Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
#41
(2019-12-16, 17:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-16, 16:12)Hagbard Skrev: En tanke som slog mig är, har inte problemet med Elpatronen hänt sedan du bytte vägguttaget som var sönderbränt?

Du måste nog kolla av det innan du byter till en ny Elpatron så allt stämmer till detta uttag och att kablarna sitter rätt?

Framförallt så inga kablar verkar brända. Kontrollera även kablarna i intaget och från intaget så inget är brännt där.
Nya uttaget är rätt gjort. Jag är en sk fullbetald elektriker sen nån gång på 70-talet. Har många års knivkastande som industrielektriker på Ala-sågen i ryggen. Och även som installationselektriker på Högalids Elektriska i Stockholm. Där blev det många tvättstugor installerade, ofta helt nya såna på vindar och ställen med fin utsikt. Ett fritt o trivsamt jobb, förutom nackdelen att man måste ha egen bil o hitta parkeringsplatser. Till p-automaterna hade vi iofs en låda planbrickor som funkade lika bra som riktiga slantar då i forntiden. Jordade o kapslade uttag är nog det jag hållit på som mest med i min elektriska karriär, förutom elgitarrer då... Lagom avancerat. Men nog så jävligt i konstiga utrymmen.

Kanon då vet vi vem vi skall kontakta då vi får fel på det elektriska.

Men det var bara en tanke från mig på det övriga så felet ligger nog i Elpatronen som sådan och den med pumpen är ju så dyr och det går att kompletera med en lös 230V om man vill, kan bli billigare.

Vi pensionärer får vända på slantarna... :-(
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#42
Men, man kanske kan göra det lite billigare ändå om man bara byter patronröret med värmeelementen i och flyttar över det som är helt från den du har om det är värmepatronerna som säckat av ålder eller annat.

Kan också vara en möjlighet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#43
Nibo kanske kan sälja en patron som de plockar ur reläkortet ur o lägger på reservdelshyllan några hundringar billigare. Om nu inte mitt nya kort redan brunnit opp.
Vet du hur många ohm en frisk patron bör visa på både 1 o 2 kw lägena?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#44
Nu har jag hittat nåt misstänkt med 12volten.
Med effektväljaren på 1kw får jag full spänning på den grå tåten, men jag får även drygt 9 volt (ctekladdaren inkopplad) på den röda 2kw-tåten. Där borde det väl vara noll? Drar relät halvt om halvt så blir det nog gnistor där.
Slår jag om knappen till 2kw så blir det över 13 volt på den röda tåten.
Mäter jag på den grå med knappen på 2kw så blir det bara 1,3 volt.
Min gissning är att nya reläkortet redan blivit förstört, och blivit det när jag kört patronen på 1kw ihop med 1kw på en kupevärmare för att få värme fortare i vagnen när den var helt utkyld. De nätter jag provsov i den körde jag på 2kw läget hela tiden [Bild: a9d205d614042692381ad39e316b77e4.jpg][Bild: ad5fa6c5a244344772dbdf55cdeba9b5.jpg][Bild: 1f4e0aa8a211e88babc37eaff216dc0c.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#45
(2019-12-16, 17:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nibo kanske kan sälja en patron som de plockar ur reläkortet ur o lägger på reservdelshyllan några hundringar billigare. Om nu inte mitt nya kort redan brunnit opp.
Vet du hur många ohm en frisk patron bör visa på både 1 o 2 kw lägena?

Det man kan göra är att mäta mellan jord, fas och nolla via "stickkontakten" och då skall det vara >2Mohm.

Detta förutsätter att resp. element är aktivt via knappen på pannan men att 230V kontakten/hanen inte sitter i ett strömuttag för det är den du skall mäta på, sedan får du slå om brytaren mellan 1000W/2000W för att det skall ske en krets.

Om det inte stämmer så kontrollera värmeelementen via värmeelementets flatstiftskontakt till jord, om det är under <2Mohm så är värmeelementen slut.

Inget fel där så ligger felet i den övriga elektroniken.
Svara
#46
(2019-12-16, 18:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu har jag hittat nåt misstänkt med 12volten.
Med effektväljaren på 1kw får jag full spänning på den grå tåten, men jag får även drygt 9 volt (ctekladdaren inkopplad) på den röda 2kw-tåten. Där borde det väl vara noll? Drar relät halvt om halvt så blir det nog gnistor där.
Slår jag om knappen till 2kw så blir det över 13 volt på den röda tåten.
Mäter jag på den grå med knappen på 2kw så blir det bara 1,3 volt.
Min gissning är att nya reläkortet redan blivit förstört, och blivit det när jag kört patronen på 1kw ihop med 1kw på en kupevärmare för att få värme fortare i vagnen när den var helt utkyld. De nätter jag provsov i den körde jag på 2kw läget hela tiden [Bild: a9d205d614042692381ad39e316b77e4.jpg][Bild: ad5fa6c5a244344772dbdf55cdeba9b5.jpg][Bild: 1f4e0aa8a211e88babc37eaff216dc0c.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Vad har hänt tro?

Bakom knapparna på pannan så skall det sitta en diod som stänger strömmen till 2000W  om du trycker in förr 1000W och tänder "signallampan".

Trycker du in 2000W så skall strömmen även gå till 1000W och samtidigt tända "signallampan".

Kan det vara som så att denna "diod" gjort sitt, går ju att se på märkningen (färgerna) vad det är för typ. Så kolla den, den skall släppa igenom från 2000W och stänga från 1000W.
Svara
#47
(2019-12-16, 18:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-16, 18:12)Ljusne-Håkan Skrev: Nu har jag hittat nåt misstänkt med 12volten.
Med effektväljaren på 1kw får jag full spänning på den grå tåten, men jag får även drygt 9 volt (ctekladdaren inkopplad) på den röda 2kw-tåten. Där borde det väl vara noll? Drar relät halvt om halvt så blir det nog gnistor där.
Slår jag om knappen till 2kw så blir det över 13 volt på den röda tåten.
Mäter jag på den grå med knappen på 2kw så blir det bara 1,3 volt.
Min gissning är att nya reläkortet redan blivit förstört, och blivit det när jag kört patronen på 1kw ihop med 1kw på en kupevärmare för att få värme fortare i vagnen när den var helt utkyld. De nätter jag provsov i den körde jag på 2kw läget hela tiden [Bild: a9d205d614042692381ad39e316b77e4.jpg][Bild: ad5fa6c5a244344772dbdf55cdeba9b5.jpg][Bild: 1f4e0aa8a211e88babc37eaff216dc0c.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Vad har hänt tro?

Bakom knapparna på pannan så skall det sitta en diod som stänger strömmen till 2000W  om du trycker in förr 1000W och tänder "signallampan".

Trycker du in 2000W så skall strömmen även gå till 1000W och samtidigt tända "signallampan".

Kan det vara som så att denna "diod" gjort sitt, går ju att se på märkningen (färgerna) vad det är för typ. Så kolla den, den skall släppa igenom från 2000W och stänga från 1000W.
Som synes, reläkortet är redan sopslut.
Nu gör jag inga fler egna försök, får ta o fundera vilken proffsverkstad jag ska anlita.
PS Signallampan lyser INTE i 2 kw läget!.[Bild: b06ce9af9e08dbf7bd23a421de2b42eb.jpg][Bild: bcbe6b649ed3e791a29dc30d1b27e8b3.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#48
Men vad tråkigt. Hoppas du får ordning på problemet.

Appropå signallampan, lyser den inte i 2000W läget så är nog till 100% dioden kass och det får "någon" kolla om du lämnar in den.
Svara
#49
Nu är det ca 1500 st som varit inne och studerat denna tråd...

Är det ingen annan bland dessa som har lite mer att komma med för att försöka lösa detta problem eller varit ute för något liknande.
Svara
#50
Ska höra mig för om nån verkstad kan ta sig an den i morrn. Det dumma är att varken Nibos eller Caravan och Marin i Valbos verkstadsgubbar svarar i telefon. I Valbo är det vissa tider, ev mellan 1100 och 1400 man ska kunna ringa säger Anders på telefonsvararen. Men sen svarar han inte ändå. Lika hos Nibo.
Synd det, jag tyckte Anders i Valbo fixade gasolpannan bra utan att vara för vråldyr.
Min grannes bilverkstad kanske gör det, både grannen o hans "kumpan" brukar fixa vad [censurerat ord] som helst, o bägge har gamla Kabes med Långe Janpannor.

Jag får vara nöjd med att jag fick till 230-voltsdelen på kylskåpet. Har fixat en hel del annat också på vangen, så att göra sig av med den vill jag ju inte. Med en liknande får jag ju börja om o byta allting eftersom.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)