Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frågor om Alde 3020
#31
Att el/vattenburna värmesystem inte har några förluster vs direktel håller jag Inte med på alls. Det är nog samma sak i husvagnar som i villor. I en villa där rören går genom golv och väggar leds en del av värmen bort dit de boende inte får nån nytta av den. Att det i en husvagn ger ganska rejäla förluster bevisas av följande:
1. Igår värmde jag först upp min vagn rejält under fem timmar med 2 kw vattenburen elpatronsvärme.
2. Knäppte av vattenburna värmen helt och körde igång en värmefläkt på bara 1 kw. Efter en halvtimmer var det 23 grader både fram och bak i vagnen.
3. Stängde då av värmefläkten och drog igång den vattenburna värmen igen, men på 1kw läget. Efter tre, fyra timmar hade tempen sjunkit från 23 till bara 15 grader! Med samma energiåtgång som med fläkten! Skulle man fota med en värmekamera på utsidan och under vagnen skulle man säkert se stora skillnader i värmeläckaget.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#32
Ja, men det beror ju på att du inte värmer upp lika mycket i vagnen. Om du kör en fläkt inuti vagnen värmer du upp luften i vagnen i första hand. Det blir varmast högst upp.
När du kör med vattenburen värme värmer du upp ända nerifrån golvet, ut i hörnen. Det är ganska stor skillnad.

Om man sen tycker man har nytta av den värmen eller ej, det kan diskuteras. Men det upplevs i regel som behagligare att bo i en vagn som är "helt" uppvärmd. Golvet blir varmare, kallras vid fönster motverkas etc.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#33
(2020-11-29, 20:11)apersson850 Skrev: Ja, men det beror ju på att du inte värmer upp lika mycket i vagnen. Om du kör en fläkt inuti vagnen värmer du upp luften i vagnen i första hand. Det blir varmast högst upp.
När du kör med vattenburen värme värmer du upp ända nerifrån golvet, ut i hörnen. Det är ganska stor skillnad.

Om man sen tycker man har nytta av den värmen eller ej, det kan diskuteras. Men det upplevs i regel som behagligare att bo i en vagn som är "helt" uppvärmd. Golvet blir varmare, kallras vid fönster motverkas etc.

Seriöst? Med en värmefläkt på golvet blir det kalla golvet tvärtom uppvärmt väldigt mkt fortare ända ut i hörnen än det blir med den vattenburna värmen. Även väggar och skåp blir varma mkt fortare eftersom varmluften blåser runt.
Den stora nackdelen är ju att det låter ganska mycket, och att man inte får nåt varmvatten. Att man inte kostar på så mycket värme längst in under sofforna spelar ingen roll.

Och frågan var ju dessutom om det finns några förluster i ett vattenburet system. Och står man ut med två 1000 watts fläktars ljud kan man säkert spara en hel del på elräkningen jmf med att köra på vattenburen elvärme
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#34
(2020-11-30, 01:11)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-11-29, 20:11)apersson850 Skrev: Ja, men det beror ju på att du inte värmer upp lika mycket i vagnen. Om du kör en fläkt inuti vagnen värmer du upp luften i vagnen i första hand. Det blir varmast högst upp.
När du kör med vattenburen värme värmer du upp ända nerifrån golvet, ut i hörnen. Det är ganska stor skillnad.

Om man sen tycker man har nytta av den värmen eller ej, det kan diskuteras. Men det upplevs i regel som behagligare att bo i en vagn som är "helt" uppvärmd. Golvet blir varmare, kallras vid fönster motverkas etc.

Seriöst? Med en värmefläkt på golvet blir det kalla golvet tvärtom uppvärmt väldigt mkt fortare ända ut i hörnen än det blir med den vattenburna värmen. Även väggar och skåp blir varma mkt fortare eftersom varmluften blåser runt.
Den stora nackdelen är ju att det låter ganska mycket, och att man inte får nåt varmvatten. Att man inte kostar på så mycket värme längst in under sofforna spelar ingen roll.

Och frågan var ju dessutom om det finns några förluster i ett vattenburet system. Och står man ut med två 1000 watts fläktars ljud kan man säkert spara en hel del på elräkningen jmf med att köra på vattenburen elvärme

Byt vagn till en med Trumavärme så får du det du vill ha.

Egentligen handlar det inte om att värma upp luften så snabbt som möjligt utan att få ett termiskt klimat i vagnen där jämnvikt har skett mellan både inredning och de transmissions- och ventilationsförluster som sker vid ollika temperaturer ute och inne. Men också att systemet skall se till så mikrobiell påväxt försvåras p g a den fuktighet som ökar med dels antal personer och den som för tillfället gäller i den yttre miljön. All den fukt slår mot kalla delar och orsakar dels mögel och inte minst röta, syns mest uti hörnen i golvnivå om det är dålig uppvärmning med dålig cirkulation på luften.

Därför bl a införde en tillverkare golvvärme via radiatorsystemet i sin vagnar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#35
(2020-11-27, 10:11)apersson850 Skrev: Som du säkert vet finns det en viss fast ventilation, även med alla luckor och fönster stängda. Det är den ventilationen som är inräknad i formeln.

Vad står det på den Gula skylten vid ingången i din vagn, hur många personer är den godkänd för?
Svara
#36
Vagnen är en typisk tvåpersonersvagn. Men det går att bädda för fyra, och det är också vad skylten säger att ventilationen är gjord för.

Jag menar förstås inte att det är lika lätt att värma upp hela vagnen, som att värma luften i mitten och närmast kringliggande inredning. Men jag menar att om du ska värma upp hela vagnen, ut i hörnen, då går det åt en viss energi för det, eller en viss effekt för att hålla en viss temperatur. Du vill värma ut i hörnen, både för din egen och, som Hagbard så klokt påpekade, vagnens skull.
Jag har också haft en vagn med Truma. Det går kvickt att få det att börja kännas varmt, men det går aldrig att få samma "goa" värme som med vattenburet system.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates
Svara
#37
(2020-12-01, 07:12)apersson850 Skrev: Vagnen är en typisk tvåpersonersvagn. Men det går att bädda för fyra, och det är också vad skylten säger att ventilationen är gjord för.

Jag menar förstås inte att det är lika lätt att värma upp hela vagnen, som att värma luften i mitten och närmast kringliggande inredning. Men jag menar att om du ska värma upp hela vagnen, ut i hörnen, då går det åt en viss energi för det, eller en viss effekt för att hålla en viss temperatur. Du vill värma ut i hörnen, både för din egen och, som Hagbard så klokt påpekade, vagnens skull.
Jag har också haft en vagn med Truma. Det går kvickt att få det att börja kännas varmt, men det går aldrig att få samma "goa" värme som med vattenburet system.

Jag vill bara försöka förklara att man med elfläktar kan snabbt värma upp en utkyld vagn initiativt, och till en lägre elkostnad än att köra med enbart elpatronen från början. Naturligtvis växlar jag till den vattenburna senare. Men att få nån att fatta detta klarar jag knappast av hur jag än försöker. Ber om ursäkt för min dumhet.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, JOCKE.F, Månsson, Sokrates
Svara
#38
(2020-12-01, 11:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-12-01, 07:12)apersson850 Skrev: Vagnen är en typisk tvåpersonersvagn. Men det går att bädda för fyra, och det är också vad skylten säger att ventilationen är gjord för.

Jag menar förstås inte att det är lika lätt att värma upp hela vagnen, som att värma luften i mitten och närmast kringliggande inredning. Men jag menar att om du ska värma upp hela vagnen, ut i hörnen, då går det åt en viss energi för det, eller en viss effekt för att hålla en viss temperatur. Du vill värma ut i hörnen, både för din egen och, som Hagbard så klokt påpekade, vagnens skull.
Jag har också haft en vagn med Truma. Det går kvickt att få det att börja kännas varmt, men det går aldrig att få samma "goa" värme som med vattenburet system.

Jag vill bara försöka förklara att man med elfläktar kan snabbt värma upp en utkyld vagn initiativt, och till en lägre elkostnad än att köra med enbart elpatronen från början. Naturligtvis växlar jag till den vattenburna senare. Men att få nån att fatta detta klarar jag knappast av hur jag än försöker. Ber om ursäkt för min dumhet.

Be inte om ursäkt, var och en är salig i sin egen tro, vetenskapen avgör skillnaden.
Svara
#39
Jodå, jag har förstått att du byter till vattenburet när du fått upp värmen. Fast från början insåg jag inte att det var det du menade.
Det jag argumenterade om var "högre förluster med vattenburen värme". Jag hävdar fortfarande att det inte är förlusterna som är högre med den principen, utan det är ambitionsnivån som är högre. Du värmer en större del av vagnen, och det är i slutändan bra både för dig och vagnen.
Just för att snabbt få lite "goare" temperatur i luften är en fläktkamin svårslagen. Skulle möjligen vara en brasa på golvet, men den ger ju många andra tråkiga bieffekter.
Om man inte ska vara i vagnen förrän dagen efter eller så, då spelar det knappast någon roll. Men vill man vistas där "nu", då är snabb uppvärmning bra. Jag har dock märkt att om jag rusar på med samma metod, då är det inte ovanligt att jag får kondens på en del ytor under uppvärmningen. Den risken verkar mindre om jag kör med vagnens eget värmesystem.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#40
Jag är nog märklig som kan få för mig att jag vill sticka iväg med vagnen helt plötsligt även på vintern utan att bestämma o planera det en vecka i förväg.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)