I takt med allt högre fordonsskatt kan man undra varför man skall behöva betala fordonsskatt även för tid när fordonet är avställt. Vägavgiften för tunga lastbilar betalas bara för de dagar som lastbilen är påställd. Så borde det även kunna fungera för alla andra fordon.
För fordon där fordonsskatten maximalt uppgår till 4.800 kr/år gäller följande:
Fordonsskatt tas ut månadsvis (. . .). Det innebär att den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet ställs av i samband med ett månadsskifte, är det viktigt att anmälan har kommit till oss senast den första dagen i månaden. Om anmälan kommer in senare så tas skatt ut för hela den månaden.
(
www.transportstyrelsen.se - Om avställning: Återbetalning av fordonsskatt)
För fordon där fordonsskatten överstiger 4.800 kr/år gäller följande:
. . . vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen
(
www.transportstyrelsen.se - Om avställning: Återbetalning av fordonsskatt)
Förutom fordonsskatt utgår även vägavgift för lastbilar med en totalvikt på minst 12 ton eller lastbilar med en totalvikt på minst 7 ton som är försedda med draganordning. För en biltransportlastbil från 1997 med 18 tons totalvikt (ANZ803) uppges följande avgifter: Årsskatt 300 kr, Vägtrafikregisteravgift 50 kr och Vägavgift 16.011 kr/år. Det är således Vägavgiften som utgör den stora kostnadsposten.
Beloppet som betalas tillbaka beräknas på det antal dagar som återstår av avgiftsperioden, med början från den dag då din avgiftsplikt upphörde. Beloppet per dag är beräknad på 1/360 av vägavgiften för ett helt år. Belopp under 50 kronor återbetalas inte.
Vid varje återbetalning av vägavgift dras 239 kronor av i administrationsavgift.
(
www.transportstyrelsen.se - Vägavgift för tunga fordon)
Eftersom det är praktiskt möjligt att enbart ta ut Vägavgift för de dagar som en tung lastbil är påställd skulle man även kunna tillämpa samma modell för andra fordon.
Årsskatten för min VW-buss (PB1) är 7.503 kr/år. Den måste vara avställd i minst 15 dagar för att jag inte skall behöva betala fordonsskatten även för de dagar när bilen är avställd. För en 15-dagarsperiod erlägger jag således 312,64 kr i fordonsskatt, vilket är mer än den administrationsavgift (239 kr) som tas ut vid avställning av tunga lastbilar. Jag skulle således tjäna på att omfattas av den återbetalningsmodell som gäller för tunga lastbilar.
Eftersom jag bor på landet behöver jag använda bilen för att åka och handla. Det är 10 km till närmaste matvaruaffär och 3 km till närmaste busshållplats. Turtäthet mellan bussarna är ganska gles. Vanligtvis har man behov att handla och uträtt andra ärenden ca 1 ggr/vecka. Varför skall man behöva betala en massa i fordonsskatt för alla de dagar som bilen kan vara avställd, men där avställningsperioden är mindre än 15-dagar. Dessa 15-dagar är knappast någon naturlag!
Budskapet från landets politiker är att fordonsskatten kommer att ökas alltmer för att rädda miljön och klimatet. När ett fordon är avställt och inte brukas utgör det inte någon belastning på miljön eller klimatet. Borde man inte då ändra så att fordon som är avställda inte behöver betala fordonsskatt under avställningsperioden oavsett hur länge de är avställda?
(2019-02-15, 15:02)Sokrates Skrev: [ -> ]I takt med allt högre fordonsskatt kan man undra varför man skall behöva betala fordonsskatt även för tid när fordonet är avställt. Vägavgiften för tunga lastbilar betalas bara för de dagar som lastbilen är påställd. Så borde det även kunna fungera för alla andra fordon.
För fordon där fordonsskatten maximalt uppgår till 4.800 kr/år gäller följande:
Fordonsskatt tas ut månadsvis (. . .). Det innebär att den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet ställs av i samband med ett månadsskifte, är det viktigt att anmälan har kommit till oss senast den första dagen i månaden. Om anmälan kommer in senare så tas skatt ut för hela den månaden.
(www.transportstyrelsen.se - Om avställning: Återbetalning av fordonsskatt)
För fordon där fordonsskatten överstiger 4.800 kr/år gäller följande:
. . . vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen
(www.transportstyrelsen.se - Om avställning: Återbetalning av fordonsskatt)
Förutom fordonsskatt utgår även vägavgift för lastbilar med en totalvikt på minst 12 ton eller lastbilar med en totalvikt på minst 7 ton som är försedda med draganordning. För en biltransportlastbil från 1997 med 18 tons totalvikt (ANZ803) uppges följande avgifter: Årsskatt 300 kr, Vägtrafikregisteravgift 50 kr och Vägavgift 16.011 kr/år. Det är således Vägavgiften som utgör den stora kostnadsposten.
Beloppet som betalas tillbaka beräknas på det antal dagar som återstår av avgiftsperioden, med början från den dag då din avgiftsplikt upphörde. Beloppet per dag är beräknad på 1/360 av vägavgiften för ett helt år. Belopp under 50 kronor återbetalas inte.
Vid varje återbetalning av vägavgift dras 239 kronor av i administrationsavgift.
(www.transportstyrelsen.se - Vägavgift för tunga fordon)
Eftersom det är praktiskt möjligt att enbart ta ut vägavgift för de dagar som en tung lastbil är påställd skulle man även kunna tillämpa samma modell för andra fordon.
Årsskatten för min VW-buss (PB1) är 7.503 kr/år. Den måste vara avställd i minst 15 dagar för att jag inte skall behöva betala fordonsskatten även för de dagar när bilen är avställd. För en 15-dagarsperiod erlägger jag således 312,64 kr i fordonsskatt, vilket är mindre än den administrationsavgift (239 kr) som tas ut vid avställning av tunga lastbilar. Jag skulle således tjäna på att omfattas av den återbetalningsmodell som gäller för tunga lastbilar.
Eftersom jag bor på landet behöver jag använda bilen för att åka och handla. Det är 10 km till närmaste matvaruaffär och 3 km till närmaste busshållplats. Turtäthet mellan bussarna är ganska gles. Vanligtvis har man behov att handla och uträtt andra ärenden ca 1 ggr/vecka. Varför skall man behöva betala en massa i fordonsskatt för alla de dagar som bilen kan vara avställd, men där avställningsperioden är mindre än 15-dagar. Dessa 15-dagar är knappast någon naturlag!
Budskapet från landets politiker är att fordonsskatten kommer att ökas alltmer för att rädda miljön och klimatet. När ett fordon är avställt och inte brukas utgör det inte någon belastning på miljön eller klmatet. Borde man inte då ändra så att fordon som är avställda inte behöver betala fordonsskatt under avställningsperioden oavsett hur länge de är avställda?
Men snälla du, varför ställa på och av?
Bor man i glesbyggd och det tar ca 4 timmar innan mr p kommer så hinner man både handla och gå på Röda näsan innan dom kommer fram...
Här uppe ser man en mr p ungefär två gånger om året (i bästa fall) förmodar dom inte är i några av storstäderna och städar då.
(2019-02-15, 16:02)Hagbard Skrev: [ -> ]Men snälla du, varför ställa på och av?
Bor man i glesbyggd och det tar ca 4 timmar innan mr p kommer så hinner man både handla och gå på Röda näsan innan dom kommer fram...
Här uppe ser man en mr p ungefär två gånger om året (i bästa fall) förmodar dom inte är i några av storstäderna och städar då.
Jo, jag vet att man kan köra med avställd bil och det är så det "kriminella slödret" brukar göra när dom drar omkring. Polisen brukar tendera att se mellan fingrarna på denna grupp med förhoppning om att dom skall fara vidare från det egna polisdistriket så dom slipper ingripa och skriva rapporter. Värre är det för oss andra. Det kan bli dyrt att köra med en avställd bil om olyckan är frame eftersom bilen saknar trafikförsäkring och det inte är säkert att man har möjlighet att ställa på bilen i all hast vid en krissituation.
Om tanken är att fordonsskatten skall reflektera fordonens belastning på vägar och miljö, då borde man tillse att man enbart behöver betala fordonsskatt för de dagar som fordonet är påställt. Rent tekniskt går det bra eftersom det är så Vägavgiften fungerar.
Jag tror Hagbards ide kan fungera. En gubbe på jobbet hade för några år sedan en gammal Mercedes. Den var så rostig att fästet till förarstolen gick genom golvet. Ingen belysning fungerade och av den anledningen prioriterade han bort det årliga besöket på bilprovningen. Den saknade försäkring och skatten var inte betald eftersom den var avställd pga att den inte gick att besiktiga. Kan ha haft ytterligare brister som jag inte minns just nu. Han tyckte bilen fungerade till de få kilometrarna han pendlade till och från jobbet samt veckans besök på systembolaget.
Det föll sig inte bättre än att fick polisen efter sig när han var hemma på lunch. De påtalade mycket riktigt en lång rad brister på hans bil. Det hela slutade med att han fick 1500 kr i böter. Det tyckte han var en bra affär. Bara fordonsskatten låg på 6-7000 kr per år.
Nu har han lyckats hitta en gammal diesel-Merca från 1977! Ett monster som spyr ut svart rök och dessutom belönas med 0 kr i årsskatt pga sin höga ålder.
Nu har jag tittat lite på att köra med fordon som är avställt. Det är lagligt att köra ett avställt fordon för besiktning till och från närmaste besiktningsorgan.
Brukande av avställt fordon
17 § Ett avställt fordon får inte brukas annat än
- - -
4. om det ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) för besiktning . . .
(
lagen.nu/2001:558)
Jag har varit i kontakt med
Trafikförsäkringsföreningen och förhört mig vad som gäller om man orsakar en olycka när man lagligt kör ett avställt fordon för besiktning. Enligt dem är Trafikförsäkringsföreningen endast involverade när fordon är påställda. På min fråga om vad som gäller om man orskar skada med den avställda bilen när man kör till/från besiktningen blev svaret att bilen måste ha en trafikförsäkring, men att detta inte har något att göra med Trafikfösäkringsföreningen p.g.a. att deras engagemang enbart gäller för fordon som är påställda. Jag påpekade att svenska försökringsbolag enligt lag inte får trafikförsäkra fordon som är avställda. Man hänvisade mig till mitt försäkringsbolag. Man bör dock betänka att det inte föreligger någon försäkringsplikt för avställda fordon, utan de kan helt sakna försäkring. Det blir då lite av en moment 22 sistuation.
Jag pratade även med Trafikförsäkringsföreningen om hur jag skulle tolka följande som bl.a. framgår av villkoren i Tre Kronors fordonsförsäkring:
Om du inte tecknat trafikförsäkring eller betalar premien kan du bli krävd av Trafikförsäkringsföreningen på en avgift som är
betydligt högre än premien. Trafikförsäkringen ersätter skador upp till 300 miljoner kronor.
(
www.3kronor.se - Fullstandigt-villkor-Fordonsforsakring-fr.o.m.-2018-10-01.pdf)
Enligt Trafikförsäkringsföreningen gäller inte ovanstående när man kör med ett avställt fordon, utan gäller när fordonet är påställt men saknar trafikförsäkring t.ex. i en situation när betalning av försäkringspremien har förfallit och försäkringsbolaget har sagt upp försäkringen. Det hela känns lite "slirigt" och jag är inte helt säker på att de uppgifter som jag har fått från Trafikförsäkringsföreningen är korrekta.
Det är vanligt förekommande att krimminella kör omkring med bilar som är avställda, oförsäkrade och obesiktigade. Betänk att man blir påkörd av dessa oförsäkrade bilar.
Om du skadas eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon.
(
www.tff.se - Skadeanmalan)
Ovanstående för mig att tro att skador som orsakats av avställda fordon som körs till besiktningen hamnar i knät hos Trafikförsäkringsföreningen.
Bötesbeloppet för att köra med avställd bil ser ut att vara 1.200 kr (
Lagen om vägtrafikregister - Kod 602A). Fordonsskatten för min PB1-registrerade campingbil är 8.503 kr/år, vilket innebär att den är 23,30 kr/dygn (8.503/365). Om böterna för att köra med avställd bil är 1.200 kr motsvarar det kostnaden för fordonskatten i 51 dygn (1.200/23,30).
En idé som har slagit mig är att man kanske kunde försäkra bilen i ett utländskt försäkringsbolag där försäkringens omfattning inte har någon koppling till huruvida bilen är av- eller påställd hos Transportstyrelsen. Med en giltig försäkring i ett utländskt försäkringsbolag kan bilen vara avställd när man kör utomlands, vervid man undviker att betala fordonsskatten i Sverige. När man kör med bilen avställd inom Sverige riskerar man bara att få betala böterna för att köra med ett avställt fordon i händelse att man blir stoppad av Polisen. Då kan man slipper man betala hutlöst hög fordonsskatt när bile inte är i trafik när man har behov att använda bilen sporadiskt i begränsad utsträckning (där 15-dagar är för lång period) för att uträtta ärenden. När man vill köra mer med bilen i Sverige kan man alltid ställa på den och för ändamålet endast ha en trafikförsäkring i ett svenskt försäkringsbolag.
(2019-03-21, 16:03)säsongscamparen Skrev: [ -> ]Har läst igenom denna frågeställning och kan svara på försäkringsbiten då det är mitt yrke.
Att teckna försäkring i utländskt bolag är inte möjligt om bilen är svenskregad.
Även om det skulle vara möjligt är premierna klart mycket högre än i Sverige.
Skillnaden vad gäller avställning av lastbil och husbil är att lastbilen går efter yrkestrafikens regelverk där lobbyn har lyckats bättre
Jo, det är skam att det inte finns något "tryck" bland personbils- och husbilsägare för kortare avställningsperiod för att slippa betala fordonsskatt under avställningstiden.
Kan du säga hur det fungerar med trafikförsäkringen när man kör med avställt fordon, vilket man kan göra för att åka och besiktning bilen?
Beträffande försäkring av en svenskregistrerad bil i utländskt försäkringsbolag hade jag följande i bakhuvudet:
"Tanten" tog med sin MX-5 från England när hon flyttade tillbaka till Spanien för styvt 15 år sedan. Hennes försäkring hos försäkringsbolaget i Storbritannien gällde endast under tre månader utomland, vilket är ett vanligt förekommande villkor. Som lösning på problemet hittade vi ett gibraltarbaserat försäkringsbolag som försäkrade bilar registrerade i Storbritannien, men som användes i Spanien. Bilen användes under ett antal år i Spanien med brittiska plåtar innan vi registrerade om den till spanska plåtar. I samband med att bilen tilldelades spanskt registreringsnummer ringde vi runt och kollade med olika försäkringsbolag vad försäkringen skulle kosta hos dem. Premien hos de spanska försäkringsbolagen var hutlös p.g.a. att det är en sportbil. Hos Allianz vill jag minnas att årspremien var 3.000-4.000 EUR. Bilen är från 1997 och den billigaste sportbilen som finns på marknaden, så det blir konstigt att betala en årspremie som nästan uppgår till bilens värde. Vi kunde fortsätta att ha bilen försäkrad i samma gibraltarbaserrade försäkringsbolag, som är "underwriter of Lloyds", och hos dem är premien ca 400 EUR, vilket är mer beskedligt.
Jag vill minnas att jag pratade med det gibraltarbaserade försärkingsbolaget, för så några år sedan, om försäkring av min svenskregistrerade bil hos dem och jag tror att det var möjligt vid den tidpunkten. Vid tillfälle får det bli att kolla om dom fortfarande kan försäkra min svenskregistrerade bil och vad premien i så fall blir.
(2019-03-26, 10:03)säsongscamparen Skrev: [ -> ]Om du har försäkring på bilen men ställer av den får du automatiskt en garageförsäkring(avställningsförsäkring. Du måste aktivt välja bort detta om du avstår skydd för övriga moment förutom trafikförsäkring. har du detta skydd gäller trafikförsäkringsskydd vid resa till och från besiktning .
Hur fungerar trafikförsäkringsmomentet om man skulle vara vållande till en olycka när man lagligt kör med avställt fordon för besiktning vid närmaste besiktningsorgan när bilen i vanliga fall bara är trafikförsäkrad, d.v.s. att man inte har någon avställningsförsäkring?
(2019-03-26, 10:03)säsongscamparen Skrev: [ -> ]Mig veterligt finns inga utländska bolag som har trafikförsäkringstillstånd för svenska fordons trafikförsäkring. Har haft mycket samtal i detta ärende från husbilsfolket. Har hela tiden varit bestämd att nuvarande regelverk gäller så länge inte regering lägger nytt förslag i riksdagen.
Nu blev jag varse om något nytt, nämligen Trafikförsäkringstillstånd. Det blir till att läsa
Trafikskadelag (1975:1410) som ser ut att vara den lag som reglerar trafikförsäkring.
(2019-03-26, 12:03)Sokrates Skrev: [ -> ] (2019-03-26, 10:03)säsongscamparen Skrev: [ -> ]Om du har försäkring på bilen men ställer av den får du automatiskt en garageförsäkring(avställningsförsäkring. Du måste aktivt välja bort detta om du avstår skydd för övriga moment förutom trafikförsäkring. har du detta skydd gäller trafikförsäkringsskydd vid resa till och från besiktning .
Hur fungerar trafikförsäkringsmomentet om man skulle vara vållande till en olycka när man lagligt kör med avställt fordon för besiktning vid närmaste besiktningsorgan när bilen i vanliga fall bara är trafikförsäkrad, d.v.s. att man inte har någon avställningsförsäkring?
(2019-03-26, 10:03)säsongscamparen Skrev: [ -> ]Mig veterligt finns inga utländska bolag som har trafikförsäkringstillstånd för svenska fordons trafikförsäkring. Har haft mycket samtal i detta ärende från husbilsfolket. Har hela tiden varit bestämd att nuvarande regelverk gäller så länge inte regering lägger nytt förslag i riksdagen.
Nu blev jag varse om något nytt, nämligen Trafikförsäkringstillstånd. Det blir till att läsa Trafikskadelag (1975:1410) som ser ut att vara den lag som reglerar trafikförsäkring.
Detta ämne är verkligen inte lätt att reda ut. Vissa svenska försäkringsbolag har automatiskt skydd för delkasko och ev vagnskada vid avställning av tidigare försäkrat fordon,medan vissa f bolag inte erbjuder detta.
har du tidigare bara trafikförsäkring och nu har bilen avställd finns inget skydd för dig vad gäller vållande av trafikskada vid resa till besiktning.
Försäkring har 1 regelverk och transportstyrelsen har sitt regelverk . Dessa harmoniserar inte fullt ut.
Inte lätt att göra ett regelverk som tillfredsställer allas behov
Mitt yrke är sakförsäkringsrådgivare för företag. Konsument är inte mitt område egentligen. Fordonsskatter ligger helt utanför min verksamhet