Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
(2020-11-20, 02:11)Ljusne-Håkan Skrev: Funderar om min CABBY 532DLX blir varm långsammare på 2 kw elpatronen än normalt? Blåser jag på med enbart en kupevärmare går det betydligt fortare.
Under både fram och bakfönstret sitter de två längsta konvektorerna, men nån uppåtgående varmluft går inte alls att känna.
Tidigare så monterade du nya takluckor, du ersatte en och monterade en ny över sängen.
Är dom av ventilerande typ eller oventilerade?
Är dom av ventilerande typ så har du ökat frånluften mot den avvägda för vagnen och då åtgår det mer energi för att uppnå tidigare resultat.
Radiatorerna både fram och bak skall ha en plyfa skiva som sitter mellan sätena (ca 10 cm från golvet) som styr upp luften bakom skivan som sitter under fönstrena. Är dessa skivor borta så letar sig luften den närmaste vägen ut och det kan bero på att sätet blir varmt i stället för under fönstret.
Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Plyfaskivorna sitter där dom ska. Den främre har dock en pyttesmal springa fram där det ev smiter ut lite luft. Ska nörderitejpa igen det med gaffa när jag orkar
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
(2020-11-22, 17:11)Ljusne-Håkan Skrev: Plyfaskivorna sitter där dom ska. Den främre har dock en pyttesmal springa fram där det ev smiter ut lite luft. Ska nörderitejpa igen det med gaffa när jag orkar
Undrar vad Svenska Akademien och andra petimesser säger om språkbruket, vangen, vaffen och nörderitejpa?
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
(2020-11-21, 12:11)Hagbard Skrev: Om nu vagnen byter luften med ca 3 m3 i timmen där denna luft också innehåller värme,
hur mycket energi måste till för att tillgodose detta bortfall (kallas för ventilationsförluster)? Då formeln räknats fram som ett resultat av empiriska försök ingår dessa i beräkningen. Nu kan man förstås förändra mycket i den ekvationen genom att låta både dörren och Heikiluckan stå på vid gavel, men så dum får man inte vara mitt i vintern. Det är med alla öppningar stängda, så att bara minimiventilationen är aktiv, som mätningarna gjorts.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Som den kakelugnsmakare jag faktiskt är tänkte jag att eftersom både rök och varm luft tar den lättaste vägen gjorde jag en noggranare koll av luftkanalen i framänden. Och se på [censurerat ord], sittskivan sitter dikt mot framväggen, noll genomströmning upp till fönstret.
Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Den här bilden är från bakänden, där har jag inte börjat riva än, men ni ser nog den stora springan upptill, radiatorn syns tydligt, plyfan är bara uppskjuten mot "åsarna" o fastskruvad så. Lättare för varm luft att pysa igenom där in under sängen än uppåt i en stängd (!) kanal... lika varden främre plyfan monterad från fabrik.
Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
2020-11-24, 15:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-11-24, 15:11 av apersson850.)
I min vagn är det rätt stora öppningar under soffor och sängar, så luften kan komma in och röra sig mot radiatorerna. Likaså finns det olika former av avbärare bakom sängar och soffor, så det inte ska bli tätt upp längs ytterväggarna. Det känns en rejäl ström med varm, närmast het, luft upp vid fönstren när jag värmer upp en kall vagn. När den väl blivit varm avtar det, för då är det bara underhåll av den uppnådda temperaturen.
Efter det att jag flyttade temperaturgivaren till termostaten, bort från den väl uppvärmda garderobsväggen (vagnens elcentral och panna sitter där under) fungerar temperaturregleringen utmärkt.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
(2020-11-24, 15:11)apersson850 Skrev: I min vagn är det rätt stora öppningar under soffor och sängar, så luften kan komma in och röra sig mot radiatorerna. Likaså finns det olika former av avbärare bakom sängar och soffor, så det inte ska bli tätt upp längs ytterväggarna. Det känns en rejäl ström med varm, närmast het, luft upp vid fönstren när jag värmer upp en kall vagn. När den väl blivit varm avtar det, för då är det bara underhåll av den uppnådda temperaturen.
Det är ju exakt det ska vara i även min Cabby, men här har det varit vrålbråttom att få fram färdiga vagnar att sälja så dom har mer ellrr mindre skitit i att bygga fungerande varmluftanaler. Jag fixade ju till framänden hyfsat på min igår, slog av värmen för att fortsätta i dag. Slog på värmen i utkyld vagn på fm, efter typ 2,5 eller 3 timmar gick jag ut hit. Normalt värms bägge ändarna upp exakt lika fort, nu var det över 21 C fram när det bara hunnit bli 17 C bak! Och naturligtvis varm go luft längs hela framrutan,, helt kallt vid bakrutan.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates, yngrot
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
När det är nollgradigt är min vagn varm och go efter någon timme, ungefär. Om jag inte kör med el+gasol, för då går det fortare än med bara el. Just under uppvärmningen är all effekt av godo.
Luftcirkulation är absolut nödvändig även för vattenburen värme.
Jag kör förresten med vattenburen elvärme plus elektrisk golvvärme, så jag har alltså 3150 W till vattnet och ytterligare 350 W i golvet. Gasolen ger max 5,5 kW. Kör jag med allt värmer det den förhållandevis lilla vattenmängden så ilsket att det inte går att hålla handen på radiatorerna, trots att vagnen inte är uppe i 20°C än.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
2020-11-25, 20:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-11-25, 21:11 av Ljusne-Håkan.)
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
|