Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen?
#26
Har haft en Packline (svart glasfiber 230x90) som jag köpte året efter den kom ut (1983) som jag hadde till 2014 och det enda som byttes var gångjärnen i fram till rostfritt annars så funkade de kanon. 2014 köpte jag en vit Car Pack 230x90, 29 kg som jag fortfarande har och även den i glasfiber men övriga beslag i rostfritt, även denna funkar kanon.

Så till körning, visst drar bilen lite mer när den sitter på och ingenting finns efter, men har man något efter så har uppfattningen varit att förbrukningen varit lite lägre än att inte ha takboxen på. Speciellt vid påkopplad boggievagn där friktionen verkar vara högre än med enkelaxel.

Det andra som varit märkbart är gången, utan takbox så vill de gärna vingla lite (mer sidvindskänslig) vilket man inte märker så mycket när boxen är på, speciellt då man åker längre sträckor. 

Men en takbox med en liten förhöjning bak kanske ger mer effekt än en som inte har (funderar därför på att skapa någon liten vinge som kan styra upp vinden typ Thules).

Har även haft under tiden några boxar av ABS plast (en liten smalare för bara skidor som öppnades från sidan) men dessa rekommenderas inte, det mesta gick sönder, gångjärn, lås, och sprickor i ABS-plasten. Men lättare var dom.

Ser man då till den första som jag sålde 2014 (då 31 år) och som lever fortfarande (hos en bekant) så är nog glasfiber att rekommendera, precis som Cabby 1988.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - av LMC400 - 2020-04-09, 19:04
RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - av Hagbard - 2020-04-12, 12:04

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)