2024-06-20, 18:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2024-06-20, 18:06 av apersson850.)
Gick och impulsköpte en Volvo XC90. Nu har jag hunnit prova den som dragbil till husvagn. Efter 57 mil på en dag kan jag jämföra Volvo XC90 D5 med min tidigare dragbil, XC70 D5.
Sammantaget blev det här i alla fall en bättre dragbil än den förra, även om den inte är bättre i precis alla avseenden. Nedan syns ekipaget i fråga före avfärd.
- Kraften är ungefär densamma. Specifikationen säger 240 hk/500 Nm för XC90, 230 hk och 470 Nm för XC70. Den skillnaden märks inte. Skillnaden märks mer på att XC90 har åttastegad automatlåda där XC70 hade sex. Detta gör att XC90 inte lägger i högsta växeln förrän man kör i 90 km/h och växlar ner för minsta lilla motlut, medan XC70 kunde släpa omkring på en husvagn större delen av dagen utan att lämna sexan alls.
- Förbrukningen är marginellt högre med XC90:s modernare lilla fyrcylindriga maskin jämfört med XC70:s större och äldre femcylindriga. XC70:n brukade göra samma resa på ungefär 11,5 l/100 km, XC90 ville ha 12,3. Båda mätta med bilens egen färddator. Snittfarten slutade på 75 km/h.
- Stabiliteten är bättre i XC90, men bara under förutsättning att man väljer rätt körläge. Bilen jag köpt är en Inscription med luftfjädring och aktiv stötdämpning. På sämre (numera vanliga) riksvägar med ojämnheter och krökar märktes det en tydlig skillnad mellan lägena Comfort och Dynamic. Så till den grad att bilen vid något tillfälle kändes som obehaglig när jag hade glömt slå över till Dynamic. På grund av reglemente inom EU börjar bilen alltid i läget Comfort, så det vill till att man minns att skifta över efter varje stopp, där motorn varit avstängd.
Volvo tycker nog själva att det gör en markant skillnad också, för i anvisningarna till den 2019 jag köpt rekommenderar de Dynamic till släpkörning, men för år 2020 anses det VIKTIGT i bruksanvisningen att man kör i läge Dynamic. På fin motorväg (E4) märks ingen skillnad, så det är lätt att glömma att ändra. Bra i alla fall att bilen har en lättåtkomlig omkopplare för körläget.
Notera att detta är jämfört med en XC70 med nivåreglering. En sådan utan är betydligt gungigare.
- Det Volvo kallar för BLIS fungerar inte när man drar släp med XC90. Det handlar alltså om varningen för att man har bilar i döda vinkeln. I XC70 fungerade det oavsett om man hade släp eller ej.
- Backspeglarna är sämre på XC90. XC70 har vidvinkelspeglar vid båda sidor. Med XC90 försvinner vagnen utom synhåll när man backar till höger.
- Sikten bakåt genom rutorna är sämre i XC90. Bakrutornas nederkant var lägre på XC70. Bakom XC90 försvinner ganska mycket. Inte hela husvagnar, men flaksläp syns inte. I och med att bilen dessutom är en decimeter bredare syns inte flaksläpets skärmkanter heller när ekipaget står rakt, så att backa rakt bakåt är inte lätt. Slingrar som en snok, snarare.
- Den automatiska lampprovarfunktionen på XC90 är väldigt smidig. Tryck på en knapp och gå ut och kolla, så kör bilen genom alla lampfunktioner som finns på släpet.
- Dragkroken är himla smidig. Tryck på en knapp så kommer den fram, tryck igen så fälls den ner och kan knuffas undan under bilen.
- Luftfjädringen gör det smidigt att koppla och koppla av släpet, eftersom bilens bakände kan höjas och sänkas med knappar i skuffen.
- Max släpvagnsvikt för XC90 är 2700 kg mot 2100 kg för XC70. Det ökar det potentiella urvalet av husvagnar rätt rejält.
Sammantaget blev det här i alla fall en bättre dragbil än den förra, även om den inte är bättre i precis alla avseenden. Nedan syns ekipaget i fråga före avfärd.