Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Dragfordons max kulvikt
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2
Efter kontakt med Transportstyrelsen avseende den begränsade kulvikten som gäller för både äldre fordon samt nyare helbilsgodkända fordon så fick jag svaret idag den 29-08-2017.

Att det som gäller för dragbil med typgodkänd krok samt när man står i begrepp att byta dragbil till en med typgodkänd krok som skall vara laglig för att dra en släpvagn (Husvagn) är att krokens maxvikt Vertikala vikt (enligt typskylten) inte för vara lägre än släpvagnens maximala kopplingskulas maxvikt enligt dennes typskylt .

En kontrollpunkt måste då bli "vad har kroken för max viktangivelse och vad har Husvagnen för viktangivelse", det måste vara den viktigaste kontrollen vid just fordonsbyte.

Svar:
Såväl bil som dragkrok har ett maxvärde för vertikal belastning och det är det lägsta som gäller, det värdet får inte överskridas.

Liksom att bilen har en tillåten släpvagnsvikt men dragkroken kan ha ett högre värde så är lägsta värdet det gällande, det som framgår av registreringsbeviset.

Sannolikt är det släpvagnens handske som har ett maximalt värde på 100 kg, lasten får alltså fördelas på den vagnen så handskens belastning blir max 100 kg,
men eftersom bilens begränsning är 75 kg måste lasten fördelas utifrån det

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Har följt tråden som handlar om samma ämne i det andra forumet. Och du har säkert rätt i det du skrivit Hagbard du verkar läst på och kollat alla regler och fakta. Så det tvivlar jag inte på.

Men det verkar väldigt dåligt av biltillverkarna eller dragkrokstillverkarna (vilka det nu är som sätter maximalt kultryck) att ha satt eller tillverkar bilar/dragkrokar som bara klarar så lågt kultryck.

På en vanlig flakkärra så klarar man sig säkert bra med exempelvis max 65 kg kultryck. Men när det gäller husvagn så borde det väl i regel vara direkt olämpligt att köra med så lågt kultryck. Dessutom vad jag har läst och kanske erfarit är att kultrycket dessutom sjunker p.g.a husvagnens konstruktion när hastigheten ökar. Vilket då skulle kunna leda till negativt kultryck som också kan vara direkt farligt.

Så detta är ju ett riktigt dilemma som ingen riktigt verkar bry sig om. Antagligen är husvagnsåkarna en för liten marknad för att biltillverkarna skall bry sig om detta överhuvudtaget. Och husvagnsåkarna känner kanske inte till reglerna eller har inte tänkt på det eller bryr sig om dem eller helt enkelt bara hoppas att det skall gå bra.

För själva dragkrokens och infästningarna i bilen tror jag inte det är några problem, tror att de i gott skick klarar 3 - 4 gånger vikten utan vidare. Skulle något där fallera så beror det nog i så fall på rost och korrosion.
TROR det är ganska ovanligt att bilar tappar eller att dragbalkar på bilen lossar eller brister. Däremot kan jag tänka mig att bilen kan bli ostabil och överstyrd om man lastar ner dem för mycket i bakändan.
Är det någon som vet vad som är avgörande för hur max kultryck sätts? Jag har inte en aning i alla fall.

Som inom så många andra områden så verkar inte regler, byråkrati, verklighet och praktik lira ihop.

Som du skrivit tidigare Hagbard så borde man köpa husvagn och bil ihop som en enhet som är som gjorda för att fungera ihop. Men det fungerar i regel inte i praktiken eftersom man oftast använder bilen även till vardags utan husvagn bakom också.
Dessutom så verkar det vara få bilar som klarar det kultryck som en husvagn brukar ligga på.

Som sagt inte lätt det här. Om man skall följa reglerna.

Bara lite tankar och funderingar från mig, helt ovetenskapligt Smile
(2017-08-29, 23:08)Jimmy Skrev: [ -> ]Men det verkar väldigt dåligt av biltillverkarna eller dragkrokstillverkarna (vilka det nu är som sätter maximalt kultryck) att ha satt eller tillverkar bilar/dragkrokar som bara klarar så lågt kultryck.

Så detta är ju ett riktigt dilemma som ingen riktigt verkar bry sig om. Antagligen är husvagnsåkarna en för liten marknad för att biltillverkarna skall bry sig om detta överhuvudtaget. Och husvagnsåkarna känner kanske inte till reglerna eller har inte tänkt på det eller bryr sig om dem eller helt enkelt bara hoppas att det skall gå bra.

För själva dragkrokens och infästningarna i bilen tror jag inte det är några problem, tror att de i gott skick klarar 3 - 4 gånger vikten utan vidare. Skulle något där fallera så beror det nog i så fall på rost och korrosion.
TROR det är ganska ovanligt att bilar tappar eller att dragbalkar på bilen lossar eller brister. Däremot kan jag tänka mig att bilen kan bli ostabil och överstyrd om man lastar ner dem för mycket i bakändan.
Är det någon som vet vad som är avgörande för hur max kultryck sätts? Jag har inte en aning i alla fall.

Som inom så många andra områden så verkar inte regler, byråkrati, verklighet och praktik lira ihop.

Som du skrivit tidigare Hagbard så borde man köpa husvagn och bil ihop som en enhet som är som gjorda för att fungera ihop. Men det fungerar i regel inte i praktiken eftersom man oftast använder bilen även till vardags utan husvagn bakom också.
Dessutom så verkar det vara få bilar som klarar det kultryck som en husvagn brukar ligga på.

Som sagt inte lätt det här. Om man skall följa reglerna.

Bara lite tankar och funderingar från mig, helt ovetenskapligt Smile
[quote pid='128' dateline='1504042942']



Ja det är inte lätt för den oinvigde...

Men grunden i typgodkännande för dragkok till personbil kategori M1 är ett värde som alla fordonstillverkar har att följa och det är faktor 9,81 kN som blir då 1000,34 kg. Framgår på alla typgodkända krokar som värde D.

Detta värde styr sedan beräkningarna för D-värdet och värde S som är den statiska maxvikten som också framgår på typskylten på alla typgodkända krokar.

Oavsett om bilen inte är helbilsgodkänd eller om bilen är helbilsgodkänd så skall det framgå max S-Värde.

I ekvationerna blir det som så att ju tyngre dragbil ju högre kan S-värdet bli.

T ex Nissan Terano som få dra 3000 kg som max dragvikt men bara har i standardutförande en kulvikt på max 100 kg.


I alla lägen så är det alltid lägsta värde som gäller.

Dessa värden får aldrig överskridas då det handlar om "massans rörelseenergi". och vad dragfordonets tekniska konstruktion håller  med utgång från tillverkarens uppgifter av fordonet som sedan kroktillverkaren måste följa.

Dessa värden har bestämts av de som utgett de direktiv som kroktillverkaren har att följa som sedan våra myndigheter skall implementera i vårt regelsystem för fordon enligt Trafiklagstiftning, Fordonslag samt fordons beskaffenhet och utrustning.




[/quote]
Då skall vi se om det går att bifoga en pdf fil.

Här är en hjälp om hur man räknar ut kultrycket med hjälp av vikten på stödhjulet och avståndet mellan hjulaxel och stödhjul respektive hjulaxel och kulkoppling.

Som det har sagts många gånger förr och även sist i detta dokument: Utnyttja om möjligt kultrycket (S) fullt ut, Det påverkar köregenskaperna positivt.

[attachment=4]
(2017-08-30, 19:08)Månsson Skrev: [ -> ]Då skall vi se om det går att bifoga en pdf fil.

Här är en hjälp om hur man räknar ut kultrycket med hjälp av vikten på stödhjulet och avståndet mellan hjulaxel och stödhjul respektive hjulaxel och kulkoppling.

Som det har sagts många gånger förr och även sist i detta dokument: Utnyttja om möjligt kultrycket (S) fullt ut, Det påverkar köregenskaperna positivt.

Tack för dokumentet. Det är trevligt att avrosta och börja tänka mattematik igen Smile
(2017-08-30, 19:08)Månsson Skrev: [ -> ]Då skall vi se om det går att bifoga en pdf fil.

Här är en hjälp om hur man räknar ut kultrycket med hjälp av vikten på stödhjulet och avståndet mellan hjulaxel och stödhjul respektive hjulaxel och kulkoppling.

Som det har sagts många gånger förr och även sist i detta dokument: Utnyttja om möjligt kultrycket (S) fullt ut, Det påverkar köregenskaperna positivt.

Har räknat lite enligt mallen och funderar på om mallen är specifik för AL-KO drag?

På mitt BPW stämmer det inte.
(2017-08-29, 23:08)Jimmy Skrev: [ -> ]Dessutom vad jag har läst och kanske erfarit är att kultrycket dessutom sjunker p.g.a husvagnens konstruktion när hastigheten ökar. Vilket då skulle kunna leda till negativt kultryck som också kan vara direkt farligt.

Många pratar om detta med att kultrycket sjunker med ökad hastighet. Jag säger inte emot, men finns det någon som verkligen har mätt upp detta.
Någon som borde ha gjort det är väl husvagnstillverkarna. Är det någon som sett sådana mätningar.
Om nu husvagnstillverkarna rekommenderar ett visst kultryck så borde det räcka för körning i lagstadgad hastighet. (Jag säger inte att det gör det)

Jag googlade som hastigast och hitta ett par instruktionsböcker,
Cabby 1993 rekommendera 70-80 kg.
Kabe säger 2006 att 70-100kg är bra, men 2017 skriver de: Är kultrycket det rätta?

Hur skall vi veta vad vi skall ha för kultryck när inte Kabe vet.
Kan länka till en provningsprocedur enligt direktivet ECE R55 och där testmetoden Carlos ingår som ligger till grund för bl a jag rullars krok program XX 90:s krok är bl a godkänd för 140 kg i statisk vikt.

Men den som är intresserad av vilka krafter som påverkar kan det vara intressant.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran...inf06e.pdf
(2017-08-30, 21:08)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2017-08-30, 19:08)Månsson Skrev: [ -> ]Då skall vi se om det går att bifoga en pdf fil.

Här är en hjälp om hur man räknar ut kultrycket med hjälp av vikten på stödhjulet och avståndet mellan hjulaxel och stödhjul respektive hjulaxel och kulkoppling.

Som det har sagts många gånger förr och även sist i detta dokument: Utnyttja om möjligt kultrycket (S) fullt ut, Det påverkar köregenskaperna positivt.

Har räknat lite enligt mallen och funderar på om mallen är specifik för AL-KO drag?

På mitt BPW stämmer det inte.

Tycker att den borde stämma för alla, det är ju bara enkel matte och lite generell uträkning. Men om det stämmer exakt vet jag inte.
(2017-08-30, 21:08)Månsson Skrev: [ -> ]
(2017-08-30, 21:08)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2017-08-30, 19:08)Månsson Skrev: [ -> ]Då skall vi se om det går att bifoga en pdf fil.

Här är en hjälp om hur man räknar ut kultrycket med hjälp av vikten på stödhjulet och avståndet mellan hjulaxel och stödhjul respektive hjulaxel och kulkoppling.

Som det har sagts många gånger förr och även sist i detta dokument: Utnyttja om möjligt kultrycket (S) fullt ut, Det påverkar köregenskaperna positivt.

Har räknat lite enligt mallen och funderar på om mallen är specifik för AL-KO drag?

På mitt BPW stämmer det inte.

Tycker att den borde stämma för alla, det är ju bara enkel matte och lite generell uträkning. Men om det stämmer exakt vet jag inte.

Vad jag förstår så är det ett "närmevärde" man skall få fram då det är en inbyggd våg.

I mitt falla så får jag fram i beräkningen att dragskålens vikt skall hamna på ca 80 kg enligt beräkningen men den faktiska vikten på kulkopplingen när vagnen är belastad upp till totalvikten så hamnar det på ca 95 kg (vägt med våg under stödhjulet) och max vikt på kulkopplingen enligt typskylten får vara max 100 kg.

Flyttar jag stödhjulet bakåt ca 70 cm i beräkningen så hamnar jag på ca 92 kg. och flyttar jag fram det till samma mått som längden från dragskålen till centrum hjulaxel (28 cm) så får jag samma vikt som skall vara på kulan på min nuvarande dragbil 75 kg (nuvarande vagn åker vi aldrig med utan den ställdes upp med en bil som fick ha 100 kg på dragkroken och där står den permanent tills man går ur tiden).

Kan 28 cm göra sådan skillnad?
Sidor: 1 2