Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tillsatser för dieselmotorer
#4
(2018-06-03, 15:06)LMC400 Skrev: Ska googla på RL-2. Har inte hört om det tidigare. Är det kompatibelt med partikelfiltret?

Bakgrunden till varför jag började hälla i en skvätt RedLine RL-2 i bilen är att första gången som jag besiktigade bilen för sådär 8-10 år sedan blev den underkänd p.g.a. för högt K-värde (opacitets mätning av avgaserna). Vid samtal med personalen i Mecas butik så berättade dom för mig att dieselverkstaden i staden tillämpade en chockterapi, som bestog av att dom tillsatte en hel flask RedLine RL-2 till tanken när det fanns ca 20-30 liter diesel i tanken. Därefter gav dom sig ut på motorvägen och "blåste ut" motorn genom att under några kilometer köra med högt vartal. Jag provade "tricket" och bilen passerade besiktningen med lågt K-värde Smile

Sedan dess har jag tillsatt en skvätt RL-2 i tanken i samband med tankning. Någon mer "chockterapi" har inte behövts, utan det har räckt att "blåsa ut" motorn lite innan bilen besiktigas.

Förutom RedLine RL-2 har jag även provat RedLine 85 Plus. Skillnaden på RL-2 och 85 Plus är att 85 Plus även innehåller Cetanbooster. Då jag inte märkte någon skillnad i gången eller i bränsleförbrukningen gick jag tillbaka till RL-2, då den är mycket mer dryg vilket gör att den blir billigare att använda.

Jag hittar innte några uppgifter på RedLines webbplats om att RL-2 inte skulle vara kompatibel med dieselmotorer som är utrustade med partikellfilter. Min bil saknar dock partikellfiler.

I sammananget kan jag också nämna att jag för några år sedan trodde att några spridare hade koksat igen, vilket fick mig att söka information om rengöring av spridare. Vad jag hittade var att Lique Moly Diesel Purge var den produkt som rekomenderades och att man i detta fall fyller Diesel Purge direkt i dieselfiltret för att få bästa rengörande effekt. Problemet med min bil visade sig vara fel på luftmängsmätaren, men det krävdes en testtur med loggning av olika mätvärden innan jag kom fram till vad det var som var fel. Hursomhelst inhandlade jag ändå vid tillfälle en flaska med Diesel Purge att ha i lager, eftersom den inte var helt lätt att få tag på på en del av de platser där jag befinner mig.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Meddelande i denna tråd
Tillsatser för dieselmotorer - av LMC400 - 2018-06-03, 13:06
RE: Lastbilsdiesel v.s. Personbilsdiesel - av Sokrates - 2018-06-03, 23:06

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)