2024-10-09, 11:10
Men alltså något pannan själv sköter hur många brännare som ska gå? Handhavandet är gasol på eller av?
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Primus 2480 problem
|
2024-10-09, 11:10
Men alltså något pannan själv sköter hur många brännare som ska gå? Handhavandet är gasol på eller av?
2024-10-09, 13:10
(2024-10-09, 11:10)LMC400 Skrev: Men alltså något pannan själv sköter hur många brännare som ska gå? Handhavandet är gasol på eller av? Kan det vara Elektroniken kanske? Är systemet utrustad med en termistor som styr termostaten mot kretskortet så är det den som ser till hur mycket (ofta) pannan går, tiden mellan tillslag och frånslag är mycket korta. Vilkett innebär att pannan går i korta "väl" avvägda intervaller för att hålla så jämn värme som möjligt. Samt hur mycket effekt som behövs för att hålla jämn värme. Är systemet utrustad med bara en termostat utan termistor så är det som du säger "gas på gas av eller panna på panna av" och tiden i denna termostats till och frånslag är då i förhållande till termistorsystem väldigt lång som ofta ger kallras som följd och långa gångtider samt långa stillestånd på pannan vilket gör att pannan ofta hinner kallna ner innan nästa fas skall påbörja. I system med termistor hinner oftast inte pannan kallna ner helt utan intervallerna är korta och koncisa för att hålla jämn värme i systemet. Detta system skall då mer "efterlikna" Aldes 29xx pannors jämna gång där pannan "alltid" har en grundvärme när termostaten kallar på värme.
2024-10-10, 01:10
Vi hade en gång en vagn, årsmodell 1979, med Primus panna. Den hade också tre brännare, men där fick man manuellt slå på brännare två och tre vid behov. Termostaten startade pannan när vagnen behövde värmas. Var det för kallt ute blev det aldrig varmt med en brännare, vilket gjorde att pannan aldrig stannade. Då fick man gå ut och vrida om en stålbygel på en pinne ett kvarts varv, så kickade en brännare till igång. Det var på det sättet man anpassade den pannan för olika yttertemperaturer. Efter ett tag lärde man sig om man skulle köra på en eller två brännare för att få jämn värme. Tre behövdes sällan om man inte vintercampade. Genom att inte ha för många brännare aktiva fick man långa gångtider och, som Hagbard skriver, en jämnare värme.
Termistorsystemet Hagbard skriver bör då ha kommit senare, som ett sätt att göra detta mindre insatskrävande för användaren, för med den Primus vi hade fick man veta vad man sysslade med när man använde den, för att den skulle ge ett bra resultat.
2024-10-10, 16:10
Den gamla Polaren vi hade höll värmen väldigt jämt i hela vagnen. De vagnarna vi senare haft har varit med luftburen Truma. De lyckades aldrig nå samma komfort. Mycket större differens mellan av och påslag.
2024-10-11, 02:10
Efter den med Primus hade vi också en med Truma luftvärme. Enbart gasoldrift. Ingen el, inget varmvatten.
Sedan har jag haft två med Alde Compact. Fungerar mycket bra, tycker jag.
2024-10-12, 14:10
eFTER
2024-10-12, 14:10
Efter att ha haft vagnar med Aldevärme så har vi nu en med Truma. Fungerar hyggligt även med några enstaka minusgrader. Har "moddat" genom att montera en mycket tyst datorfläkt på strategiskt ställe så att varmluft sprids lite bättre, i synnerhet utmed golvet.
2024-10-14, 08:10
Man fryser inte ihjäl i en vagn med Truma heller, men den enda riktiga fördelen med systemet är att det är snabbt på att starta. Alltså när man inte haft värmen igång och kommer till vagnen och vill ha värme.
|
« Tidigare tråd | Senare tråd »
|