Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gissa platsen
Vi är i Luleälven och trots det storslagna namnet är fallet idag mer en rännil.
Svara
(2017-12-06, 17:12)BEAN Skrev: Vi är i Luleälven och trots det storslagna namnet är fallet idag mer en rännil.

Ett monument över den mänskliga ingenjörskonsten, Letsi Kraftstation?

Från Urbanisering till viktiga bonusar...

https://kit.se/2016/09/14/59318/den-urba...t-sverige/

Av företaget som gör en nettovinst andra kvartalet i år på 2,1 miljarder?
Svara
Jag gissar att platsen kan finnas med bland Wikipedias lista över Vattenkraftverk i Lule älv. Personlien lutar jag mot att platsens namn börjar med "P", men jag pasar då jag inte har möjlighet att föra stafettpinnen vidare just nu.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
(2017-12-06, 18:12)Sokrates Skrev: Jag gissar att platsen kan finnas med bland Wikipedias lista över Vattenkraftverk i Lule älv. Personlien lutar jag mot att platsens namn börjar med "P", men jag pasar då jag inte har möjlighet att föra stafettpinnen vidare just nu.
Nej platsen/fallet börjar inte på P som i Porjus.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
(2017-12-06, 17:12)BEAN Skrev: Vi är i Luleälven och trots det storslagna namnet är fallet idag mer en rännil.

Storasjöfallet.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • BEAN, Hagbard
Svara
(2017-12-06, 18:12)Kullke Skrev:
(2017-12-06, 17:12)BEAN Skrev: Vi är i Luleälven och trots det storslagna namnet är fallet idag mer en rännil.

Storasjöfallet.

Rätt
Trots att fallet är mer eller mindre borta och älven är utbyggd med många dammar är naturen fantastisk med bl.a Sarek och dess mäktiga toppar på södra sidan av älven.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig BEAN för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, Wittmann68
Svara
Trevligt att lära sig lite nytt om Storasjöfallet:

sv.wikipedia.org/wiki/Stora_Sjöfallet

www.bioresurs.uu.se/myller/fjall/st_sjofallet
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
(2017-12-06, 18:12)Kullke Skrev: Storasjöfallet.

Kullke, jag väntar med spänning på en ny bild. Klurig eller ej spelar mindre roll. Viktigaste är att inte tappa tempot Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard, Kullke, Nicro
Svara
(2017-12-08, 10:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-06, 18:12)Kullke Skrev: Storasjöfallet.

Kullke, jag väntar med spänning på en ny bild. Klurig eller ej spelar mindre roll. Viktigaste är att inte tappa tempot Smile

Tar en lätt men lyckas inte få in den med mobilen. Så tar det när jag kommer hem till datorn.
Svara
(2017-12-08, 18:12)Kullke Skrev:
(2017-12-08, 10:12)Sokrates Skrev:
(2017-12-06, 18:12)Kullke Skrev: Storasjöfallet.

Kullke, jag väntar med spänning på en ny bild. Klurig eller ej spelar mindre roll. Viktigaste är att inte tappa tempot Smile

Tar en lätt men lyckas inte få in den med mobilen. Så tar det när jag kommer hem till datorn.

Jag är nyfiken om du provade du TapaTalks App. för Smartphones?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 8 Gäst(er)