Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Långe Jan elpannan först lagad, nu paj för tredje gången...
#11
(2019-12-03, 23:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-03, 22:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-03, 22:12)Hagbard Skrev: Om reläerna spökar så sitter dom under plåten där återställningsknappen sitter på Elpatron. lite bökigt att komma åt då man nästan får plocka ner handfat mm.

Glömde...

Är det så du skall byta reläbryggan så var noga med att rätt kabel kommer på rätt ställe, precis som dom gamla sitter.

Med andra ord plocka inte bort reläbryggan och tro dig veta hur kabalrna satt (många som då kopplat fel).

Jag brukar göra som så, lyfta den gamla från infästningen (utan att lossa kablarna) och sätta dit den nya utan att röra kablarna.

När den sitter där så tar jag kabel för kabel och placerar på rätt ställe. Funkar hur bra som helst.
Ok. Jag har krånglat bort tvättställskåpet några ggr förut så det går väl en gång till. Finns det nya reläbryggor att få tag i eller kan man fixa till de gamla?
Det måste nästan säkert vara dom reläna antar jag. Panelen verkar funka som den ska enligt rödlampan...
Kan det vara en sån här grunka? https://www.alde.se/vara-produkter/krets...PrsIK3ssCg

Ja om du har motorn uppåt och den kostar runt 725:- på Nibo...
Svara
#12
(2019-12-03, 23:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-03, 23:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-03, 22:12)Ljusne-Håkan Skrev:
(2019-12-03, 22:12)Hagbard Skrev: Om reläerna spökar så sitter dom under plåten där återställningsknappen sitter på Elpatron. lite bökigt att komma åt då man nästan får plocka ner handfat mm.

Glömde...

Är det så du skall byta reläbryggan så var noga med att rätt kabel kommer på rätt ställe, precis som dom gamla sitter.

Med andra ord plocka inte bort reläbryggan och tro dig veta hur kabalrna satt (många som då kopplat fel).

Jag brukar göra som så, lyfta den gamla från infästningen (utan att lossa kablarna) och sätta dit den nya utan att röra kablarna.

När den sitter där så tar jag kabel för kabel och placerar på rätt ställe. Funkar hur bra som helst.
Ok. Jag har krånglat bort tvättställskåpet några ggr förut så det går väl en gång till. Finns det nya reläbryggor att få tag i eller kan man fixa till de gamla?
Det måste nästan säkert vara dom reläna antar jag. Panelen verkar funka som den ska enligt rödlampan...
Kan det vara en sån här grunka? https://www.alde.se/vara-produkter/krets...PrsIK3ssCg

Ja om du har motorn uppåt och den kostar runt 725:- på Nibo...
Det luktar lite bränd kontaktorspole i vagnen. Luktar det mer ändå i hålet in till elpatronen är det nog ingen tvekan...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#13
Det här var totalslut de, som Stånk-Tommy skulle sagt[Bild: 2f56a22507c9c49ca45d402e9b3ca865.jpg][Bild: 5813d7f750bfe4fe16d7aa1ca36d37e4.jpg][Bild: be7001136e6b0e246f3bd31f2840ceb6.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#14
Oj oj oj....Du har haft en väldans tur att det inte börjat brinna då du inte varit i vagnen.  Sad Sad Sad
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#15
Nibo i Bollnäs svarade inte i telefon. Åkte den helvetes vägen dit på vinst o förlust. O se på [censurerat ord] dom hade både reläkortet samt elpatron till kylen som pajade i somras hemma. 725 för reläna, 578 för elpatronen, inkl 3 kronors prut. Elpatronen googlade jag på i en vecka i somras, den kostade ca 1000 överallt, så dom här var billigare.[Bild: bcd93afac1c199979bb2650cf05e84dc.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#16
Ett helvete att byta.... Men verkar det redan funka på både 1kw resp 2kw enligt biltema effektmätaren.
Jag antar att relät i mitten styr 2kw o att det börjat kola o brinna där.
Inte helt ovanligt enl chefsmecken på Nibo. Reläerna var ju ändå 30 år! Bra livslängd ändå.[Bild: 4750cd8694f1af24d0fa14b8e464f0af.jpg][Bild: 7826fcce6cba04ba36cf77f19d8c9ef6.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#17
Vilken tur du har...

Billigt, ja Nibo är billigare än många andra köper det mesta där...

Appropå Elpatron till kylskåpet så tar en del 1200:- för den (bara som jämförelse).

Riktpris 1849:-

https://www.fruugo.se/dometic-kylskap-va...gLo4fD_BwE
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#18
(2019-12-04, 20:12)Hagbard Skrev: Vilken tur du har...

Billigt, ja Nibo är billigare än många andra köper det mesta där...

Appropå Elpatron till kylskåpet så tar en del 1200:- för den (bara som jämförelse).

Riktpris 1849:-

https://www.fruugo.se/dometic-kylskap-va...gLo4fD_BwE
Ja det var det jag hade för mig. Nån hade fått tag i en för ca 1000 o det var det billigaste han hittat.
Jag hade nog lite tur också att inget annat i styrningen av elpannan pajat. Ska nog ta o sova där ute i natt få se om den sköter sig. Nu när jag haft den igång med cirkump o allt så känns radiatorvattnet hetare än vad jag minns att det brukade bli förut. Kanske gamla relät gett ett visst spänningsfall i flera år?

Man känner sig hyfsad nöjd när man så snabbt kan fixa nåt sånt här av typen man aldrig pysslat med. Men väntar med att bygga ihop skåpet till i morrn så kan jag kolla så det inte är nåt läckage där. 
Tackar för goda råd o pepp!
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#19
Det blev kortvarig glädje. Jag satte på kåpan o kollade att det funkade på både 1 o 2kw. For till stan en sväng, när jag kom tillbaks var det svalare i vagnen o lampan lyste inte i 2 kw läget, bara om jag knäpper om till 1 kw. Tog bort kåpan, alla tåtar verkar sitta fast.
Och den röda lampan lyser på 1 kw läget även om jag tar lös den lilla 12voltskontakten från reläkortet. Så felet verkar inte ha med reläkortet att göra?
Fans skit.[Bild: 3cd24ad5f3010b49fe74468c49cd777c.jpg][Bild: 3d7fea110bdd2990f80d4585183f4f5b.jpg][Bild: 789c1405cec439c575a1c2e5fa8c4b54.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#20
Verkar nästan vara fel på den lilla 12 v vippbrytaren ? Om den tänder lampan åt ena hållet 1kw borde den göra det åt det andra, 2kw med?
Oavsett om reläkortet är paj.... I 2kw läget lyser den inte[Bild: 2bf690a38f1a9816b63d468100698633.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)