Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lite extra tillluft under radiatorerna för snabbare värme?
#1
Funderar lite på det här med hur segt det är att få upp värmen i en utkyld husvagn med vattenburen värme, speciellt med bara 2,1 kw elpatron. Jag har rensat o byggt om mina luftkanaler som dom är perfekta både under sofforna och upp mot fönstren, men det är så llite värme som strömmar upp vid fönstren att man inte kan känna den med handen. I min Cabby från 1988 är det tre friskluftinsläpp under golvet, två i bakre hörnen. och bara ett fram under babordssoffan. Från lufthålen är det liksom inplåtat så kalluften tvingas gå igenom en bit av radiatorn och sen komma upp bakom soffryggarna. Och där, men nästan bara där känner man hur det pyser upp rejält med varmluft.
   Jag har murat en hel del kakelugnar och spisar o skorstenar, så jag har lite koll på hur sk skorstensdrag fungerar, eller inte fungerar. Är tex skorsten för kort och skillnaden i värme nere och uppe är för liten blir det inget drag alls.... Och det är nog så det är.... Att antyda att denna ärevördiga konstruktion inte är så smart är väl knappt att man törs ens antyda, men jag gör det ändå.
   Och vidare tänker jag som så att om man kunde leda in lite friskluft under tex den långa radiatorn längs framväggen skulle skorstenseffekten där kanske öka markant? Jag skulle inte bli förvånad om man tom skulle kunna få ner elförbrukningen när det är kallt, fast man leder in lite mer av kylan utanför. Som systemen är gjorda så blir mycket av värmen inkapslad nere vid golvet, och utan en effektiv luftström blir den kvar där. Skulle man ha en bra värmekamera o filma på utsidan skulle man ganska säkert se att en hel del värme går rakt igen golvet o nederst på väggarna. Samt att det strålar ut mindre värme just där de tre original friskluftintagen sitter. Eftersom värmen där pga rejäl skorstenseffekt pyser rakt upp o in i vagnen.
   I framväggen är det ganska enkelt att gör ett par mindre hål o leda in luft från gasolboxen via korta plaströr. Skulle det hela inte funka alls, eller bli sämre än original är det enkelt att sätta igen hålen igen och bekänna att det var en dålig idé.
   Vad tror ni? Jag frågade samma sak på Facebook, fick endast ett helt gäng "goddag yxskaft" svar:
   "Kan du inte boosta med gasolen?"
   "Om du aldrig ska använda pannan tycker jag du kan sätta igen luftintaget till pannan under vagnen" 
   "Sätt dit fläktar" osv. Jag har helt gett upp att få nån på FB att förstå den enklaste fråga. Hur tydlig man än beskriver nåt man vill veta haglar idiotsvar ang nåt man aldrig ens nämnt i inlägget. Det är ganska sorgligt. Och ändå sitter jag o skriver där...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
(2022-03-27, 22:03)Ljusne-Håkan Skrev: I framväggen är det ganska enkelt att gör ett par mindre hål o leda in luft från gasolboxen via korta plaströr.

Att leda in luft från gasolboxen känns inte helt bra.  I händelse att gasol skulle läcka finns risk att du lder in den i husvagnen,.

Frågan är hur du skall kunna få till en bättre självcirkluation på luften genom en kraftigare skorstenseffekt. Om du lägger upp lite bilder på hur det ser ut får vi lite mer att bita i Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400
Svara
#3
(2022-03-28, 00:03)Sokrates Skrev:
(2022-03-27, 22:03)Ljusne-Håkan Skrev: I framväggen är det ganska enkelt att gör ett par mindre hål o leda in luft från gasolboxen via korta plaströr.

Att leda in luft från gasolboxen känns inte helt bra.  I händelse att gasol skulle läcka finns risk att du lder in den i husvagnen,.

Frågan är hur du skall kunna få till en bättre självcirkluation på luften genom en kraftigare skorstenseffekt. Om du lägger upp lite bilder på hur det ser ut får vi lite mer att bita i Smile

Ska man vara så rädd för gasolen så törs man väl inte ha varken spis eller pannan inne i vagnen?

Att skorstenseffekten skulle bli bättre måste ju helt enkelt stämma eftersom den redan är det ovanför de tre befintliga friskluftintagen. Så länge det är ganska kallt på golvet o man kört värmen ett tag så kommer det ju faktiskt värme upp bakom alla soffryggar. Men det slutar ganska snart, säkert beroende på att skillnaden i värme nere och uppe ganska snart är för liten.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
Vore intressant att se vad temperaturskillnaden är mellan friskluftsintaget respektive ovanför konvektorn när varmluften pumpar respektive när den avstannar. Två termometrar eller en inne/utetermometer borde kunna ge svaret.

Drar mig också tillminnes att den gode Hagbard har lagt upp en skiss på friskluftsintagens placering i en vagn i samband med hur många personer som vagnen är godkänd för.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, yngrot
Svara
#5
Är din tanke att helt ersätta befintliga luftintag med nya och mer "riktade" till elementen?

(Hjärnornas kamp på Facebook har man sällan någon nytta av - möjligen bra för efterlysningar och liknande.)
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#6
(2022-03-28, 12:03)Sokrates Skrev: Drar mig också tillminnes att den gode Hagbard har lagt upp en skiss på friskluftsintagens placering i en vagn i samband med hur många personer som vagnen är godkänd för.

Har inte med tråden att göra, men är det någon som sett den gode Hagbard här på länge?
Saknar honom. Han brukar dessutom inte låta felsökning passera obemärkt

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
(2022-03-28, 18:03)LMC400 Skrev: är det någon som sett den gode Hagbard här på länge?
Saknar honom. Han brukar dessutom inte låta felsökning passera obemärkt

Av medlemslistan att dömma tittade den gode Hagbard in på forumet igår morse, så vi får hoppas att han hjälpa oss att reda ut våra ibland virriga tankegångar Smile

campingforum.net/memberlist
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#8
(2022-03-28, 14:03)Adrian Skrev: Är din tanke att helt ersätta befintliga luftintag med nya och mer "riktade" till elementen?

(Hjärnornas kamp på Facebook har man sällan någon nytta av - möjligen bra för efterlysningar och liknande.)

Nä dom får vara kvar. Dom ger ju bra med värme.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#9
(2022-03-28, 12:03)Sokrates Skrev: Vore intressant att se vad temperaturskillnaden är mellan friskluftsintaget respektive ovanför konvektorn när varmluften pumpar respektive när den avstannar. Två termometrar eller en inne/utetermometer borde kunna ge svaret.

Bra idé! Och väldigt lätt test att genomföra.
Igår gjorde jag ett annat lite kul test: Det sitter en liten kran/vred under den lilla varmvattenberedaren, man kan ställa den så att inget vatten cirkulerar till radiatorslingan om man vill ha enbart varmvatten sommartid. Ställde den så och körde på med både elpatron o gasol i tio minuter. Jag har en tempmätare med givaren satt nere i radiatorflänsen i främre högra hörnet, vattnet rinner i högerervarv så där har det gått nästan varvet runt. Där var det 9 grader när solen gassat lite på dan. Efter tio minuter öppnade jag kranen och tog tid, tänkte att det tar väl några minuter innan vattnet hunnit runt och tempen stiger, men det räckte med 45 sekunder så började det snabbt stiga, upp till 62 C som mest.
Och då, med fortfarande kallt under sofforna, forsar det upp rejält med värme ovanför alla radiatorer. Hur länge varmluftsprutten var kännbar tänkte jag inte på, men den avstannar ganska snart.
Med lite extra uteluft måste det helt enkelt bli effektivare! Det jag tycker är så märklig segt är när det är helt genomvarmt i vagnen och jag sitter eller ligger i tystnad där. Jag hör ju hur cirkpumpen slår till och börjar gå med jämna mellanrum. Fast det inte är kallare än typ 3 plusgrader ute får elpatron o cirkpump mala på märkligt länge innan rumstermostaten bryter, kanske sju minuter. Med en elfläkt på 2 kw som enda värme i stället räcker det att den snurrar kanske bara halva tiden innan den slår av. Höjer man fläkttermostaten till max blir det snabb så varmt att det inte går att vara där inne. Med vattenburet och elpanna på lite mer; 2,1 kw, blir det aldrig lika varm öht. Det måste helt enkelt bero på det dåliga skorstensdraget när det redan är varmt under sofforna och att en hel del värme går rakt ut genom golv o väggar närmast radiatorerna.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#10
En tanke som slog mig är: Vad händer om du minskar arean på konvektorn (minskar hålet i skorstenen)?

Om en betydande del av värmen av radiatorena går ut genom golvet och väggarna närmast radiatorerna. Går det att få plats med extra issolering av typ liggunderlag som sträcker sig en bit under radiatorerna och går upp i konvektorn. Om du låter liggunderlagsbitarna gå upp hela vägen i konvektorn så får du också en strypning som kanske kan ge ökat drag.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)