Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Litiumbatterier och dess risker
#1
Jag klickade av misstag på fel knapp. Skulle spara detta inlägg som ett utkast medans jag fortfarande samlar information om Litium-ion batterier, men nu får det väll bli synligt för alla under tiden som jag "pillar till" inlägget pö om pö Smile

batteryuniversity.com - How to Prolong Lithium-based Batteries

litiumjonbatteri från Apple laddar snabbt upp till 80 % av kapaciteten och växlar sedan till långsammare underhållsladdning . . . Mjukvaran kan begränsa laddning över 80 % om den rekommenderade batteritemperaturen överskrids. Det här sättet att ladda gör att du kommer iväg snabbare, samtidigt som batteriets livslängd ökar.

Kapaciteten hos litiumjonbatterier minskar något efter varje hel laddningscykel.
(www.apple.com - why-lithium-ion)

Det går alldeles utmärkt att spränga laddningsbara litiumbatterier och starta brand om man får ett fel i laddaren som gör att den inte stänger av i tid. Det är definitivt ingen myt. Överladdning värmer upp cellen och ökar trycket tills höljet brister (celler med metallhölje smäller rejält) och den brännbara elektrolyten antänds och sprayas ut. Även små litium-batterier kräver respekt . . .
(www.testfakta.se - se-upp-batterimyterna)



Litium reagerar med vatten:



Vid ett flertal tillfällen har elbilar börjat brinna p.g.a. fel i bilens batteri.



Här är en länkt till en artikel om en Tesla som brann upp när den stod på laddning:

www.teslarati.com/tesla-short-circuit-cause-for-model-s-norway-fire

I Januari inträffade det en brand i Freddy Fagerströms "racing shop" som orsakades av det litiumbatteri som han har i tävlingsbilen. Litiumbatteriet självantände utan laddning.



nitroz.solidtango.com Motorsoffan #215 - 4 minuter in i videon pratar man kortfattat om den brand som inträffade i Freddy Fagerströms "racing shop".

Bilder på hur det ser ut efter branden i Freddy Fagerströms "racing shop" finns publicerade på www.eurodragster.com - 21 Januari - "Fagerström's involuntarly flame job".

I videon från Nitroz Motorsoffa nämns att det finns säkerhetspåsar för laddning och transport av litiumbatterier. Man nämner även att en del laddar litiumbatterier i ugnar för att eleminera brandrisken, men att detta inte löser problemet med den giftiga röken som också skitar ner ordentligt. Som den ultimata lösningen för att ladda litiumbatterier nämns ungn med skorsten, t.ex. en braskamin, för att även få ut röken på utsidan om litiumbatterier fattar eld under laddning eller förvaring.

Här är en video där man testar en säkerhetspåse för litiumbatterier:



electricbike-blog.com - the-safest-place-to-charge-lithium-batteries-is-in-your-woodstove

batteryuniversity.com - Safety Concerns with Li-ion

www.thoughtco.com - Why Lithium Batteries Catch Fire

www.upsbatterycenter.com - How to Extinguish Lithium Battery Fires
Svara
#2
Bör elbilar parkeras med ett säkerhetsavstånd till andra fordon och byggnader?



Det är önskvärt med 4 meters säkerhetsavstånd mellan campingenheter, men inom säkerhetsavståndet är det accepterat att man parkerar vanliga personbilar. I takt med att allt fler skaffar elbilar, som defakto kan självantända, så kanske man måste ompröva denna rekomendation.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
Det finns ett antal fall när batterierna i elbilar har fattat eld när bilarna har skadats i kollisioner. Här är en länk till en artikel som bl.a. innehåller en video av en Tesla som fattade eld efter en krock. Artikeln innehåller även en faktaruta om problemen med att släcka batteribränder.

Tackling a battery fire requires special assistance and "emergency response guides"  have been published to help firefighters. Tesla admits battery fires can take 24 hours to fully extinguish and can easily re-ignite.Tesla also details the huge amount of water needed to cool the battery, the position to cut through to stop the power - plus the risk of death in touching the power cables without switching it off first.Sulphuric acid, nickel, lithium, copper and cobalt are all emitted when an electric car goes up in flames making it essential crews have respiratory equipment to hand, too.And Tesla suggests "quarantining" the motor for 48 hours to stop a new fire breaking out.
(www.thesun.co.uk - Terrifying Tesla video shows electric car inferno that took 35 firefighters to extinguish)

Här är en artikel som visar en Tesla har fattat eld efter att ha kraschat in i ett garage:

insideevs.com - Tesla Model X On Fire In California: Video

”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)