Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
V70 2,4D 2007
#2
Din dieselmotor kan nog rulla på ett bra tag. Rosten är nog en större fiende. Moderna dieselmotorer kan gå riktigt snålt utan någon chiptrimning. Din bils bränsleförbrukning motsvarar vad jag får ut av min gamla VW-buss från 2003 med en 5-cylindrig TDI-motor som har hängt med i ca 33.000 mil, om man tar i beaktande att min bil är tyngre och lite av ett höghus i jämförelse med din Volvo. Min väger olastat lite över 2 ton och den är 1,90 cm hög. Med de båda takboxarna, som oftast sitter på plats, blir det ännu mer luft som skall flyttas. När jag kör bilen utan nämnvärd last, men med takboxarna på plats, och håller 80-85 km/h så kommer bränsleförbrukningen ner på ca 0,55 l/mil. Med mini-husvagnen på drakroken och full last (totlat ca 3,5 ton) och då jag håller 80-85 km/h ligger genomsnittsförbrukningen genom Europa på ca 0,65-0,75 l/mil. Variationen beror framförallt på hur mycket med- resepektive motvind som vi har. Denna genomsnittsförbrukning inkluderar också en del stigningar upp till 1.500, som får hallandsåsen att framstå som en liten backe.

VW-bussen har full servicehistorik och jag hoppas att det skall gå att plocka ut betydligt mer mil ur den. Den stora nackdelen med bilen är att det är en personbilsregistrerad dieselbil med viktbaserad fordonsskatt som kostar 8.503 kr/år! Svensk fordonsbeskattning är absurd. Min bils kaross finns både som skåpbil (VW Transporter) och husbil (VW California). Om min bil i stället hade varit registrerad som lastbil eller PB2 (husbil) hade den viktbaserade fordonsskatten i stället varit 4.843 kr/år (se www.skatteverket.se - Fordonsskattetabeller20150101senaste150108.pdf).
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Meddelande i denna tråd
V70 2,4D 2007 - av Ljusne-Håkan - 2017-10-02, 00:10
RE: V70 2,4D 2007 - av Sokrates - 2017-10-02, 08:10
RE: V70 2,4D 2007 - av JOCKE.F - 2017-10-02, 12:10
RE: V70 2,4D 2007 - av Ljusne-Håkan - 2017-10-02, 16:10
RE: V70 2,4D 2007 - av Sokrates - 2017-10-02, 17:10

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)