Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dragfordons max kulvikt
#2
Har följt tråden som handlar om samma ämne i det andra forumet. Och du har säkert rätt i det du skrivit Hagbard du verkar läst på och kollat alla regler och fakta. Så det tvivlar jag inte på.

Men det verkar väldigt dåligt av biltillverkarna eller dragkrokstillverkarna (vilka det nu är som sätter maximalt kultryck) att ha satt eller tillverkar bilar/dragkrokar som bara klarar så lågt kultryck.

På en vanlig flakkärra så klarar man sig säkert bra med exempelvis max 65 kg kultryck. Men när det gäller husvagn så borde det väl i regel vara direkt olämpligt att köra med så lågt kultryck. Dessutom vad jag har läst och kanske erfarit är att kultrycket dessutom sjunker p.g.a husvagnens konstruktion när hastigheten ökar. Vilket då skulle kunna leda till negativt kultryck som också kan vara direkt farligt.

Så detta är ju ett riktigt dilemma som ingen riktigt verkar bry sig om. Antagligen är husvagnsåkarna en för liten marknad för att biltillverkarna skall bry sig om detta överhuvudtaget. Och husvagnsåkarna känner kanske inte till reglerna eller har inte tänkt på det eller bryr sig om dem eller helt enkelt bara hoppas att det skall gå bra.

För själva dragkrokens och infästningarna i bilen tror jag inte det är några problem, tror att de i gott skick klarar 3 - 4 gånger vikten utan vidare. Skulle något där fallera så beror det nog i så fall på rost och korrosion.
TROR det är ganska ovanligt att bilar tappar eller att dragbalkar på bilen lossar eller brister. Däremot kan jag tänka mig att bilen kan bli ostabil och överstyrd om man lastar ner dem för mycket i bakändan.
Är det någon som vet vad som är avgörande för hur max kultryck sätts? Jag har inte en aning i alla fall.

Som inom så många andra områden så verkar inte regler, byråkrati, verklighet och praktik lira ihop.

Som du skrivit tidigare Hagbard så borde man köpa husvagn och bil ihop som en enhet som är som gjorda för att fungera ihop. Men det fungerar i regel inte i praktiken eftersom man oftast använder bilen även till vardags utan husvagn bakom också.
Dessutom så verkar det vara få bilar som klarar det kultryck som en husvagn brukar ligga på.

Som sagt inte lätt det här. Om man skall följa reglerna.

Bara lite tankar och funderingar från mig, helt ovetenskapligt Smile
Svara


Meddelande i denna tråd
Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-08-29, 18:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Jimmy - 2017-08-29, 23:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-08-30, 09:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Månsson - 2017-08-30, 19:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Sokrates - 2017-08-30, 20:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-08-30, 21:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Månsson - 2017-08-30, 21:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-08-30, 21:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Månsson - 2017-08-30, 21:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-08-30, 21:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Sokrates - 2017-08-30, 22:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Månsson - 2017-08-31, 11:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Sokrates - 2017-08-31, 11:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-08-31, 12:08
RE: Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-09-19, 15:09
RE: Dragfordons max kulvikt - av apersson850 - 2017-10-12, 12:10
RE: Dragfordons max kulvikt - av Hagbard - 2017-10-12, 16:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)