Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Injustering av Alde 29xx pannor
#1
Injustering av Alde 29xx gasolpanna för att uppnå jämnaste komforten.


Man brukar säga att det finns två användartyper, en analog och en digital. Den analoga är oftast den äldre generationen som många gånger är van med en äldre värmekälla och här förutsätter jag att det är en Alde Comfort typ 29xx.

Den yngre digitala generationen som är mer van att knappa på en display är nog mer van med de nyare generationerna av Alde Compact serien.

Alde 29xx pannorna arbetar utifrån ”konstanttemperaturprincipen” som då är reglerbar. Det är upp till användaren att sätta sig in i hur denna fungerar i praktiken.

Tekniker som skriver handböcker skriver oftast utifrån sin egen horisont och då blir det också oftast att dessa handböcker vänder sig till andra tekniker och inte till vanligt tänkande individer.

I de flesta konventionella system så finns det en typ av reglerutrustning som skall tillgodose det som användaren kan utnyttja för att uppnå en så komfortabel nivå som möjligt. Man programerar utrustningen efter givna regler och sedan så sköter systemet hela proceduren dygn efter dygn utan några som helst klagomål från omgivningen (i regel).

 I ett system som ovan med en värmekälla som sitter i ett campingfordon så överlåter tillverkaren till användaren att dels lära sig systemet samt att justera in systemet för bästa komfort.

Dessa system har ingen reglerutrustning, ingen shunt, inga termostatventiler och det sämsta är att man vet inte var i landet som är den lämpligaste uppställningsplatsen. Det bästa de gjort är att ha konstruerat ett system utifrån alla det parametrar som behövs för ett ambulerande uppvärmningssystem, och det har dessa tekniker gjort bra.

Hur gör man då?

Det som tillverkaren har tänkt är att i denna konstanttemperaturpanna med ett lågflödessystem så får användaren prova sig fram med olika framledningstemperaturer för att hitta den som verkar vara mest lämpligaste i förhållandet ute/inne på just den plats som man befinner sig på.

Och det kan vara bra att köra cirkulationspumpen (den uppepå pannan) konstant för då sparar man mest tillförd energi/gasol. Termostaten på väggen fungerar inte då utan man får använda en vanlig termometer så man ser var temperaturen ligger, i fall man skall höja eller sänka framledningstemperaturen. Med denna funktion så blir komforten som bäst i vagnen och man slipper kallras och annat som upplevs lite dåligt.

Där av har man en ”tänkt” shuntventil i Alde 29xx pannorna som då heter ”vridtermostat” med en reglering mellan 1-7 där lägsta framledningstemperaturen är 1-som motsvarar ca 30º, och 7-som motsvarar ca 80º.

Om man inte samtidigt vill ha varmvatten från varmvattenberedaren då får man göra som instruktionsboken säger.

De flesta anser nog att har man möjligheten till konstantdrift av cirkulationspumpen och modulerar tillförd effekt (framledningstemperatur) så får man oftast en bra komfort.

Det är en liten skillnad mot de pannor som har en systemtemperatur på runt 80/85º där rumstermostaten kallar på värme när det behövs och skall starta cirkulationspumpen. Är det inte en typ av Termistor med elektronik bakom utan en vanlig termostat så kan Hysterese (till/frånslag) bli så lång att man upplever kallras vid kylgenomgångar som t ex fönster.


Att observera också är att alla 29xx pannor skall mjukstartas med ratten (vridtermostaten) på 4:an.

Med detta reglerdiagram (bild 2) som främst är framtaget för att kunna se en ”ungefärlig” skillnad mellan ute/inne samt vilken framledningstemperatur som man bör ha för att få ett hum om hur det borde fungera.

Det undre digramet (bild 3) går att kopiera för eget bruk om man har intresse av att lära sig, samt att fylla i för den egna komforten utifrån sitt eget system beroende vilka krav man ställer.

Det som inte detta reglerdigram tar upp är en ev höjdskillnad över havet som oftast räknas som mvp 0 (meter vattenpelare 0). Skulle man vara på höjder upp mot 1000 meter eller mer så vrider man tillbaka vridtermostaten (bild1) på pannan något steg neråt för att få samma effekt som diagrammet.


Bifogade filer Thumbnail(s)
           
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#2
Bra inlägg hagbard..  jag brukade köra min 2921  på  läge 2 under uppstart och oftast räckte  det med läge 3 för att ha hyfsad värme .
[-] Följande 1 användare säger tack till dig yngrot för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
(2020-01-05, 12:01)yngrot Skrev: Bra inlägg hagbard..  jag brukade köra min 2921  på  läge 2 under uppstart och oftast räckte  det med läge 3 för att ha hyfsad värme .
Det blir en liten enmans sport att hitta ett läge på panntermostaten som ger ganska långa gångtider varje gång rumstermostaten startar cirkpumpen.
Med för varm panna cirkeulerar det förstås lite mer sällan och man eldar lite för kråkorna.
Och med för kall panna kan det bli att man vaknar å fryser kl fem då det oftast är som kallast ute, fast pannan brinner och pumpen går hela tiden.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#4
I villor kör man numera ofta med konstant cirkulation och reglerar temperaturen med en motorshuntventil. Motorshunten fattas alltså på de här husvagnspannorna, för att få full automatik.

Min Alde Compact går att köra med ständig cirkulation. Någon shuntventil finns inte, så temperaturen regleras med panntemperaturen. Nackdelen är att varmvattnet blir sämre ju varmare det är ute. Fördelen är jämnast värme, som Hagbard skrivit ovan.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)