2023-03-28, 12:03
(Detta inlägg var senast redigerat: 2023-03-28, 12:03 av apersson850.)
Bra påpekande. Tänk dessutom på att däck på husvagnar utsätts för större påfrestningar än många andra däck. Dels går de nästan alltid med full last, dels kränger och slänger en husvagn mer i sidled än många andra fordon. Det är att rekommendera att ha marginal mellan vagnens totalvikt och däckens bärighet. Själv kör jag med 205/70 R15C 106 på min vagn. Alltså en bärighet på 950 kg per däck. Vagnen har en totalvikt om 1700 kg. Lik förbaskat small ett däck i somras. Men det var pålagt av handlaren på eget bevåg, så det var så klart så billig skit som möjligt. Nu kör jag på Continental. Får se om det går bättre. Bärgningen på E4 kostade 10000, så det är dyrt att ha billiga däck.
Dessutom är det noga med nötterna (från Däckleader)
3 TYPER AV NÖTTER FÖR FÄLGAR
Det finns flera typer av skruvar för att säkra fälgar på din bil. Din fälg är ansluten till din axel bara med dessa nötter. Därför är det viktigt av säkerhetsskäl att nötter ska vara bäst lämpade för din fälg, antingen en aluminiumsfälg eller plåt fälg. Var också noga med att dra åt bultarna i rätt ordning för att undvika skador.
De 3 typer av nötter som används är :
Dessutom är det noga med nötterna (från Däckleader)
3 TYPER AV NÖTTER FÖR FÄLGAR
Det finns flera typer av skruvar för att säkra fälgar på din bil. Din fälg är ansluten till din axel bara med dessa nötter. Därför är det viktigt av säkerhetsskäl att nötter ska vara bäst lämpade för din fälg, antingen en aluminiumsfälg eller plåt fälg. Var också noga med att dra åt bultarna i rätt ordning för att undvika skador.
De 3 typer av nötter som används är :
- koniska Nötter
- Runda muttrar
- Platta muttrar