Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
Som Hagbard antydde är vi i Finnmark och i Värmland om det kan vara till någon hjälp. På orten bodde fram till 2016 Sveriges då äldste levande person. Blev 116 år.
Svara
(2018-01-08, 21:01)BEAN Skrev: Som Hagbard antydde är vi i Finnmark och i Värmland om det kan vara till någon hjälp. På orten bodde fram till 2016 Sveriges då äldste levande person. Blev 116 år.

Tog Google till hjälp och sökte efter Sveriges älsta levande person. Landade på följande webbplatser:

sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_Sveriges_äldsta_personer

www.expressen.se/halsoliv/emma-116--varldens-aldsta-levande-person

Den nu (4 januari 2018) äldsta levande svensken, och nordiska personen, är troligtvis Alice Viola Östlundsom är född 8 december 1906 och 111 år och 27 dagar gammal. 
(sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_Sveriges_äldsta_personer)

Alice Viola Östlund, född Olsson 8 december 1906 i Jättendals socken i Hälsingland
(sv.wikipedia.org/wiki/Alice_Östlund)

Då sluter jag mig till att platsen är belägen i Jättendals socken i Hälsingland, men det ser inte ut att vara Jättendals kyrka som är på bilden. Frågan är då vad är det för kyrka som syns på bilden?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
Du är fööööör långt österut... Rolleyes
Svara
Vad vi vet så här långt:
  • Platsen ligger i Svealand
  • Svenskar och finnar fick ta hjälp av två Oxar för att bestämma var kyrkan skulle ligga
  • Vi är i Finnmark och i Värmland
  • På orten bodde fram till 2016 Sveriges då äldste levande person, som blev 116 år
  • Jättendal i Hälsingland ligger för långt öster ut från platsen
Jag blir inte klok på hur vi kan vara i Finnmark och i Värmland.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
(2018-01-09, 15:01)Sokrates Skrev: Vad vi vet så här långt:
  • Platsen ligger i Svealand
  • Svenskar och finnar fick ta hjälp av två Oxar för att bestämma var kyrkan skulle ligga
  • Vi är i Finnmark och i Värmland
  • På orten bodde fram till 2016 Sveriges då äldste levande person, som blev 116 år
  • Jättendal i Hälsingland ligger för långt öster ut från platsen
Jag blir inte klok på hur vi kan vara i Finnmark och i Värmland.

Hälsingland ligger i Norrland.
Svenskar "Och Finnar inte bara Finna som härskade runt Orsas Finnmarker.
Västra Värmland.
Jättendal ligger i Norrland.
Svara
Den äldsta personen 2016 kanske inte var Alice Östlund. 

Nanny Halvardsson, född 2 juli 1906 i Gräsmarks socken, Värmland, död 26 maj 2017 i Stockholm, var vid sin död Sveriges äldsta levande person sedan den cirka två månader äldre Ingeborg "Bojan" Damgren avled 5 maj 2016 (bara två dagar före sin 110-årsdag). Efter Halvardssons död blev den fem månader yngre Alice Östlund äldst i Sverige.
(sv.wikipedia.org/wiki/Nanny_Halvardsson)

Nanny Halvardsson från Gräsmarks socken stämmer bättre in på Värmland eftersom hon avled 2017 och vid sin död var Sveriges äldsta levande person är det en rimlig gissning att hon också var den äldsta levande personen 2016.

Gräsmarks kyrka i Värmland ser ut som kyrkan på bilden, vilket får bli mitt svar.

Hittade också:

Omkring år 1730 bestämdes i församlingen, att man skulle bygga en ny kyrka. Enligt sägnen tvistades det om kyrkans läge. För att bestämma var den skulle ligga spändes två oxar för en släde och oxarna fick gå dit de ville. Där de stannade, byggdes kyrkan.
(sunne.se/sv/uppleva/Besoksmal-och-upplevelser/Kyrkan-och-samfunden/Grasmarks-kyrka)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BEAN, Hagbard
Svara
Hel rätt Sokrates att det är Gräsmark. Även Värmland hade många finnar som nybyggare precis som i Orsa och många av torpen är öppna för besök och fika. Finns en del att läsa här
http://finnskogarna.com/besoksmal/?kateg...besoksmal/. Även orter som Finnskoga minner om nybyggare.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
Riktigt roligt att lära sig mer om olika platser.

Här kommer en ny bild. Vad heter platsen?
[Bild: CzrRheg.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BEAN, Månsson
Svara
(2018-01-09, 17:01)Sokrates Skrev: Riktigt roligt att lära sig mer om olika platser.

Här kommer en ny bild. Vad heter platsen?
[Bild: CzrRheg.jpg]
Tror att vi är i Göteborg. Volvo ocean race kanske och tycker mig skymta "läppstiften" mitt i horisonten.
Svara
(2018-01-09, 18:01)BEAN Skrev: Tror att vi är i Göteborg. Volvo ocean race kanske och tycker mig skymta "läppstiften" mitt i horisonten.

Ja, bilden är från Göteborg under avslutningen av Volvo Ocean Race. Den blå-gröna skorstenen i bakgrunden tillhör värmekraftveket i Rosenlund.

. . . staden Göteborg grundades år 1621 efter några års byggande på uppdrag av stadens grundare Gustav II Adolf. Kunskap om byggteknik hämtades från Nederländerna och holländare utgjorde majoriteten av Göteborgs befolkning, med stor erfarenhet av projektering av sankmark. Man fick senare tvångsflytta in svenskar i staden. . . Då Göteborg grundlades 1621 tillhörde staden Älvsborgs län, och först 1680 bildades Göteborgs och Bohus län. I mitten av 1600-talet revs Älvsborgs fästning och man byggde Nya Älvsborg i hamninloppet, som ett led i försvaret av staden.
(sv.wikipedia.org/wiki/Göteborg)

I Göteborg äter man Gustav Adolfsbakelse:

Möjligen skapades traditionen att äta just den 6 november 1909 av konditorn Carl Bräutigam på konditoriet Bräutigams på hörnet Östra Hamngatan/Kungsgatan i Göteborg.
(sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Adolfsbakelse)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BEAN
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 8 Gäst(er)