Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Varför betala fordonsskatt för avställt fordon?
#5
Nu har jag tittat lite på att köra med fordon som är avställt. Det är lagligt att köra ett avställt fordon för besiktning till och från närmaste besiktningsorgan.

Brukande av avställt fordon
17 §  Ett avställt fordon får inte brukas annat än

- - -

4. om det ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) för besiktning . . .
(lagen.nu/2001:558)

Jag har varit i kontakt med Trafikförsäkringsföreningen och förhört mig vad som gäller om man orsakar en olycka när man lagligt kör ett avställt fordon för besiktning. Enligt dem är Trafikförsäkringsföreningen endast involverade när fordon är påställda. På min fråga om vad som gäller om man orskar skada med den avställda bilen när man kör till/från besiktningen blev svaret att bilen måste ha en trafikförsäkring, men att detta inte har något att göra med Trafikfösäkringsföreningen p.g.a. att deras engagemang enbart gäller för fordon som är påställda. Jag påpekade att svenska försökringsbolag enligt lag inte får trafikförsäkra fordon som är avställda. Man hänvisade mig till mitt försäkringsbolag. Man bör dock betänka att det inte föreligger någon försäkringsplikt för avställda fordon, utan de kan helt sakna försäkring. Det blir då lite av en moment 22 sistuation.

Jag pratade även med Trafikförsäkringsföreningen om hur jag skulle tolka följande som bl.a. framgår av villkoren i Tre Kronors fordonsförsäkring:

Om du inte tecknat trafikförsäkring eller betalar premien kan du bli krävd av Trafikförsäkringsföreningen på en avgift som är
betydligt högre än premien. Trafikförsäkringen ersätter skador upp till 300 miljoner kronor.

(www.3kronor.se - Fullstandigt-villkor-Fordonsforsakring-fr.o.m.-2018-10-01.pdf)

Enligt Trafikförsäkringsföreningen gäller inte ovanstående när man kör med ett avställt fordon, utan gäller när fordonet är påställt men saknar trafikförsäkring t.ex. i en situation när betalning av försäkringspremien har förfallit och försäkringsbolaget har sagt upp försäkringen. Det hela känns lite "slirigt" och jag är inte helt säker på att de uppgifter som jag har fått från Trafikförsäkringsföreningen är korrekta.

Det är vanligt förekommande att krimminella kör omkring med bilar som är avställda, oförsäkrade och obesiktigade. Betänk att man blir påkörd av dessa oförsäkrade bilar. 

Om du skadas eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon.
(www.tff.se - Skadeanmalan)

Ovanstående för mig att tro att skador som orsakats av avställda fordon som körs till besiktningen hamnar i knät hos Trafikförsäkringsföreningen.

Bötesbeloppet för att köra med avställd bil ser ut att vara 1.200 kr (Lagen om vägtrafikregister - Kod 602A). Fordonsskatten för min PB1-registrerade campingbil är 8.503 kr/år, vilket innebär att den är 23,30 kr/dygn (8.503/365). Om böterna för att köra med avställd bil är 1.200 kr motsvarar det kostnaden för fordonskatten i 51 dygn (1.200/23,30).

En idé som har slagit mig är att man kanske kunde försäkra bilen i ett utländskt försäkringsbolag där försäkringens omfattning inte har någon koppling till huruvida bilen är av- eller påställd hos Transportstyrelsen. Med en giltig försäkring i ett utländskt försäkringsbolag kan bilen vara avställd när man kör utomlands, vervid man undviker att betala fordonsskatten i Sverige. När man kör med bilen avställd inom Sverige riskerar man bara att få betala böterna för att köra med ett avställt fordon i händelse att man blir stoppad av Polisen. Då kan man slipper man betala hutlöst hög fordonsskatt när bile inte är i trafik när man har behov att använda bilen sporadiskt i begränsad utsträckning (där 15-dagar är för lång period) för att uträtta ärenden. När man vill köra mer med bilen i Sverige kan man alltid ställa på den och för ändamålet endast ha en trafikförsäkring i ett svenskt försäkringsbolag.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Varför betala fordonsskatt för avställt fordon? - av Sokrates - 2019-03-08, 13:03

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)