Bilen har stått still ett tag och när jag skulle kolla lufttrycket i däcken blev just varse att två av däckventilerna läckte när man lätt tryckte dom i sidled. Pumpade upp däcken från 3.5 till 4.5 bar och nu läckte ventilen snarare mer när den trycktes lite i sidled. Skruvade på ett verktyg för montage av bilventiler och drog lite i ventilen, men det gjorde ingen skillnad. I samband med att jag skruvade dit ventilmonteringsverktyget blev jag varse att metallkroppen roterade i gummit och att ventilen även började läcka utan att tryckas i sidled. Lyckades hitta ett läge där det inte verkar läcka.
Fick ryggont innan jag han få fram reservhjulet och skifta hjulen. Får hoppas att däcket står sig någon dag tills jag kan skifta till reservhjulet och ta hjulet till en däcksverkstad och yta ut ventilen. Nästa problem blir att få iväg hjulet till en däcksverkstad då det inte får plats i "tantens" MX-5:a. I värsta fall får ta däcket på min "bagagekärra" och gå ca en kilometer till närmaste däcksverkstaden.
Här är instruktionen för montering/demontering av dessa ventiler där man även kan få en idé om dess konstruktion:
Alligator_MA_CVVeasy_EN_LowRES.pdf (Storlek: 317,51 KB / Downloads: 6)
Fick ryggont innan jag han få fram reservhjulet och skifta hjulen. Får hoppas att däcket står sig någon dag tills jag kan skifta till reservhjulet och ta hjulet till en däcksverkstad och yta ut ventilen. Nästa problem blir att få iväg hjulet till en däcksverkstad då det inte får plats i "tantens" MX-5:a. I värsta fall får ta däcket på min "bagagekärra" och gå ca en kilometer till närmaste däcksverkstaden.
Här är instruktionen för montering/demontering av dessa ventiler där man även kan få en idé om dess konstruktion:
Alligator_MA_CVVeasy_EN_LowRES.pdf (Storlek: 317,51 KB / Downloads: 6)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”