Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen?
#16
(2020-04-10, 13:04)Ljusne-Håkan Skrev: Att en sån vinge INTE skulle minska luftmotståndet alls tror jag inte på. Om inte skulle dom inte sitta på varenda lastbilstak även om det inte är samma sak med bara ett fordon.

Där har du en poäng. Man jobbar en hel del med att få ner luftmotståndet för lastbilar då det ger upphov till sparat bränsle och sänkta kostnader.

Bränsleförbrukningen kan sänkas med mellan 4–6 procent för rundvirkesfordon och 3–8 procent för flisfordon om bilarna görs vindavvisande. Det visar studier i en vindtunnel.
(www.skogforsk.se - Vindsmarta lastbilar ger lägre bränsleförbrukning)

Till skillnad från en personbil har en tung lastbil en relativt plan front och motorn är placerad under förarhytten. Fronten skall dels ge så lågt motstånd som möjligt men också se till att tillräckligt med kylluft kommer in i motorrummet. Ett problem när man gör den aerodynamiska utformningen är att den skall vara effektiv också för sidvindar, vilka ger en asymmetrisk strömningsbild. På läsidan av förarhytten kan man få sk avlösning som bidrar till ökat luftmotstånd, men även andra icke önskvärda fenomen som nedsmutsning av dörren, vattenansamling på sidorutan vid regn mm. Här finns möjlighet att med hjälp av virvelgeneratorer, liknande de som kan ses på en del flygplansvingar, minska eller helt ta bort avlösningen. Sådana virvelgeneratorer är dock inte möjliga att ha på en lastbil och därför kan plasma aktuatorer vara en möjlig lösning.
(strategiska.se - Minskat luftmotstånd på tunga lastbilar)

Att minska långtradares användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat. Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.
(www.kth.se - Plasma sänker bränsleförbrukningen för lastbilar)

Någonting säger mig att formen på en husvagnsvinge borde vara konvex, likt ovansidan på en flygplansvinge. Den äldre husvagnsvingen som är länkad till tidigare i tråden är konkav, vilket jag tror kommer att störa luftflödet denna form skickar luftströmmen uppåt. Om man vill exprimentera med en konvex vinge kan man även prova att sätta dit små fenor som fungerar som Virvelgeneratorer.

Om jag hade haft en normalstor husvagn och en vanlig personbil hade jag nog gett mig in i "leken" att exprimentera med en egentillverkad husvagnsvinge. I mitt fall sitter husvagnens frontyta på det stora hela bakom bilkarossens lyftsläpp. I mitt fall är det nog någon form av tack- och "sidoflärpar", så som det ser ut på en del dragbilar för semitrailers, som skulle kunna göra nytta för att leda luftströmen från bilen förbi husvagnsfronten.

Nu när vi talar om luftmotstånd kommer jag osökt att tänka på något som jag fick lära mig om granater; under 1 Mach (ljudets hastighet) är sugmotståndet större än frontmotståndet. Mycket skulle således vara vunnet om man även satte en kon bak på fordon vars bakre del är tvärhuggna, så som är fallet med såväl lastbilar, bussar och husvagnar. Problemet är att detta ökar fordonets längd. I Europa har man maxlängd för fordonståg, med variationer mellan olika länder, vilket medför att vi har mycket frontbyggda lastbilar för att få plats med så mycket lastyta som möjligt. En kon bak på lastbilsekipagen skulle stjäla en betydande lastyta.

I USA har man inte samma restriktioner för fordonslängden och därför är det där vanligt med "normalbyggda" lastbilarna för fjärrtransporter.

Den rektangulära långtradaren är snart ett minne blott. Det spår amerikanska livsmedelskedjan Walmart som byggt prototypen WAVE (Walmart Advanced Vehicle Experience) för att ge en bild av hur morgondagens lastbilar kan te sig.

För att pressa luftmotståndet har hyttens traditionellt kantiga former ersatts av slankare och för att pressa vikten har stora delar av lastbilen byggts i kolfiber. Lättviktsmaterialet används bland annat till ekipagets 16 meter långa sidopaneler. Allt som allt räknar Walmart med att vikten bantas nästan två ton jämfört med en motsvarande lastbil.

Drivningen sköter en turbinmotor som kan tankas med både diesel och gas. Som uppbackning finns också en elmotor som gör att lastbilen kan åka korta sträckor på el.

(www.vibilagare.se - Slank lastbil pressar luftmotståndet)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Meddelande i denna tråd
Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - av LMC400 - 2020-04-09, 19:04
RE: Var tog HUSVAGNSVINGEN vägen? - av Sokrates - 2020-04-10, 14:04

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)