2022-10-12, 09:10
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-10-12, 09:10 av apersson850.)
(2022-10-11, 21:10)Ljusne-Håkan Skrev: V70 2,4D med 5-cyl D5 motor.Ska vi vara petiga så är i Volvovärlden 2,4D och D5 inte samma motorvariant.
Den Håkan har heter på internspråk D5244T5++. Den är specificerad till 163 hk vid 4000 r/min och 340 Nm vid 1750-2750 r/min.
Handelsbeteckningen D5 stod år 2009 för motorn D5244T4, med 185 hk vid 4000 r/min och ett max vridmoment på 400 Nm vid 2000-2750 r/min.
Som jämförelse är min alltså en D5 från 2012, med motorkoden D5244T15. Den är alltså inte samma som en D5 från 2009. Max effekt 230 hk vid 4000 r/min, max vridmoment 470 Nm vid 1750-2250 r/min. Den levererar minst 400 Nm vid 1200-4000 r/min, så flexibiliteten överstiger Håkans modell rätt rejält. Men så vill den alltså också ha mer mat. Fyrhjulsdrift, automatlåda och större frontarea (karossen sitter 60 mm högre upp) gör sitt till. Men luftmotståndet påverkas inte speciellt mycket när man drar husvagn, för då är det vagnen som dominerar. Jag ligger typiskt på 1,1-1,2 l/mil när husvagnen är bakom. Men jag kör som majoriteten av lastbilarna, för då går det smidigast på landsvägarna. I praktiken innebär det att jag sätter farthållaren på 90 km/h. Bilen överdriver lite, så det är sådär 87 eller nåt i verkligheten.
Om inget annat så visar detta att vad jag brukar säga, alltså att hur man kör har större betydelse än vilken bil man har, det stämmer.