Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kylskåp i USA husbil -86?
#1
Bekant har köpt sig 4,6 ton Winebago. Kör man kylen på 230 volt eller gasol så kyler det inte alls eller ev lite grann. Lyssnar man i luckan där aggregatet sitter hör man ett svagt porlande ljud från rören. Kan det vara för lite ammoniak eller vad det nu heter i systemet, och går det att fylla på?

Extra nördinfo: Motorn är en Cheva 454 Bigblock V8 bensin med trestegs automat. Säljaren att många ringde o ville köpa enbart motorn.[Bild: dd004a97695b91a9cd294ccfef34f391.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#2
Trevligt med en V8:a. Säkert bekvämt att åka runt med stark motor och automat. Tvärtråkigt bara med bränslepriserna vi har här jämfört med USA.
Om du tar reda på vad det är för märke på kylen kanske någon kan komma med något klokt svar. Om inget annat kan vi hjälpas åt att Googla.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates
Svara
#3
(2019-06-04, 17:06)LMC400 Skrev: Trevligt med en V8:a. Säkert bekvämt att åka runt med stark motor och automat. Tvärtråkigt bara med bränslepriserna vi har här jämfört med USA.
Om du tar reda på vad det är för märke på kylen kanske någon kan komma med något klokt svar. Om inget annat kan vi hjälpas åt att Googla.

Väldigt stor o trevlig invändigt, lite amerikanskt överdrivet kanske. Skåp o luckor är byggt i ek o dimensionerat som i en äldre sommarstuga. Men att köra den var typ ett helvete. De som tror att det är mkt enklare att köra en sån där best än att dra husvagn vet inte vad dom snackar om. PÅ vägen från Furudal mot Edsbyn vågade jag absolut inte köra fortare än 50. Jag är van att köra alla fordon inkl stora lastbilar, det här var det värsta jag varit med om. Att man får köra såna här på allmän väg på vanligt bilkörkort är ju helt åt helvete. Drar man husvagn med personbil o kommer lite nära kanten är det snart gjort att rätta till, med en sån här får man ingen chans alls, skär man ner med framhjulet är det kört.
Positivt med de här är att de inte är som nya husbilar så att de rasar ihop som korthus vid olyckor, de har en stålram, de har lyft upp dem upponer o släppt dom rätt i backen utan att karossen trycks ihop.
Andra tycker säkert annorlunda, men jag åker tio ggr hellre personbil + husvagn än husbil.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400, Sokrates
Svara
#4
På 70 talet så renoverade jag en fyrportsförgasare till en Winebago men i den satt det en stor Chryselmotor. 
Problemet var att "någon" försökt sig på att fixa den men inte visste att det satt en centrumskruv som måste ta bort för att få isär den vilkett då blev att vederbörande fick en massa bakelitprylar att ta reda på som jag sedan limmade ihop och sedan ställde in munstyckena på grundinställning som efter start justerades in så bränsletillförseln blev som den skulle i stället för 7,5 liter mil som var problemet innan.

Fick sedan även renovera och limma ihop tryckvattenpumpen som samma tidigare person försökt sig på att laga.

Fick sedan låna denna "buss" en semester på ett par veckor och den "flöt fram" på vägen och gick hur bra som helst och bensinförbrukningen var inte alls så hög som man egentligen skulle tro i förhållande till vikten, drog ungefär som en stor dragbil med en stor boggievagn efter.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Svara
#5
(2019-06-07, 19:06)Hagbard Skrev: På 70 talet så renoverade jag en fyrportsförgasare till en Winebago men i den satt det en stor Chryselmotor. 
Problemet var att "någon" försökt sig på att fixa den men inte visste att det satt en centrumskruv som måste ta bort för att få isär den vilkett då blev att vederbörande fick en massa bakelitprylar att ta reda på som jag sedan limmade ihop och sedan ställde in munstyckena på grundinställning som efter start justerades in så bränsletillförseln blev som den skulle i stället för 7,5 liter mil som var problemet innan.

Fick sedan även renovera och limma ihop tryckvattenpumpen som samma tidigare person försökt sig på att laga.

Fick sedan låna denna "buss" en semester på ett par veckor och den "flöt fram" på vägen och gick hur bra som helst och bensinförbrukningen var inte alls så hög som man egentligen skulle tro i förhållande till vikten, drog ungefär som en stor dragbil med en stor boggievagn efter.

Bekantingen drog åt styrsnäckan så vinglade den mindre.
Nu har han fått typ allt att funka utom kylen. Det känns som att det kyler lite grann. De små gurgelljuden kanske tder på att är för lite vätska i systemet. Ingen verkar veta om det överhuvudtaget går att fylla på sånt eller inte. De som servar ac kanske har en susning?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#6
AC folk har liten kunskap om absortionskylskåp däremot vanlig vitvaruservice som servar vanliga kylskåp bör ha mer kunskap... :s
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)