Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
(2019-12-18, 13:12)Hagbard Skrev: Läcker det från schunten (den man stänger av om man bara vill ha varmvatten) under beredaren så kan det rinna ner till kontakten och vatten ger ju en krets å där kan ju då grunfelet vara.
Ja, om det finns möjlighet att det läcker kylarvätska som letar sig in i en strömbrytar så kan det leda till elfel. Det underlättar att se på plats hur det ser ut
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post • LMC400
2019-12-18, 21:12 (Detta inlägg var senast redigerat: 2019-12-18, 21:12 av Hagbard.
Edit Reason: Glömde bilden.
)
(2019-12-18, 18:12)Sokrates Skrev:
(2019-12-18, 13:12)Hagbard Skrev: Läcker det från schunten (den man stänger av om man bara vill ha varmvatten) under beredaren så kan det rinna ner till kontakten och vatten ger ju en krets å där kan ju då grunfelet vara.
Ja, om det finns möjlighet att det läcker kylarvätska som letar sig in i en strömbrytar så kan det leda till elfel. Det underlättar att se på plats hur det ser ut
Förmodar att det har hänt tidigare då dom vänt patron och satt pumpen neråt.
Läcker beredaren så är det inte så svårt att tänka att det droppar ner mot motorn och följer sedan motorkabeln drekt in till kretskortet.
Genomföringen i gaveln är ingen tät genomföring utan bara en kabelgenomföring med plastskruv som skall ålla kabeln på plats samt att den inte skavs mot plåtgenomföringen..
Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Hagbard for this post • Ljusne-Håkan, Sokrates
Nu är det bara att hoppas att det inte är nåt mer fel än glykolläckage. Reläna kändes lite oljiga nu efter sista haveriet, men när det brann första gången märkte jag inget sånt,, jag kollade om det skulle vara fuktigt, men såg inget sånt då.
Fyren ligger på Bergön norr om Hudik.
Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post • Hagbard, Sokrates
(2019-12-19, 02:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu är det bara att hoppas att det inte är nåt mer fel än glykolläckage. Reläna kändes lite oljiga nu efter sista haveriet, men när det brann första gången märkte jag inget sånt,, jag kollade om det skulle vara fuktigt, men såg inget sånt då.
Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Att det kan kännas som lite kladdigt beror på att vattnet dunstar bort under tid och glykolen blir är kvar.
Glyckol dunstar inte utan ligger kvar som en liten kladdig/sockeraktig smet.
Förmodligen så har det läckt när det blivit varmt och slutat när det blivit kallt.
Men du har haft en otrolig tur då det inte börjat brinna värre så du förlorat hela vagnen.
Hoppas du är nöjd ändå i bedrövelsen.
Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Hagbard for this post • Sokrates
(2019-12-19, 02:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu är det bara att hoppas att det inte är nåt mer fel än glykolläckage. Reläna kändes lite oljiga nu efter sista haveriet, men när det brann första gången märkte jag inget sånt,, jag kollade om det skulle vara fuktigt, men såg inget sånt då.
Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Att det kan kännas som lite kladdigt beror på att vattnet dunstar bort under tid och glykolen blir är kvar.
Glyckol dunstar inte utan ligger kvar som en liten kladdig/sockeraktig smet.
Förmodligen så har det läckt när det blivit varmt och slutat när det blivit kallt.
Men du har haft en otrolig tur då det inte börjat brinna värre så du förlorat hela vagnen.
Hoppas du är nöjd ändå i bedrövelsen.
Ja, det hade inte varit kul. Hade det börjat brinna eller bara bli tillräckligt med gaser när jag sov där så hade det kunnat gå illa.
Jag ska åka o hämta den nu, 5995 gick det på. Jag trodde nästan det skulle bli lite dyrare ändå.
Först ett par koppar Gevalia. Idag hinner jag nog både dit och hem mens det är ljust. Kanske tom lite sol enligt SMHI.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post • Hagbard, Sokrates
(2019-12-19, 02:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu är det bara att hoppas att det inte är nåt mer fel än glykolläckage. Reläna kändes lite oljiga nu efter sista haveriet, men när det brann första gången märkte jag inget sånt,, jag kollade om det skulle vara fuktigt, men såg inget sånt då.
Skickat från min SM-T535 via Tapatalk
Att det kan kännas som lite kladdigt beror på att vattnet dunstar bort under tid och glykolen blir är kvar.
Glyckol dunstar inte utan ligger kvar som en liten kladdig/sockeraktig smet.
Förmodligen så har det läckt när det blivit varmt och slutat när det blivit kallt.
Men du har haft en otrolig tur då det inte börjat brinna värre så du förlorat hela vagnen.
Hoppas du är nöjd ändå i bedrövelsen.
Ja, det hade inte varit kul. Hade det börjat brinna eller bara bli tillräckligt med gaser när jag sov där så hade det kunnat gå illa.
Jag ska åka o hämta den nu, 5995 gick det på. Jag trodde nästan det skulle bli lite dyrare ändå.
Först ett par koppar Gevalia. Idag hinner jag nog både dit och hem mens det är ljust. Kanske tom lite sol enligt SMHI.
Nu är jag nyfiken?
Blev det ny elpatron eller lagade han den?
Blev det också en ny beredare eller lagade han den också?
Priset verkar anpassat till att delarna lagades och inte byttes...
Återkommer med mer detaljerat svar, men elpatronen i sig var hel, han hade kört den genom jordfelsbrytare hela natten.
När jag for från Bollnäs knäppte jag på gasolvärme för att få det gosigt när jag kom hem.
När jag kom hem var det millimetrar från katastrof. Uppfarten på gårn är riktigbesvärlig, först 90graders sväng sen smalt mellan betonggrindstolpar o ganska brant backe. Jag hade grusat rejält innan jag for, har kört upp så utan snökedjor med bara frhjulsdrift förr. Men nu körde jag fast, bilen på tvärn. Höll på i flera timmar med det. Lyfte bilen med domkraft, på med michelin softsnökedjorna, det drog nästan inte ett skit. O de grova gruskornen bara studsade undan på den stenhårda isen.
Till slut tog jag ut trädgårdsslangen o smälte bort isen runt hjulen o framåt med hetvatten. Fick upp bilen på gårn.
Sen stod vagnen fastbromsad på snedden i backen, fyra cm från grindstolpen. Som tur var så funkar bromsar o bromsspak helt perfekt så jag kunde försiktigt släppa på bromsen o sakta få ner vagnen ut på gatan igen. Postbilen kom och gjorde en lov runt den parkerade billösa husvangen. Sen kopplade jag dit bilen o for ner till tågstationens platta parkerin.
Där konstaterade jag först att jag lyckats tappa bort dörrnyckeln till vagnen som jag fick igen på Nibo med en stor namnlapp på. Sen konstaterades att den ena dyrsnökedjan var slut, nästan avsliten av gasandet hemma i isbacken, det var bara att ta av den o kasta den...
Sen kollade jag i vagnen, under bärgningsjobbet hörde jag hela tiden hör pannan tände boff, till högläget till o från. Men inne i vagnen var det likt förbannat inte varmt alls efter flera [censurerat ord] timmar. O mkt riktigt, ingen [censurerat ord] cirkilation alls, röret under kylen var helt kallt! [censurerat ord] I HELVETE!!! Kollade cirkpumpen, den gick bra men såg ut att sitta lite konstigt. Var det så här nu kan ju inte röret blivit varmt av elpatronen vid Nibo-Fredriks testkörning heller? Men ganska snart listade jag ut att det kanske var nåt med shuntkranen som hade läckt glykol, hittade den inne i toaspegelskåpet och nu gick den att vrida på, det har aldrig gått förut. Och då började det cirkulera direkt!
Nu kunde jag pusta ut lite, var hungrig så jag mådde illa efter en lång dag. For på Konsum o provianterade med Ravioli o Delsbo Varmkorv, kaffepaketer o lite annat. Lastade i TVn o lite annat jag måste ha med, sen tog jag en campingnatt nere på båtklubben. Åt, kollade tv o svt play, lyssnade på blues o country o stortrivdes. Frun som var förkyld stannade hemma. Hon fick boka om att besikta sin Wopel, hon kom inte ut från gårn. Skulle jag köra fast riktigt där aå vagnennyper fast mellan stolparna går det inte att få dit nån bergningsbil heller. Det enda då är att ta dit samma lastbil med enorm palfingerkran vi sjösätter 10 tons båtar med här nere på båtklubben.
Hur som helst, sov gudomligt till halv elva idag. Och dessutom tror jag att Fredriks grejande med shuntkranen gjorde så att cirkulationen blev bättre, förr har alltid toaväggen in mot pannan varit väldigt varm, o hela toan mkt varmare än utanför, i morse var det inte alls så.
Äter långsam go frukost här nu, kylen var nere på 1 plusgrad efter en knapp natts kylande. Livskvalitet, mina damer (?) Och herrar!
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:3 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post • apersson850, Hagbard, Sokrates
Låter bra att du har fått värmen i vagnen fixad. Speciellt om blidvädret dröjer och att du får bo i vagnen vid båtklubben en längre tid innan det blir farbart i backen upp till huset
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”