Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varför betala fordonsskatt för avställt fordon?
#7
(2019-03-21, 16:03)säsongscamparen Skrev: Har läst igenom denna frågeställning och kan svara på försäkringsbiten då det är mitt yrke.
 Att teckna försäkring i utländskt bolag är inte möjligt  om bilen är svenskregad.

Även om det skulle vara möjligt är premierna klart mycket högre än i Sverige.

Skillnaden vad gäller avställning av  lastbil och husbil är att lastbilen går efter yrkestrafikens regelverk där lobbyn har lyckats bättreSmile

Jo, det är skam att det inte finns något "tryck" bland personbils- och husbilsägare för kortare avställningsperiod för att slippa betala fordonsskatt under avställningstiden.

Kan du säga hur det fungerar med trafikförsäkringen när man kör med avställt fordon, vilket man kan göra för att åka och besiktning bilen?

Beträffande försäkring av en svenskregistrerad bil i utländskt försäkringsbolag hade jag följande i bakhuvudet:

"Tanten" tog med sin MX-5 från England när hon flyttade tillbaka till Spanien för styvt 15 år sedan. Hennes försäkring hos försäkringsbolaget i Storbritannien gällde endast under tre månader utomland, vilket är ett vanligt förekommande villkor. Som lösning på problemet hittade vi ett gibraltarbaserat försäkringsbolag som försäkrade bilar registrerade i Storbritannien, men som användes i Spanien. Bilen användes under ett antal år i Spanien med brittiska plåtar innan vi registrerade om den till spanska plåtar. I samband med att bilen tilldelades spanskt registreringsnummer ringde vi runt och kollade med olika försäkringsbolag vad försäkringen skulle kosta hos dem. Premien hos de spanska försäkringsbolagen var hutlös p.g.a. att det är en sportbil. Hos Allianz vill jag minnas att årspremien var 3.000-4.000 EUR. Bilen är från 1997 och den billigaste sportbilen som finns på marknaden, så det blir konstigt att betala en årspremie som nästan uppgår till bilens värde. Vi kunde fortsätta att ha bilen försäkrad i samma gibraltarbaserrade försäkringsbolag, som är "underwriter of Lloyds", och hos dem är premien ca 400 EUR, vilket är mer beskedligt.

Jag vill minnas att jag pratade med det gibraltarbaserade försärkingsbolaget, för så några år sedan, om försäkring av min svenskregistrerade bil hos dem och jag tror att det var möjligt vid den tidpunkten. Vid tillfälle får det bli att kolla om dom fortfarande kan försäkra min svenskregistrerade bil och vad premien i så fall blir.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Varför betala fordonsskatt för avställt fordon? - av Sokrates - 2019-03-21, 20:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)