Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elåtgång elpatron vs kupévärmare?
#15
Hagbard skrev:
"problemet med Cabby 532 och flera andra vagnar är att termostaten för till och frånslag (hysteres) sitter olämpligt för en fullgod funktion.
I Cabby 532 så sitter förmodligen termostat till höger innanför dörren och precis ovanför hyllan, en väldigt dålig placering för vagnens luftrörelser.
Därför långa till och frånslag. Mäter också temperaturen ca 160 cm över golv där det borde vara ca 110 över golv."

Ja så sitter den i min Cabby. Men värmen är ändå väldigt jämn. Sitter man tex o tittar på TV en längre stund slår det till o från, men nån ändring av tempen känner jag aldrig. I segelbåten sitter termostaten på ett liknande sätt och där diffar det mycket mer mellan till och frånslag, det är ett vanligt problem i segelbåtar med vattenburen värme. Jag har lärt mig ett trick att man kan sätta in ett litet effektmotstånd inne i temostaten som avger en liiiten värme samtidigt som värmen är på, då slår det av och på med kortare intervaller. Det borde ju fungera lika bra i husvagnar... Jag har aldrig testat det i båten heller, och kommer inte ihåg vilket värde på motståndet som skulle vara lagom.

Men som sagt, så länge man sitter i främre delen är värmen väldigt jämn. Tänder man ett par ljuslyktor för mysets skull stiger den värmen snabbt till termostaten som slår av en längre stund, det kan göra att det blir småkallt och rått bak i vagnen.

Och går man sen o lägger sig två stycken bak försvinner kroppsvärmen från bägge där framme och termostaten upplever ju det som att det blir kallt och gasar på värmen, som i sin tur då stiger bak i sovavdelningen, och ihop med kroppsvärmen från oss bägge blir det snart åt h-e för varmt fast det var lagom när vi la oss. Men sänker jag termostaten fram vid dörren ca fem grader vid läggdags så håller sig tempen ganska exakt även där bak, även om det inte är lika lätt att hålla det lagom som i framänden. Tricket är att veta exakt hur stor nattsänkning som är lagom. En extra termostat där bak vore ju det bästa. När jag funderat på det så har jag fått för mig att man skulle kunna koppla bägge termostaterna i serie. Man kan ställa den främre på ca 22 grader och sovtermostaten på 19. Så fort temperaturen överstiger värdet på nån av dom slår värmen av. Har man testat några olika inställningar några nätter borde det sköta sig själv ganska bra utan att koppla om mellan dom. Som det är nu så får jag sänka nattvärmen ca fem garder om vi sover två där, men är jag ute o wildcampar ensam så är ungf två graders sänkning lagomt, annars vaknar jag av att jag fryser. Smile
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Elåtgång elpatron vs kupévärmare? - av Ljusne-Håkan - 2019-10-05, 01:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)