte så väldans kallt?

Men mycket snö vad jag förstår nu, det upp och nervända landet...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#6
(2022-11-22, 17:11)Hagbard Skrev: Om man funderar lite så kanske det blir rätt till slut, eller...

Angående luftspalter Solifer/Cabby vs Tabbert så är nog de förstnämnda anpassade för just radiatorvärme och Tabberts vagnar anpasade för Trumavärme i grunden med grövre luftrör runt vagnen (kräver ju större plats). 
Har svårt att tänka mig att man ändrar intredningen i Tabbert bara för att "någon" vill ha Alde värme.

Att sedan värmen i Solifer "går upp" snabbare än vad den gjorde i Cabbyn innebär bl a en upplevelsekänsla men också att Cabbyn inte hade golvvärme. Golvvärmen sprider värmen jämnare i vagnen och det är den känslan man upplever som att det går fortare, men annars så har 3010 pannan lägre effekt än vad 29xx pannornma har.

Det däremot 3010 pannan har som inte 29xx pannorna har är just att det går "i normal temperatur runt 50 grader" och det går inte att ändra om man inte slår över till varmvatteberedning eller att utetemperaturen kryper ner mot det som är vanligt uppe norr så båda brännarna går igång, elvärmen klarar inte det själv. Däremot så är dessa pannor programerade att under nattens mörka timmar så går pannan upp till ca 80 grader under en kortare stund för att förhindra legionella tillväxt.

Har haft flera vagnar med golvvärme och upplevt samma sak, men inga av dessa går upp mot en analog vagn utan en massa digitala prylar som funkar som bäst varma sommardagar och strular så in i beng kalla vinterdagar när tempen kryper ner mod ca 30 minus, speciellt uppe i norr, söderöver funkar det nog för det mesta för där blir det väll inte så väldans kallt?

Men mycket snö vad jag förstår nu, det upp och nervända landet...
Skulle tex pannan jävlas i kylan så har jag alternativet att behålla Cabbyn och sälja Solifern med skaplig vinst till våren. 3010 pannan känns ända ganska enkel o pålitlig, än så länge.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#7
Jag hade två bekymmer med min Compact 3000, som jag hade under tiden 2011-2018, i en vagn från 2001.
  • Tändmodulen som skapar tändgnistan när man kör med gasol havererade. Tog fem minuter att byta men kostade över tusenlappen.
  • Fläkten som skapar drag vid gasoldrift gick för trögt, så den kom inte upp i tillräckligt högt varvtal för att pannan skulle försöka tända. Var på hårstrået när att det gick att lirka ut den och smörja upp den. Tog mer än en timmes mekande eftersom det var så trångt, men kostade inga pengar, för den fungerade efter renovering.

Den 3010 som jag har nu har inte krånglat alls. Det jag gjort med den är tillägg och lite service:
  • Installerade en extra inomhusgivare, för själva termostaten sitter där det värms för mycket direkt från pannan och från batteriladdare och annat i elcentralen.
  • Installerade en utomhusgivare under golvet, när jag ändå hade farten uppe. Gör ingen nytta mer än att det kan vara kul att se temperaturen ute, och på så sätt får man den visningen integrerad i displayen.
  • Installerade batteribackup till displayen. Jag har en huvudbrytare till 12 V innanför dörren. Slår jag från där stannar pannan, och då stannade även klockan i displayen. Då jag använder den för automatisk nattsänkning var det inte alls behändigt att klockan tappade bort sig så snart jag stängde av 12 V.
  • Fyllt på lite vatten/glykol. Det hade dunstat med åren.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
(2022-11-22, 17:11)Hagbard Skrev: Angående luftspalter Solifer/Cabby vs Tabbert så är nog de förstnämnda anpassade för just radiatorvärme och Tabberts vagnar anpasade för Trumavärme i grunden med grövre luftrör runt vagnen (kräver ju större plats). 
Har svårt att tänka mig att man ändrar intredningen i Tabbert bara för att "någon" vill ha Alde värme.

Vi har haft en Tabbert med luftvärme. Luftslangarna kräver inte mer plats än radiatorerna (men mer än själva vattenrören, förstås). En stor del av sträckan runt den vagnen jag har nu är dock inte rör, utan just radiatorer, så det finns mycket av dem.
Det som var skillnad på vagnen med Truma var att det inte bara fanns luftutsläpp under fönsterna, utan även in mot "fotutrymmet" under borden. Den var duktig på att sprida ut värmen snabbt, men det blev rätt ojämnt, jämfört med vattenburen värme.

De äldre pannorna i 29XX-serierna har högre effekt (utom Junior) än vad Compact 3000 har på gasoldrift. Men gasoleffekten ökades på 3010/3020 HE, så de har marginellt högre effekt på gasoldrift än 29XX. Dessutom har de flesta 3010 3 kW eleffekt. Det fanns i 3000 också, men det var vanligare med 2 kW då. Tabbertvagnar med 3 kW eleffekt har vanligtvis dubbla elsystem, för att man ska kunna köra både pannan och alla annat för fullt samtidigt. Under förutsättning att man har två eluttag med separata säkringar, förstås.

Sammanlagd effekt i en Compact 3010 är alltså 8,6 kW, om man har 16 A elmatning och dessutom full fart på gasolen.

Hur/om det fungerar i -30°C har jag inte sett någon anledning att ta reda på. Som du skriver är det dessutom sällan det är så kallt i södra landsänden. -20°C är ovanligt, bara det.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)