Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Förberedelser för vinterförvaring utomhus
#1
Nu behöver jag tips och råd. Jag har för avsikt att lämna husvagnen hemma på tomten över vintern för första gången. I sammanhanget skall nämnas att hela vagnen, inklusive golvet, är byggd i glasfiberarmerad plast. De problem som jag ser är vatten som fryser, möss som tar sig in i vagnen, fukt som gör att det filtmaterial som sitter på väggarna börjar mögla och fåglar som hackar på överdraget.

Jag tänker ställa vagnen på gräsmattan med en pressening under som fuktspärr, samt sätta dit det formsydda överdraget. Överdraget är tillverkat i ett material som skall andas och jag köpte det ursprungligen för att skydda vagnen från UV-strålning när den stod parkerad i Sydspanien, men med överdraget på plats blev det för varmt inne i vagnen nere i södern, så nu får det komma till pass för vinterförvaring i stället.

Så gott jag kan har jag tömt den på vatten. Eftersom jag har satt dit en separat strömbytare till den dränkbara pumpen har jag öppnat blandaren när strömen var avstängd och blåst i kranen tills luft kommer ut ur den dränkbara pumpen. Vattendunkarna är tömda. Gråvatten tanken är rengjord och tom på vatten, men jag pytsade ändå i lite rödsprit både i diskhon och direkt i tanken. 

Batteriet är fulladdat och jag har dragit ut säkringarna vid vid batteriet för att undvika att solpanelsregulatorn eller något annat drar ut batteriet.

All mat kommer att plockas ut och vagnen städas för att inte lämna kvar något ätbart till mössen. Sänkläder plockas in och jag har även tänkt plocka in alla dynor. Anledningen till att jag tänkte plocka in dynorna är att dom står dikt an mot väggarna som är klädda med ett filtmaterial. Tänkte att det är bättre med luftcirkulation vid väggana i syfte att försöka undvika att det bildas mögel.

Tomten är kringgärdad av gammal åkermark med halvlångt gräs, så det är en hel del möss som vill söka sig in under hösten. Jag kommer ihåg att killan från Anticimex nämde att möss har lite av "togskräck", vilket gör att dom försöker undvika öppna platser. Med presseningen på plats under husvagnen hoppas jag skall skapa lite "torgskräck" för mössen. Det som gör mig lite orolig är att det finns en glipa mellan dörren och karossen som är så stor att möss skulle kunna ta sig in och jag ser inte någon möjlighet att få det tätt heller. Det vore en fasa att få in möss i vagnen som äter på det textilmaterial som sitter limmat på väggarna. Att ha en fångstbur i vagnen är inte heller speciellt kul då döda möss gör att det luktar illa och jag är rädd för att lukten skall kunna sätta sig i vagnens textilmaterial. 

Under hösten och vintern brukar jag ha problem med att några fåglar som hackar loss en del av fönsterkittet på fönsterrutorna på huset. Tanken har slagit mig att dom kanske även går på överdraget på husvagnen och börjar hacka sönder det också, vilket inte skulle var så roligt.

Ett annat problem är risken för stöld vid de tillfällen när jag inte är hemma, men det är förmodligen ett mindre problem eftersom jag har ett antal kameror som övervakar både huset och trädgården, samt den plats där husvagnen står uppställd. Det är toppen att kunna se hur det ser ut hemma när man är bortrest, samt fånga ev. tjuvar på bild. Husvagnen är försäkrad och låst med godkänt lås. Funderar på om jag skall plocka in husgeråd eller lämna det kvar i vagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#2
Jag har haft mina vagnar stått utomhus i 40 år, sista 30 på egen tomt, jag gör inget mer än att tömma allt färskvatten, batteriet får sitta kvar och jag har ström inkopplat så laddaren får sköta om det. För några år sedan kyckades någon bryta upp gasolkofferten, konstig nog utan skador, och stjäla gasolflaskan så numera står den i garaget och kofferten får vara olåst. Jag har inget skydd så taket blir ju ganska smutsigt men en tvätt med Globex 80 så klarar den sig till nästa vår.
Opel Insignia Sports Tourer 2,0T -11, Cabby 61L -99
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Stig K för detta inlägg:
  • LMC400, Månsson, Sokrates
Svara
#3
Du verkar ha tänkt på allt Sokrates. Jag brukar ta in batteriet och då och då se till att det blir underhållsladdat.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#4
(2018-09-18, 15:09)Adrian Skrev: Du verkar ha tänkt på allt Sokrates. Jag brukar ta in  batteriet och då och då se till att det blir underhållsladdat.

Batteriet blir kvar i vagnen, eftersom det är väldigt besvärligt att ta bort. Det är ett AGM-batteri som skall ha lägre självutladdning än vanliga bilbatterier. Det är fulladdat och alla förbrukare är bortkopplade, så jag hoppas att det skall klara sig ett tag utan underhållsladdning.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Jag förstår. AGM verkar bra och blir mitt val vid nästa batteribyte. Men OM ett AGM-batteri laddar ur - kan det då frysa sönder som ett "vanligt" batteri?
Svara
#6
(2018-09-19, 10:09)Adrian Skrev: Jag förstår. AGM verkar bra och blir mitt val vid nästa batteribyte. Men OM ett AGM-batteri laddar ur - kan det då frysa sönder som ett "vanligt" batteri?

Bra fråga, som jag inte har något svar på. Syran i  AGM-batterier är absorberad i, vill jag minnas, en glasfibermassa. AGM-batterier innehåller mindre mängd syra än vanliga batterier, vilket också gör dem känsligare för överladdning, samt att dom inte skall laddas vid högre temperatur än 45 C.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
(2018-09-19, 15:09)Sokrates Skrev:
(2018-09-19, 10:09)Adrian Skrev: Jag förstår. AGM verkar bra och blir mitt val vid nästa batteribyte. Men OM ett AGM-batteri laddar ur - kan det då frysa sönder som ett "vanligt" batteri?

Bra fråga, som jag inte har något svar på. Syran i  AGM-batterier är absorberad i, vill jag minnas, en glasfibermassa. AGM-batterier innehåller mindre mängd syra än vanliga batterier, vilket också gör dem känsligare för överladdning, samt att dom inte skall laddas vid högre temperatur än 45 C.

Ok. Kanske någon här vet och kan berätta?
Svara
#8
(2018-09-19, 10:09)Adrian Skrev: Jag förstår. AGM verkar bra och blir mitt val vid nästa batteribyte. Men OM ett AGM-batteri laddar ur - kan det då frysa sönder som ett "vanligt" batteri?

Ja visst, det är ju en vanlig blyackumulator med elektrolyt.

Går däremot inte att efter fylla så när det är slut så är det slut.

Plattorna torkar.

Ett som går att fylla upplever man att det blir sämre och sämre medans ett AGM bara slutar att fungera

Men fryser gör det om laddningen är dålig.

Se mera på Tudors.se sida där finns mycket hur det fungerar.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#9
(2018-11-15, 08:11)Hagbard Skrev: Går däremot inte att efter fylla så när det är slut så är det slut.

Plattorna torkar.

Ett som går att fylla upplever man att det blir sämre och sämre medans ett AGM bara slutar att fungera

Jag har blivit varse att det sitter skruvbara proppar för cellerna i mitt gamla Banner AGM-batteri, vilket gör att det går att komma åt att fylla på batterivatten även i detta AGM-batteri. Se följande tråd där jag också skall försöka lägga upp några bilder av hur det ser ut:

campingforum.net - AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#10
Jag har flyttat Hagbards inlägg om AGM-batterier till tråden "AGM-batteri tappar helt plötsligt laddning".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)