Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Truma luftvärmare i bostaden
#1
Ibland får jag lite "stolliga" idéer. Kostnaden för el ser ut att forsätta stiga alltmer och riskerar att blir riktigt dyrt när även transporter skall bli elektrifierade. I Storbritannienen är det vanligt att centralvärmen, varmvattenberedare och spisen drivs med gas. I Spanien är det vanligt att varmvattenberedaren och spisen drivs med gas. I Sydspanen är det vanligt att bostäderna är utrustade med luftkonditionering (AC) och att dessa luft-luftvärmepump även används för uppvärming vid de tillfällen under vinterhalvåret när det kan vara lite kallare. I "Tantens" lägenhet i Sydspanien saknas såväl luftkonditinering som centralvärme. Där saknas installation av gasdrivna apparater, såväl spis som varmattenberedare drivs med el. Lägenheten är orienterad mott norr och det har inte förelegat något behov för installering av luftkonditionering. Under varma sommardagar brukar det vara full tillräckligt med att ha två fönster öppna nattetid för luftgenomströmning. Vid de kallare perioder som inträffar under vinterhalvåret föreligger behov av lite sporadisk tillskottsvärme när innomhustemperaturen går under +20 C. För ändamålet använder vi en lös golvvärmematta och en fristående halogenvärmare. Vi har även ett fristående direktverkande ellement, men det har vi inte använt sedan jag drevade entrédörren och fönstrena med fogskum. 

Halogenvärmaren finns under skrivbordet i ett litet rum (ca 3x3 meter) som både fungarar som arbetsrum och ett andra vardagsrum där det bl.a. finns en andra TV. Det är ekonomiskt att bara behöva tillföra tillskottsvärme i det lilla rummet och få komfortvärme där under de relativt korta perioderna när det är kallare ute. Jag har tidigare varit inne på att installera en luft-luftvärmepump i rummet, men med tanke på att el med stor sannorlikhet kommer att bli dyrare och dyrare har jag funderat på gasolvärme i stället.

Det enklaste är naturligtvis att skaffa en fristående gasolvärmare, men jag till ha ut avgaserna på utsidan för att slippa att fukt tillförs inne som blir fallet när man förbränner gasol. Det är dessutom ont om plats i det lilla rummet och därför är det inte lämpligt med att ha en fristående gasolvärmare där. Tanken har därför slagit mig att jag skulle kunna sätta dit en Truma gasoldriven luftvärmare på ytterväggen under skrivbordet och dra ut skorstenen genom väggen, såsom man har i husvagnsinstallationer när man har skorstenen väggmonterad. Kopparrör för gasoltillförsel bör också kunna gå att ha genom väggen, varvid gasolflaskan kan stå på verandan utomhus.

Jag funderar på vilken Trumavärmare som skulle passa bäst för ändmålet:

Som den "halvsmålänning" som jag är är siktet inställt på att hitta en begagnad Truma-värmare till ett bra pris Smile

Tittade lite på husvagnsskrotar och hitta bl.a. följande Truma-värmare:

Vad tror ni om att sätta in en Truma luftvärmare hemma?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Inte svar på din fråga men ett tips på en gasolvärmare som ser lite trevligare ut. Har själv köpt en sån. Den går på hjul så du kan rulla runt den där du vill ha den.
https://www.gasoltuben.se/product/gasolk...mattsvart/

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2019-02-15, 13:02)LMC400 Skrev: Inte svar på din fråga men ett tips på en gasolvärmare som ser lite trevligare ut. Har själv köpt en sån. Den går på hjul så du kan rulla runt den där du vill ha den.
https://www.gasoltuben.se/product/gasolk...mattsvart/

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Tack för tipset. Tyvärr är den för stor får att jag skall få plats med den. Dessutom vill jag få ut avgaserna via skorstten utomhus, varvid det får bli en fast installation.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
(2019-02-15, 13:02)Sokrates Skrev:
(2019-02-15, 13:02)LMC400 Skrev: Inte svar på din fråga men ett tips på en gasolvärmare som ser lite trevligare ut. Har själv köpt en sån. Den går på hjul så du kan rulla runt den där du vill ha den.
https://www.gasoltuben.se/product/gasolk...mattsvart/

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Tack för tipset. Tyvärr är den för stor får att jag skall få plats med den. Dessutom vill jag få ut avgaserna via skorstten utomhus, varvid det får bli en fast installation.

Nu vet jag ju inte hur lagarna i Spain fungerar men i sverige skulle det gå.

Har medverkat till byggnad av lärosalar där det monterats gasolutrustningar både på plan ett och uppåt (källarplan går inte). Det som gjorts är en stålkonstruktion för t ex två P11 där dräneringen går utanför byggnaden (eller sitter utanför byggnaden med 8 mm kopparrör in till fördelningsventil) och i ditt fall så skulle ju både rökgaser och dränering gå ut (bara det inte sitter intill varandra).

Låter smart tycker jag... Wink
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
Stolliga ideer är bra tycker jag, det kallas för innovationer...

Men en ny Tryma är dyr och en beg är billig men det finns också godkända pannor för lägenheter där både förbränningsgaser och tilluft tas utifrån som t ex Aldes 3000 serie.

https://gasafe.se/produkter/pannor/?gcli...JgQAvD_BwE

Går att undersöka tycker jag.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
(2019-02-15, 17:02)Hagbard Skrev: Men en ny Tryma är dyr och en beg är billig men det finns också godkända pannor för lägenheter där både förbränningsgaser och tilluft tas utifrån som t ex Aldes 3000 serie.

https://gasafe.se/produkter/pannor/?gcli...JgQAvD_BwE

Går att undersöka tycker jag.

Tack för tipsen. Utifrån vad jag kan se så är både Aldes 3000 serie och Weishaupt-pannorna avsedda för vattenburen centralvärme. I "Tantens" lägenhet finns det inte någon centralvärme, så jag är endast ute efter en kompakt gasoldrivenvärmare som är luftburen.

När jag tittar i installationsmanualen till Truma 3000 serien så ser jag att dom bygger mer på djupet än vad jag trodde och att dett blir svårt att kunna montera den tillräckligt högt för att "kondensdelen" som man vnligtvis ser ut att låta gå igenom golvet.

Jag hittar inte några mått av Truma S 2200 i dess installationsmanual. Det är installationen med väggskorsten som jag har i bakhuvudet. Hittade måtten på annan plats (b=420 mm, h=365 mm, d=120 mm). I djupledd bygger även skorstensslangen för väggmontage och dess inloppsslang.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Engelsmännen har väl många typer sedan dom började avvekla kolen.

https://www.flames.co.uk/gas-fires.html
Svara
#8
Den här motsvarar Truman men inte så djup, finns tunnate också vad jag förstår.

Har även en omvandlate som tar hand om fukt mm.

https://www.flames.co.uk/wall-mounted-ga...5010g.html
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
(2019-02-15, 21:02)Hagbard Skrev: Den här motsvarar Truman men inte så djup, finns tunnate också vad jag förstår.

Har även en omvandlate som tar hand om fukt mm.

https://www.flames.co.uk/wall-mounted-ga...5010g.html

Snygga och till vettiga priser. Jag är dock teksam till att ha dem i ett litet rum utan nämnvärd luftväxling. Det blir lite som att ha gasolvärme i en husvagn. Jag vill inte dö i förtid p.g.a. en gasolvärmare som äter upp syret och ersätter det med koldioxid.

The only stipulation required for installation is a minimum room size where the fire is fitted of 23m³ (room length x width x height) and a 100cm² air vent in the room. You can enjoy heat up to 2kW and as there is no chimney or flue required, all heat produced is expelled into the room. This also results in lower running costs due to the low gas consumption compared to other types of gas fires.

The combustion gases produced by the fire pass through a catalytic system positioned at the top of the appliance which converts carbon monoxide into harmless carbon dioxide and water vapour. Levels of which are so low they are typically present in fresh air.

(www.flames.co.uk- wall-mounted-gas-fires/ekofires)

Är det någon som skulle våga ha denna gasolvärmare i en husvagn?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
Jag är fortfarande lite insnöad på Truma S 2200 och ny har jag lyckats hitta en bild på hur den ser ut på baksidan, så man kan se dess anslutningar.

[Bild: 6WLWNQy.jpg]

[Bild: VzaTvTw.jpg]

Bilderna kommer från en annons i Tyskland av en begagnad Truma S 2200. Det framgår att värmaren är för 50 mbar. Är det inte 30 mbar som är brukligt nuförtiden?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)