2023-09-12, 15:09
(2023-09-11, 12:09)apersson850 Skrev:(2023-09-11, 11:09)Hagbard Skrev: Både Solifer och Polar har en koppling vid inkommande som både ger ström till Kylskåpet samt laddar batteriet i vagnen när generatorn i bilen börjar ge ström och (om det är kopplat enligt bilden sid 26 i bifogade i-bok).
Intressant att det finns så många olika elektriska lösningar i olika vagnar.
I den jag har nu finns en central enhet som tar in 230 V från vagnens intag, ständig 12 V från bilen, 12 V från bilen när motorn är igång, solpaneler på taket och vagnens batteri.
Sen matar den enheten ut 230 V dit det ska (vägguttag, mikrovågsugn, golvvärme) och 12 V dit det ska (lampor, cirkulationspump, vattenpump).
Där behöver man alltså inte koppla bort några solpaneler vid annan laddning. Det sköter sig självt.
Det sköter sig självt?
Är det inte lite förenklagt sagt då många kanske inte förstår vilka utrustningar en del vagnar har från fabrik.
De sydländska vagnarna byggs ju oftast för en användning "utan" batteri där batteri är ett tillval.
I nordiska vagnar så är i "regel" alla vagnar utrustade med batteri och behöver ingen extra eletronik för försörjningen.
I din vagn så sitter det en "nätverkscentral (typ elektroblock MES 350A, A2, eller tillsammans med modul B, mm)" som är föreberedd för användning "utan" batteri.
Denna typ central (beroende på utförandet) är också förbered på de olika strömförsöjningsmöjligheter som en ev. ägare vill utnyttja i sin komfort.
T ex batteri, solcell eller laddning från dragbilen, det sköter sig själv. ja om alla pinaler sitter monterade så sköter det sig själv.
Men skulle inte vilja vara med om det börjar knasa i denna elektronikbox för då blir det dyrt.
Med det så menar jag att med lite enkla kopplingar så får man ungefär samma förutsättningar till en billigare peng.
Om inte annat så blir det lite enklare i felsökning.