Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elbilar och klimatkrisen
#1
Hej!
Hur tänker ni?
Forskarna pratar ju om att det måste börja hända nått radikalt inom 10 år för att stoppa klimatkrisen.
Det är ju ett hot mot bilarna som vi känner dem idag. Då skall vi inte ens prata om Bil + Husvagn.
Det finns ju nån enstaka elbil som fixar tyngre släp, typ Tesla. Men den kostar ju skjortan.

Hur går det för husvagnar om politikerna tvingas ta tuffa beslut?
Svara
#2
Frågan är nog hur vanliga Svensson ska hantera en snabb omställning överhuvudtaget. En övergång till miljövänligare alternativ borde nog ske med mer morot än piska. Som exempel, när min Kia Ceed diesel var ny 2012 ansågs den så snäll mot miljön att den belöndes med skattefrihet i fem år. Innan den tiden gått hade den förvandlats till hyggligt taskig mot miljön. Mängder med liknande bilar lanserades på marknaden och folk som ville göra rätt och köpa en miljösnäll bil "lurades".
Tror att en så stor omställning som en fossilfri bilpark innebär bör ske i en takt som gör att forskningen hinner med så att det inte skapas en massa nya problem. Det har börjat krypa fram mer och mer hur utvinning av ämnena som finns i dagens batterier utvinns. Om några år när dessa problem lyfts upp i fullt dagsljus är det nog inte kul att äga en elbil med dagens batteriteknik.
Det går nog inte att stå och heja på lilla Greta samtidigt som man har huvudet i sanden.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#3
(2019-12-08, 21:12)LMC400 Skrev: Frågan är nog hur vanliga Svensson ska hantera en snabb omställning överhuvudtaget. En övergång till miljövänligare alternativ borde nog ske med mer morot än piska. Som exempel, när min Kia Ceed diesel var ny 2012 ansågs den så snäll mot miljön att den belöndes med skattefrihet i fem år. Innan den tiden gått hade den förvandlats till hyggligt taskig mot miljön. Mängder med liknande bilar lanserades på marknaden och folk som ville göra rätt och köpa en miljösnäll bil "lurades".
Tror att en så stor omställning som en fossilfri bilpark innebär bör ske i en takt som gör att forskningen hinner med så att det inte skapas en massa nya problem. Det har börjat krypa fram mer och mer hur utvinning av ämnena som finns i dagens batterier utvinns. Om några år när dessa problem lyfts upp i fullt dagsljus är det nog inte kul att äga en elbil med dagens batteriteknik.
Det går nog inte att stå och heja på lilla Greta samtidigt som man har huvudet i sanden.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Det är väl samma barnslavar i samma gruvor som tar fram råvarorna till batterierna vi har mobilerna också?

Sen är det väl så också att elnätet skulle inte räcka till på långa vägar om alla hade elbilar som behövde laddas. Och att bygga om det så det pallar är inget som gjörs i en grisblink, även om våra politiker tycker att det räcker att dom knäpper med fingrarna o säger "Seså" detta skall vara klart i morrn eftesrom det är jag som bestämmer nu.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#4
Batterierna till mobiltelefonerna är inte tillnärmelsevis lika stora som de som måste in i elbilarna.

Elnätet har en tendens att vara kraftigast där det behövs minst för just elbilsladdning, det är riktigt. Vi ser på Sydvästlänken, som går någon kilometer från där jag befinner mig nu, att en förstärkning av överföringskapaciteten i näten inte sker så lätt. Speciellt när upphandlingssnålheten gärna bedrar visheten.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#5
Den stora miljöprofeten som var först med katalysator på sin cheva tidigt i begynnelsen anser att Elbilar är en klimatbluff.

[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#6
Nu kastar han sten i glashus.
Åker idag i en stor Mercedes ML. Äldre modell också med stor mullrande motor.
Inte det miljövänligaste alternativet kanske.
Det är många återremitteringar på ärenden det blir i kommunen tack vare den mannen.
Bor där och vet hur han härjar och gnäller.
När vi inte står sommar- och vintersäsong på Sollerö Camping far och flänger vi med en VW Tiguan -21 och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT -21.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Chriper för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#7
Inte alla som lever som de lär

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#8
(2020-01-08, 17:01)Chriper Skrev: Nu kastar han sten i glashus.
Åker idag i en stor Mercedes ML. Äldre modell också med stor mullrande motor.
Inte det miljövänligaste alternativet kanske.
Det är många återremitteringar på ärenden det blir i kommunen tack vare den mannen.
Bor där och vet hur han härjar och gnäller.

Och som drivs med Metanol?

Han var ju först med katalysator så varför inte vara först med Metanol.

[/url][url=https://www.youtube.com/watch?v=g8x9DmdJVJk]https://www.youtube.com/watch?v=g8x9DmdJVJk

Redan 2007 förespråkade han det och ingen lyssnade...

https://www.nyteknik.se/energi/bjorn-gil...ol-6424495

Tror mer på han än alla fanatiker.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
Det är ju säkert en massa miljöproblem med elbilarna, barnslavar i gruvorna mm. Men nånstans måste det väl börjas o testas med nåt annat än förbränningsmotorer. Det kanske blir mer vettigt på nåt vis om tio, 20 år? Skulle inte dagens elbilar ha tagits fram alls skulle ju det aldrig bli nån utveckling av nåt alternativ till bensin o diesel....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
(2019-12-08, 10:12)ebchage Skrev: Det finns ju nån enstaka elbil som fixar tyngre släp, typ Tesla. Men den kostar ju skjortan.

Hur går det för husvagnar om politikerna tvingas ta tuffa beslut?

Oavsett vad vi tycker om övergången från bensin- och dieselbilar till elbilar, så är det nog bara att inse att övergången är ett faktum. Den drivande kraften i övergången är förmodligen inte att "rädda klimatet", utan snarare behovet att reducera luftföroreningarna i Kinas megastäder. Det blir helt enkelt för kostsamt för bilproducenterna att ta fram och producera personbilar med olika motortekniker och då är det efterfrågan på den gigantiska kinesiska marknaden som styr vad det är för teknik som kommer att gälla för de personbilar som säljs i övriga delen av världen.

Husvagnar är framtidssäkra såtillvida att de inte har någon egen motor. Värre är det för husbilar där merparten är baserade på transportfordon utrustade med dieselmotorer. I värsta fall kan man alltid ställa upp husvagnen på sässongsplats och använda den som ett stationärt fritidsboende.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)