Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 745 115 hkr som dragare?
#11
(2019-03-16, 01:03)Ljusne-Håkan Skrev: Det borde gå att hitta bytesmotorer i bra skick utan att det kostar sjuka belopp som till nyare bilar...

Titta på laga.se där finns motorer till bilen från 2.500 kr. Om bilen är relativt fri från rost skall det nog gå att hålla liv i den ganska länge för en rimlig peng.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#12
Volvos rödblocksmotorer brukar hålla länge. I regel äter rosten upp bilen innan motorn ger upp.
De mest ilskna turbomaskinerna, med effekt uppåt 190 hk, är förstås mer utsatta.
Max vridmoment på en tvåventilad sugmotor ligger vid ca 2500 r/min. Alla 89 och nyare har insprutning, eftersom de har katalysator.
Fyrventilade är ovanliga numera. Den var förstås piggare att dra husvagn med, men med motorns rätt spetsiga karaktär (max vridmoment vid 4450 r/min) fick man förstås ofta växla ner ett snäpp på landsväg. Det gick dock lätt, då alla fyrventilade (GLT 16 valve) med manuell låda hade elektriskt manövrerad överväxel.

Dagens automatlådor har lockup på alla växlar utom ettan, men de äldre hade bara lockup på högsta växeln.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#13
(2019-03-15, 18:03)Sokrates Skrev:
(2019-03-15, 17:03)Ljusne-Håkan Skrev: Här var det en som ser fin ut. [censurerat ord] anamma. Värdeminskningsförhållandet jmf med en XC70 från tex -08 lär vara enormt. Och att slippa beta sex, sju tusen kronor i skatt varje år det blir ju lite bensin det. Eller bromsskivar o husvagnsfjädrar.
https://www.blocket.se/vasternorrland/Vo...0.htm?aw=1

Ja, den ser fin ut på bilden. Ser att den har gått ca 35.000 mil. Kan undra hur länge som volvos bensinmotorer vanligvis håller. Eftersom det är en -89a blir bör den vara 30 år i år och då blir fordonsskatten 0 kr, samt besiktning vart annat år Smile

Om den sköts normalt så är 125000 mil inga problem...

https://www.atl.nu/teknik/31-varv-runt-j...ed-en-740/

Och  2016 så har Irv kört 500 000 mil...

https://www.expressen.se/motor/veteranbi...lvo-p1800/

Okey då, SAAB är inte så dåliga heller.. Kan det bero på Svensk kavlitet...

Men 999 999 tusen km (observera km, det är 99 999,9 mil) är ju inte så dåligt för en Oljesludgemotor...

https://tjanstebilen.se/1358/har-ar-en-s...00000-mil/

Hittar ingenting på Ford, men det brukar vara det som först uppnås 10 år eller 29/25 tusen mil?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#14
felpost  Confused
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#15
Den här ser ju ut som ny trots 37000 mil. Det slutar nog med att vi skaffar en sån här. Den anings nyare (2010) V70 dieseln behåller vi nog.
https://www.blocket.se/annons/orebro/vol...g/93775719
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#16
Om man ska dra husvagn med någon 940, så är det stor skillnad på en med sugmotor på 115 hk eller den med lågtrycksturbo på 135 hk. Jag har provat med båda varianterna (far min hade en av varje).
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#17
(2021-01-19, 16:01)apersson850 Skrev: Om man ska dra husvagn med någon 940, så är det stor skillnad på en med sugmotor på 115 hk eller den med lågtrycksturbo på 135 hk. Jag har provat med båda varianterna (far min hade en av varje).

Sämre utan lättrycksturbon då?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#18
Den här är nog den finaste beg bil jag öht sett. Att de fanns med slungdiff visste jag inte.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo 740 toppskick https://www.blocket.se/vi/94777712.htm
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#19
Den ser superfin ut men den kostar ju lite väl mycket kan jag tycka
Svara
#20
Bilen ser fin ut på bilderna, men i vanlig ordning gäller det att även kolla under bilen och bl.a. leta efter rost. 

När man hos Transportstyrelsen söker fordonsuppgifter för bilen (PTY204) framgår det att bilen är besiktigad den 5 januari 2021. Den har haft 10 ägare och den senaste ägaren förvärvade bilen den 29 december 2020. Man kan få ägaruppgiter sända per e-post och då ser man att bilen har bytt ägare väldigt ofta under de senastte tre åren, vilket kan vara en "riskfaktor".

En fördel med bilen, som är tagen i trafik 1992, är att den blir fri från fordonsskatt 2022 då den är 30 år gammal.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 9 Gäst(er)