Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen?
#21
(2020-04-11, 21:04)Kullke Skrev:
(2020-04-11, 09:04)Ljusne-Håkan Skrev: Bästa vingen tror jag skulle vara formad som den främre biten av en upponedvänd plastbåt. Så att luften klyvs och skickar luften både åt sidorna och uppåt.
Kanske en vanlig takbox gör det jobbet? Lite som bulben på lastfartyg.
Någonstans diskuterade du och jag detta, minns inte om det var här eller på husvagnsforumet.
Hur som beskrev jag då att min bensin V70 2.0t awd 226hk (italien import)drog >1.55 liter/mil med husvagn men med en ful takbox bak på taket sjönk förbrukningen till <1.3liter/mil trots att medelhastigheten höjdes sparade jag ca20%.
Blev samtidigt mycket trevligare att dra husvagnen och den ligger stadigare på vägen.
Upplever att det är mycket mindre jobbigt att dra husvagn med takboxen på, dessutom går det att köra på femman i mycket brantare uppförsbackar.
Jag antar att en ställbar vinge skulle sänka luftmotståndet ännu mer.

Ja den diskussionen minns jag, fast det var ganska länge sen.
Det är nog lättare att få tag på en gammal takbox än en vinge. I den kan man ju ha lite grejer man (jag) normalt har i gasolkofferten som en liten grill plus grillkol. Mindre risk för övervikt o böter.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Meddelande i denna tråd
Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - av LMC400 - 2020-04-09, 19:04
RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - av Ljusne-Håkan - 2020-04-11, 22:04

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)