2023-07-06, 20:07
(Detta inlägg var senast redigerat: 2023-07-06, 20:07 av apersson850.)
På min får man trycka på en knapp för att skapa gnistan. Ingen batteridrift. Kanske äldre modell? Vagnen är från 2008.
Men strax intill 444 på bilden i din pdf sitter termostaten, 421. På den finns det två 6,35 mm flatstift. I bilden pekar gasröret 425 mot flatstiften, fast det ska förstås inte anslutas där, utan i gängan precis till höger om flatstiften.
Nu har jag insett att flatstiften är seriekopplade med gasventilen som termoelementet styr. När jag väljer gasolläget på driftlägesomkopplaren blir det kontakt mellan två stift på omkopplaren, och de är förbundna med de här två stiften på termostaten. När man stänger av gasoldriften så finns det alltså ingen direkt bortkoppling av gasen i driftlägesvredet. Den simulerar att lågan slocknat, genom att bryta kontakten mellan de två stiften på termostaten.
När min driftlägesomkopplare står i läge gasol blir det mycket riktigt kontakt mellan stiften, men ventilen öppnar inte. Däremot fungerar den om jag kopplar en sladd mellan de två stiften. Därav blir slutsatsen att det är som din kontakt på Fogas sa, det är omkopplaren det är fel på.
Skred genast till verket och plockade ut den (motsvarande 492 i din pdf). Den gick lätt att dela på, så ut med den aktuella kontakten, lite försiktigt slipande på kontaktytorna och ihop med den igen.
Nu fungerar gasoldriften, så byta termostat behöver jag inte göra.
Spänningen är ju så låg från termoelementet, så lite smuts på kontakten var tillräckligt för att spänningen skulle bli för låg.
Men strax intill 444 på bilden i din pdf sitter termostaten, 421. På den finns det två 6,35 mm flatstift. I bilden pekar gasröret 425 mot flatstiften, fast det ska förstås inte anslutas där, utan i gängan precis till höger om flatstiften.
Nu har jag insett att flatstiften är seriekopplade med gasventilen som termoelementet styr. När jag väljer gasolläget på driftlägesomkopplaren blir det kontakt mellan två stift på omkopplaren, och de är förbundna med de här två stiften på termostaten. När man stänger av gasoldriften så finns det alltså ingen direkt bortkoppling av gasen i driftlägesvredet. Den simulerar att lågan slocknat, genom att bryta kontakten mellan de två stiften på termostaten.
När min driftlägesomkopplare står i läge gasol blir det mycket riktigt kontakt mellan stiften, men ventilen öppnar inte. Däremot fungerar den om jag kopplar en sladd mellan de två stiften. Därav blir slutsatsen att det är som din kontakt på Fogas sa, det är omkopplaren det är fel på.
Skred genast till verket och plockade ut den (motsvarande 492 i din pdf). Den gick lätt att dela på, så ut med den aktuella kontakten, lite försiktigt slipande på kontaktytorna och ihop med den igen.
Nu fungerar gasoldriften, så byta termostat behöver jag inte göra.
Spänningen är ju så låg från termoelementet, så lite smuts på kontakten var tillräckligt för att spänningen skulle bli för låg.