Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 1 Vote(s) - 1 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Passiv radioantenn
#4
Jag är nu inne på att göra en antenn bestående av ett 75 cm långt antennspröt som placeras vertikalt på ett jordplan som utgörs av fyra 75 cm långa spröt/kablar, vilka placeras i ett kors. Det upprätta antännsprötet bör kunna fällas i händelse att det tar i någon gren, etc. Om den takantenn som Biltema säljer passar för deras 75 cm långa antennspröt skulle jag kanske kunna använda den och då får jag även med en 4,5 meter lång antennkabel.

Vilken impedans skall antenne ha när spröten/kablarna är horrisiontella?

The feed impedance of a quarter wavelength vertical fed against a ground plane is 37&Omega: against that of a dipole which is 73Ω. This can be an issue if the antenna needs to be fed with standard 50Ω coaxial feeder. To overcome this, the ground plane conductors can be bent downwards from the horizontal raise the feed impedance. A 50Ω match will be achieved when the angle between the ground plane rods and the horizontal is 42 degrees.

If the radials are dropped even further, the impedance rises even more and in the limit condition, the radials all run in the same axis as the main radiating element to form a vertical dipole for which the radiation resistance / feed impedance is &73Ω


Biltemas takantenn har 75 Ohms impedans.

Är det någon som kan reda ut hur jag bör tänka när det gäller antennens impedans?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-13, 12:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-13, 13:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-13, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-16, 22:10
RE: Passiv radioantenn - av Ljusne-Håkan - 2018-10-18, 12:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-18, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Ljusne-Håkan - 2018-10-20, 22:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 14:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 15:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 18:10
RE: Passiv radioantenn - av Sokrates - 2018-10-21, 19:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)