2022-07-06, 18:07
Tack för en bra sammanställning. Det känns rimligt allt du skriver. Hur man räknar så får man en ganska knepig situation om man ska resa längre sträckor på eldrift. Men ge det några år så poppar det säkert upp en rad vettiga alternativ.
Om batteribankerna (bankarna?) Varit standardiserade så att man snabbt kunde byta i depå, typ bensinmack, hade det nog blivit ett mer konkurrenskraftigt alternativ. Då tror jag även att andrahandsmarknaden för begagnade elbilar blivit stabilare. För vem vågar köpa en 5-7 år gammal elbil när ett välskött batteri har en livslängd på ca 10 år?
Det innebär i sin tur att man tänker ett extra varv innan man investerar i elbil. För vad är den värd i inbyte efter några år? Hur väl tidigare ägare skött batteriet kan man aldrig veta.
Ett batteribytessystem gör att man får bort obehaget med att tvingas vänta vid laddstolparna. Det känns inte hållbart. Gissningsvis är det ett ganska lätträknat antal personer som kan tänka sig att parkera vid macken och vänta medan oljebolagen borrar efter oljan. Bränslepåfyllning måste ske snabbt oavsett om del gäller flytande drivmedel, gas eller el för att det ska funka i vardagen.
Med erfarenhet från truckbatterier kan jag säga att ett batteri som tagits omhand på ett bra sätt kan mycket väl leva i 10 år. Ett nytt batteri som misskötts är inga större problem att ta kol på inom ett år. Nu är det nog inte tal om bly/syra-batterier i elbilar men alla olika system ställer olika krav för att allt ska funka tillfredsställande över tid.
En gissning är att samma förhållande gäller för batterier till elbilar.
Det ska tydligen även gå att ladda bilen "smart?" när elen är billig. Fiffigt även det, i teorin. Mindre kul om tex ens tonåringar ringer mitt i natten och behöver hjälp snabbt och man inte kommer iväg eftersom bilen inte börjat tanka den billigare elen.
Tror det är tidigt att gå på enbart eldrift ännu. Möjligen att man kan ha en elbil om man som vi ändå är tvungna att ha två bilar för att vardagslogisten ska fungera. Då kan man ha en bensin eller diesel som alltid är redo och sen använda elbilen så mycket det går.
Beklagar att det blev ett långt stickspår. Semester och ett par glas vin så blir man lite filosofisk
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Om batteribankerna (bankarna?) Varit standardiserade så att man snabbt kunde byta i depå, typ bensinmack, hade det nog blivit ett mer konkurrenskraftigt alternativ. Då tror jag även att andrahandsmarknaden för begagnade elbilar blivit stabilare. För vem vågar köpa en 5-7 år gammal elbil när ett välskött batteri har en livslängd på ca 10 år?
Det innebär i sin tur att man tänker ett extra varv innan man investerar i elbil. För vad är den värd i inbyte efter några år? Hur väl tidigare ägare skött batteriet kan man aldrig veta.
Ett batteribytessystem gör att man får bort obehaget med att tvingas vänta vid laddstolparna. Det känns inte hållbart. Gissningsvis är det ett ganska lätträknat antal personer som kan tänka sig att parkera vid macken och vänta medan oljebolagen borrar efter oljan. Bränslepåfyllning måste ske snabbt oavsett om del gäller flytande drivmedel, gas eller el för att det ska funka i vardagen.
Med erfarenhet från truckbatterier kan jag säga att ett batteri som tagits omhand på ett bra sätt kan mycket väl leva i 10 år. Ett nytt batteri som misskötts är inga större problem att ta kol på inom ett år. Nu är det nog inte tal om bly/syra-batterier i elbilar men alla olika system ställer olika krav för att allt ska funka tillfredsställande över tid.
En gissning är att samma förhållande gäller för batterier till elbilar.
Det ska tydligen även gå att ladda bilen "smart?" när elen är billig. Fiffigt även det, i teorin. Mindre kul om tex ens tonåringar ringer mitt i natten och behöver hjälp snabbt och man inte kommer iväg eftersom bilen inte börjat tanka den billigare elen.
Tror det är tidigt att gå på enbart eldrift ännu. Möjligen att man kan ha en elbil om man som vi ändå är tvungna att ha två bilar för att vardagslogisten ska fungera. Då kan man ha en bensin eller diesel som alltid är redo och sen använda elbilen så mycket det går.
Beklagar att det blev ett långt stickspår. Semester och ett par glas vin så blir man lite filosofisk
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk