Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Golvvärme, och bara den
#1
I samband med att jag var i vagnen för några dagar sedan, kopplade jag in strömmen. Jag lät den elektriska golvvärmen vara på, men enbart den. Jag var lite nyfiken på hur varmt det blev med enbart den på, när det nu var kallt ute.

Efter några dagar stabiliserade det sig på ungefär fem grader varmare än det var ute. Så när det var -10°C blev det -5°C i vagnen. Det märktes att golvet kyldes av rätt mycket, när golvvärmen inte fick någon hjälp av någon annan värme alls.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
(2019-12-20, 20:12)apersson850 Skrev: I samband med att jag var i vagnen för några dagar sedan, kopplade jag in strömmen. Jag lät den elektriska golvvärmen vara på, men enbart den. Jag var lite nyfiken på hur varmt det blev med enbart den på, när det nu var kallt ute.

Efter några dagar stabiliserade det sig på ungefär fem grader varmare än det var ute. Så när det var -10°C blev det -5°C i vagnen. Det märktes att golvet kyldes av rätt mycket, när golvvärmen inte fick någon hjälp av någon annan värme alls.

Vad är det för effekt på golvvärmen i din vagn?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Den är på 350 W. Så jämfört med elpannan på 3 kW, eller gasolen på 5,5 kW, är det inte så mycket.
Jag hade inte förväntat mig att den skulle klara av det heller, men var lite intresserad av att se var nivån hamnade.
Vagnen är en 580, så boytan hamnar på bortåt 15 m². På 80-talet, när direktverkande elvärme var det alla skulle ha, räknade vi med att i normalisolerade bostadshus behövdes det 65 W/m² i södra Sverige. En husvagn är sämre isolerad än ett hus, så att det här inte räcker är helt enligt vad man kan förvänta sig.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)