Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Förstärkaren till min antenn har ingång både för 230 VAC och 12 VDC. Jag har satt dit en strömbrytare på 12 V, så den inte ska stå och äta lite ström hela tiden, om 12 V är påslaget men ingen är i vagnen.
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
(2021-05-15, 19:05)apersson850 Skrev: Förstärkaren till min antenn har ingång både för 230 VAC och 12 VDC. Jag har satt dit en strömbrytare på 12 V, så den inte ska stå och äta lite ström hela tiden, om 12 V är påslaget men ingen är i vagnen.
Av bilden att dömma ser det ut som att antennförstärkaren endast strömförsörjs med 12-24v DC.
Har du mätt så att du har 12v in till antennförstärkaren?
Det ser också ut att sitta en strömbrytare på samma sida (On/Off).
Gör det någon skillnad i bildkvalitén om strömbytaren står i On respektive Off?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
:
Betygsättning:
0
Det sitter ju en sladd där, och det ser ut som att vi ser återskenet av en röd LED till vänster om förstärkaren.
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Att ha den kopplad på laddaren kan vara smart så man inte glömmer att slå av den ifalla den är kopplad direkt på batteriet.
Men mindre smart om man inte alltid står kopplad på 230 V.
Har du sedan den tillhörande antennen som är lågbyggd och plåttak (aluminium) så har det visat sig (i husbilsförhållanden) att det blir störningar från jordplanet så anetennen inte får riktig signal in, brukar hjälpa att höja den med någonting så avståndet mellan antenn och tak blir högre.
Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• Sokrates
:
Betygsättning:
0
Jag har min aktiva antenn på ett vanligt teleskoperande antennrör. Så jag kan hissa den en meter. Borde vara tillräckligt vid de våglängderna.
Men det är rätt att plåttaket kan påverka. Det som händer är sällan att det blir störningar, utan snarare motsatsen. Jordplanet "äter upp" signaler nära planet, så ligger antennen lågt över taket dämpas både störningar och de signaler man vill ta emot.
Det här är ett trick som vi som konstruerar elsystem i maskiner använder för att minska störningar, och öka störtåligheten, i elsystemen. En sladd som ligger tätt på jordplanet (montageplåten) stör mindre och är tåligare än en sladd som sitter 20 cm från plåten. Detta utan att sladden har någon elektrisk förbindelse med plåten.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• Sokrates
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Synd att trådskaparen lyser med sin frånvaro...
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk