2023-09-20, 19:09
(2023-09-20, 09:09)Hagbard Skrev:Hade bara alla de här "fina komplexa systemen" fungerat under bilen eller husvagnens förväntade livslängd hade jag kunnat förstå tanken. Men...hur många fordon har det inte hamnat på skroten med blank och fin lack men med "elfel" som inte ens tillverkarens auktoriserade verkstäder klarar ut att få rätt på. Massproducerat billigt kinesiskt skräp kanske?(2023-09-13, 10:09)apersson850 Skrev: Ja, det är ett system från Calira i min vagn. Vagnar som saknar eget batteri har bara modul A. I min vagn finns batteri och då även modul B.
I och med det hanteras alla energikällor och förbrukare automatiskt, så bekvämt är det, så länge det fungerar. Sen kan det mycket riktigt bli dyrt. Dock finns åtminstone ett företag (Cabotron) idag där grunkor från avsomnade Calira repareras. Folk som jobbade på Calira var med och startade Cabotron, så kunnandet följde med.
Men det finns säkert de som river ut hela anläggningen och installerar något annat om den havererar.
Vilket inte hindrar att likvärdiga anläggningar, byggda med andra komponenter, ofta enskilda sådana som inte är avsedda att fungera ihop, ofta både fungerar sämre och är än värre att begripa sig på.
Man funderar lite när det monteras sådana komplexa elektronikenheter i Campingfordon som skall fungera Off Grid.
Vad kan man annars få för de priser som tas ut på dessa tillbehör och när det falerar?
Ex 1:
https://www.tradera.com/item/344622/6071...-ebl-220-4
Ex 2:
https://www.husbilskompis.se/portal/show...T220-2-Off
Vore det inte mycket enklare att utrusta enheterna med "enkel" elektronik som var och envar kan förstå och enkelt felsöka.
T ex en enkel ledning från Batteri till förbrukare med en säkring och en knapp för på/av (vanligt förekommande i våra nordiska vagnar före ett ett visst årtal) varför måste det gå via en komplicerad "box" som det egentligen behövs ingenjörkunskap för att felsöka?
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk