Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glykol
#1
Här är en länk med teknisk information om glykol:

www.exx.se/techinfo/glykol
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#2
(2018-10-30, 14:10)Sokrates Skrev: Här är en länk med teknisk information om glykol:

www.exx.se/techinfo/glykol

Måste klämma in en kommentar här.

Visst är artikeln bra, men den är skriven av en kemist och vänder sig till en kemist.

Det vanliga idag är just detta när någon "specielist/expert" skall förklara något.

Hur fungera gemene man, jo man vill ha något enkelt.

Det är det som jag alltid påståt/påstår och som kemisten avslutar med:

"Den allmänna rekommendationen vad du ska köpa till din "nyare" BMW är helt enkelt att gå till din lokala BMW-återförsäljare (eller köp via nätbutik som har samma produkt) och köp kylvätskan därifrån".

Då får man "alltid" det som är avpassat för den miljö som kylvätskan skall användas i,
och det viktigaste är att man skiljer på glykol för kylsystem avseende bränslemotorer och övriga kylsystem.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#3
Finns det glykol idag som kan skada en Långe Jan panna och radiatorna? Radiatorerna är ju aluminium, vad finns i pannan, vanligt järn? Nån känslig koppar eller mässing finns väl inte i de pannorna. All glykol funjar väl till bilars alumotorer? Vilken glykol som var i min panna när jag köpte vagnen vet jag ju inte.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2020-01-11, 11:01)Ljusne-Håkan Skrev: Finns det glykol idag som kan skada en Långe Jan panna och radiatorna? Radiatorerna är ju aluminium, vad finns i pannan, vanligt järn? Nån känslig koppar eller mässing finns väl inte i de pannorna. All glykol funjar väl till bilars alumotorer? Vilken glykol som var i min panna när jag köpte vagnen vet jag ju inte.

1-Ja.

2- Ett antagande, rökröret/avgasröret/skorstenen förmodar jag är tillverkat av Cortenstål.
Cortenstål tillsammans med aluminium (eller rostfritt) är en bra kombination. Cortenstålet bildar en korritionsyta av rost som bevarar stålet.
Cortenstål rostar av fukt som bildas av förbränning av gasol.

3-det som tillverkaren rekomenderade för 1988 var glykol "av lämplig kvalitet" som G12, G12+, G12++ eller som nu G13 Longlife.

Det man kan nämna är att i moderna bilmotorer så finns det både aluminium och stål, stålet finns i cylinderfodren som består (oftast) av centrifugalgjutet gråjärn (SIS 0125) där även glykolen skall vara anpassad för denna miljö.

Det "inhibitorpaket" (hämmare) som ingår i G13 är baserat på organisk syra som är mer avpassat för ett system som används till uppvärmning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inhibitor

Det viktiga här är att aluminium är känsligt för ph värden (halter) under 4 som är sura och över 9 som är Basiskt det perfekta är ett ph värde runt 6/7. Detta går att kontrollera med ett vanligt Lackmusppaper som går att köpa lite här och där (rörfirmor bl annat).

Sedan så hoppas jag att du (försöker) bevarar din pärla, för man gör inga sådana exemplar mer, en vagn med lite elektronik som bara går och går  (om man sköter om den och gör lite service då och då) handpåläggning brukar jag säga.

Smile
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
(2020-01-11, 18:01)Hagbard Skrev:
(2020-01-11, 11:01)Ljusne-Håkan Skrev: Finns det glykol idag som kan skada en Långe Jan panna och radiatorna? Radiatorerna är ju aluminium, vad finns i pannan, vanligt järn? Nån känslig koppar eller mässing finns väl inte i de pannorna. All glykol funjar väl till bilars alumotorer? Vilken glykol som var i min panna när jag köpte vagnen vet jag ju inte.

1-Ja.

2- Ett antagande, rökröret/avgasröret/skorstenen förmodar jag är tillverkat av Cortenstål.
Cortenstål tillsammans med aluminium (eller rostfritt) är en bra kombination. Cortenstålet bildar en korritionsyta av rost som bevarar stålet.
Cortenstål rostar av fukt som bildas av förbränning av gasol.

3-det som tillverkaren rekomenderade för 1988 var glykol "av lämplig kvalitet" som G12, G12+, G12++ eller som nu G13 Longlife.

Det man kan nämna är att i moderna bilmotorer så finns det både aluminium och stål, stålet finns i cylinderfodren som består (oftast) av centrifugalgjutet gråjärn (SIS 0125) där även glykolen skall vara anpassad för denna miljö.

Det "inhibitorpaket" (hämmare) som ingår i G13 är baserat på organisk syra som är mer avpassat för ett system som används till uppvärmning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inhibitor

Det viktiga här är att aluminium är känsligt för ph värden (halter) under 4 som är sura och över 9 som är Basiskt det perfekta är ett ph värde runt 6/7. Detta går att kontrollera med ett vanligt Lackmusppaper som går att köpa lite här och där (rörfirmor bl annat).

Sedan så hoppas jag att du (försöker) bevarar din pärla, för man gör inga sådana exemplar mer, en vagn med lite elektronik som bara går och går  (om man sköter om den och gör lite service då och då) handpåläggning brukar jag säga.

Smile

För att täta pumpmotorn måste man tömma ur glykolen, det kan ju då vara läge att i samma veva byta till ny longlife av rätt modell.
Och ja, jag har gjort en hel del handpåläggningar redan, nya grövre kablar till TV o radio, ny antenn, nya bromsar, nya termistorgrejer o sotad gasolpanna. TV, bytt kylens elpatron, supertysta frånluftfläktar till kylen heta sommardagar. Bättre madrass bak. Säkert nåt mer. Jo just ja. Bytt till Heki taklucka vid köket samt satt i en extra Hekilucka bak i sovavdelningen.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara
#6
(2020-01-12, 02:01)Ljusne-Håkan Skrev: För att täta pumpmotorn måste man tömma ur glykolen, det kan ju då vara läge att i samma veva byta till ny longlife av rätt modell.
Och ja, jag har gjort en hel del handpåläggningar redan, nya grövre kablar till TV o radio, ny antenn, nya bromsar, nya termistorgrejer o sotad gasolpanna. TV, bytt kylens elpatron, supertysta frånluftfläktar till kylen heta sommardagar. Bättre madrass bak. Säkert nåt mer. Jo just ja. Bytt till Heki taklucka vid köket samt satt i en extra Hekilucka bak i sovavdelningen.

Ja i ditt fall så får du göra det då du har 2762 patron.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)