Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2021-02-08, 07:02
(Detta inlägg var senast redigerat: 2021-02-08, 07:02 av Sokrates.)
Denna gång var det jämnt mellan två uppladdade bidrag, så jag fick gå in med admin-kontot och avge en utslagsröst. Då jag tyckte att bilderna var lika fina och intressanta blev det till att singla slant för att bestämma vart admin-rösten skulle hamna.
Grattis apersson850! Du koras till vinnare för veckans bild V5, med bidraget "Fotodramatik vid en segelblank Möllerödssjö".
P.S. BEANs fot från
Äskhultsby gör mig pinsamt medveten om att jag aldrig har varit där, trots att jag under många år har tänkt att besöka byn som är unik då det är en oskiftad by där man kan bilda sig en uppfattning om hur det såg ut på andra platser på landsbygden innan skiftesreformerna. Av deras webbplats fram framgår att marken har skiftats, men att byggnaderna inte flyttade ut som var brukligt.
Byn genomförde storskifte 1825 och laga skifte 1864, men gårdarna splittrades inte och ligger kvar på sina ursprungliga platser och detta är unikt i Sverige.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• BEAN