2019-03-04, 12:03
Jag klickade av misstag på fel knapp. Skulle spara detta inlägg som ett utkast medans jag fortfarande samlar information om Litium-ion batterier, men nu får det väll bli synligt för alla under tiden som jag "pillar till" inlägget pö om pö
batteryuniversity.com - How to Prolong Lithium-based Batteries
litiumjonbatteri från Apple laddar snabbt upp till 80 % av kapaciteten och växlar sedan till långsammare underhållsladdning . . . Mjukvaran kan begränsa laddning över 80 % om den rekommenderade batteritemperaturen överskrids. Det här sättet att ladda gör att du kommer iväg snabbare, samtidigt som batteriets livslängd ökar.
Kapaciteten hos litiumjonbatterier minskar något efter varje hel laddningscykel.
(www.apple.com - why-lithium-ion)
Det går alldeles utmärkt att spränga laddningsbara litiumbatterier och starta brand om man får ett fel i laddaren som gör att den inte stänger av i tid. Det är definitivt ingen myt. Överladdning värmer upp cellen och ökar trycket tills höljet brister (celler med metallhölje smäller rejält) och den brännbara elektrolyten antänds och sprayas ut. Även små litium-batterier kräver respekt . . .
(www.testfakta.se - se-upp-batterimyterna)
Litium reagerar med vatten:
Vid ett flertal tillfällen har elbilar börjat brinna p.g.a. fel i bilens batteri.
Här är en länkt till en artikel om en Tesla som brann upp när den stod på laddning:
www.teslarati.com/tesla-short-circuit-cause-for-model-s-norway-fire
I Januari inträffade det en brand i Freddy Fagerströms "racing shop" som orsakades av det litiumbatteri som han har i tävlingsbilen. Litiumbatteriet självantände utan laddning.
nitroz.solidtango.com Motorsoffan #215 - 4 minuter in i videon pratar man kortfattat om den brand som inträffade i Freddy Fagerströms "racing shop".
Bilder på hur det ser ut efter branden i Freddy Fagerströms "racing shop" finns publicerade på www.eurodragster.com - 21 Januari - "Fagerström's involuntarly flame job".
I videon från Nitroz Motorsoffa nämns att det finns säkerhetspåsar för laddning och transport av litiumbatterier. Man nämner även att en del laddar litiumbatterier i ugnar för att eleminera brandrisken, men att detta inte löser problemet med den giftiga röken som också skitar ner ordentligt. Som den ultimata lösningen för att ladda litiumbatterier nämns ungn med skorsten, t.ex. en braskamin, för att även få ut röken på utsidan om litiumbatterier fattar eld under laddning eller förvaring.
Här är en video där man testar en säkerhetspåse för litiumbatterier:
electricbike-blog.com - the-safest-place-to-charge-lithium-batteries-is-in-your-woodstove
batteryuniversity.com - Safety Concerns with Li-ion
www.thoughtco.com - Why Lithium Batteries Catch Fire
www.upsbatterycenter.com - How to Extinguish Lithium Battery Fires
batteryuniversity.com - How to Prolong Lithium-based Batteries
litiumjonbatteri från Apple laddar snabbt upp till 80 % av kapaciteten och växlar sedan till långsammare underhållsladdning . . . Mjukvaran kan begränsa laddning över 80 % om den rekommenderade batteritemperaturen överskrids. Det här sättet att ladda gör att du kommer iväg snabbare, samtidigt som batteriets livslängd ökar.
Kapaciteten hos litiumjonbatterier minskar något efter varje hel laddningscykel.
(www.apple.com - why-lithium-ion)
Det går alldeles utmärkt att spränga laddningsbara litiumbatterier och starta brand om man får ett fel i laddaren som gör att den inte stänger av i tid. Det är definitivt ingen myt. Överladdning värmer upp cellen och ökar trycket tills höljet brister (celler med metallhölje smäller rejält) och den brännbara elektrolyten antänds och sprayas ut. Även små litium-batterier kräver respekt . . .
(www.testfakta.se - se-upp-batterimyterna)
Litium reagerar med vatten:
Vid ett flertal tillfällen har elbilar börjat brinna p.g.a. fel i bilens batteri.
Här är en länkt till en artikel om en Tesla som brann upp när den stod på laddning:
www.teslarati.com/tesla-short-circuit-cause-for-model-s-norway-fire
I Januari inträffade det en brand i Freddy Fagerströms "racing shop" som orsakades av det litiumbatteri som han har i tävlingsbilen. Litiumbatteriet självantände utan laddning.
nitroz.solidtango.com Motorsoffan #215 - 4 minuter in i videon pratar man kortfattat om den brand som inträffade i Freddy Fagerströms "racing shop".
Bilder på hur det ser ut efter branden i Freddy Fagerströms "racing shop" finns publicerade på www.eurodragster.com - 21 Januari - "Fagerström's involuntarly flame job".
I videon från Nitroz Motorsoffa nämns att det finns säkerhetspåsar för laddning och transport av litiumbatterier. Man nämner även att en del laddar litiumbatterier i ugnar för att eleminera brandrisken, men att detta inte löser problemet med den giftiga röken som också skitar ner ordentligt. Som den ultimata lösningen för att ladda litiumbatterier nämns ungn med skorsten, t.ex. en braskamin, för att även få ut röken på utsidan om litiumbatterier fattar eld under laddning eller förvaring.
Här är en video där man testar en säkerhetspåse för litiumbatterier:
electricbike-blog.com - the-safest-place-to-charge-lithium-batteries-is-in-your-woodstove
batteryuniversity.com - Safety Concerns with Li-ion
www.thoughtco.com - Why Lithium Batteries Catch Fire
www.upsbatterycenter.com - How to Extinguish Lithium Battery Fires