Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta stötdämpare
Läser man alla kombinationer så är det förutsättningen för en så låg vikt på chassit som möjligt, speciellt i Europa där de gemensamma bestämmelserna är likartade. Det vi skall hålla oss inom är 0-750 kg samt det som tillverkarna har att ta hänsyn till är i de flesta fall för Husvagnar över 751 kg men att också försöka hålla sig inom en total vikt av kombinationen dragbil Husvagn 3500 kg.

Det AL-Ko nu prövar är ett lågviktschassi som måste uppstyvas med ett kraftigare golv där golvet blir en enhet i chassit i stället för en enhet till karossen. Engelsmännen håller på att prova med kompositmateriel i golvet tillsammans med ett lågviktschassi för att försöka uppnå en bättre utnyttjad vikt till själva karossen där man kan få in mer utrustning men ändå hålla sig inom de toleranser som gäller får den totala vikten i fordonskombinationen.

En länk som är ganska bra för resor inom Europa där mycket framgår både hastigheter och vikter:

 https://www.theaa.ie/aa/motoring-advice/...notes.aspx
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2020-11-08, 21:11)Ljusne-Håkan Skrev: Jag har börjat köra max 70 som på den gamla goda tiden. När nu den var? Alltså när ändrades maxfarten för husvagnarna från 70 till 80?
I 70 får man ju njuta längre av färden än i 80. Smile

Det låter bra, lite försiktigt i början...

Men det intressanta är nu när du bytt, hur verkar det rulla på en normal svensk grusväg (för det är väl där du tar det försiktigt).

Ser jag på vägarna runt mig så är det runt 50 km/t på asfalt och när man kommer ut på en grusväg där inget annat säger så är ju bashastigheten 70 km/t och det går ju knappast att hålla 30 på dessa. Men skumpar och hoppar gör det.
Svara
Högsta tillåtna hastighet för lastbilar och personbilar med släp höjdes från 70 till 80 km/h år 1995.
I Finland får man från 1 juni i år dra lätta släp (kategori O1) i 100 km/h.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2020-11-16, 11:11)apersson850 Skrev: I Finland får man från 1 juni i år dra lätta släp (kategori O1) i 100 km/h.

Finns något krav på stötdämpare för att släpvagnar med en totalvikt under 750 kg (O1) får framföras i 100 km/h i Finland?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
(2020-11-16, 11:11)Sokrates Skrev:
(2020-11-16, 11:11)apersson850 Skrev: I Finland får man från 1 juni i år dra lätta släp (kategori O1) i 100 km/h.

Finns något krav på stötdämpare för att släpvagnar med en totalvikt under 750 kg (O1) får framföras i 100 km/h i Finland?
Nej inga krav, alla släp under 750kg får framföras i 100km/h.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Eftersom ni skrev under 750 kg var jag tvungen att kolla vad som gäller för min mini-husvagn med 750 kg totalvikt. Hittade ett dokument från Transportstyrelsen där dom skriver att fordonsklass O1 är lätta släpvagnar med högst 750 kg totalvikt.


.pdf   fordonskategorier.pdf (Storlek: 33,64 KB / Downloads: 4)

Blev dock förvånad när jag kollar i fordonsuppgifterna. Totalvikten är uppgiven till 750 kg och vagnen är ej fordonsskattepliktig. Under fordonskattegori står dock O2, som gäller för lätta släpvagnar med 751-3.500 kg totalvikt. Måste tyvärr vara en felskrivning då det borde ha stått O1.

Får jag fara fram i 100 km/h med vagnen i Finland?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Max 750kg borde jag ha skrivit ?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Ja, om det ska vara petigt. Släp upp till och med 750 kg räknas som lätta (O1), oavsett hur tung bilen som drar dem är. Vilket gör att trots att högsta sammanlagda totalvikt (bil+släp) som får framföras med B-kort är 3500 kg, så går det bra att dra en 750 kg släp även om bilen själv når 3500 kg. En totalvikt på 3500 kg för bilen är det högsta man får köra med så länge man har B-kort (undantaget då för B-kort äldre än 1 juli 1996 i kombination med personbil klass II). Men med släp på 750 kg kan man alltså komma till en sammanlagd totalvikt på 4250 kg med B-kort.
Dock duger det inte alls med en bil som har totalvikt 3499 kg och ett släp med 751 kg. Summan är fortfarande 4250 kg, men då krävs minst B96.

Denna märklighet är säkert en av anledningarna till att just B96 infördes. Med ett förenklat prov, jämfört med det för BE, kan man då ändå få möjlighet att köra med sammanlagt 4250 kg, oavsett hur det fördelas mellan bil och släp.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2020-11-16, 11:11)apersson850 Skrev: Högsta tillåtna hastighet för lastbilar och personbilar med släp höjdes från 70 till 80 km/h år 1995.
I Finland får man från 1 juni i år dra lätta släp (kategori O1) i 100 km/h.

Kan i samband med detta meddela att jag tagit reda på att hasigheten för tung lastbil med släp höjdes från 50 till 70 km/h den 1 januari 1968.
Som ren historielektion, då, för det har inget med dagens husvagnar att göra.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2020-11-28, 14:11)apersson850 Skrev:
(2020-11-16, 11:11)apersson850 Skrev: Högsta tillåtna hastighet för lastbilar och personbilar med släp höjdes från 70 till 80 km/h år 1995.
I Finland får man från 1 juni i år dra lätta släp (kategori O1) i 100 km/h.

Kan i samband med detta meddela att jag tagit reda på att hasigheten för tung lastbil med släp höjdes från 50 till 70 km/h den 1 januari 1968.
Som ren historielektion, då, för det har inget med dagens husvagnar att göra.

Så max 70 för husvangar hängde med ända till 1995! Det trodde jag inte.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)