Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Förstärkta däckventiler
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Råkade ut för att en däckventil brast på VW-bussen för något år sedan. Tur i oturen, stod bilen parkerad när det hände. Jag hade planerat byte av däck när bilen togs i trafik igen, då de hade börjat få lite torrsprickor. I syfte att undvika brustna däcksventiler igen valde jag att sätta dit Alligator CVV högtrycks däcksventiler för dom nya däcken. Dessa däcksventiler är godkända för 7 bar tryck och har en brottgräns på 15 bar. Nu vore det skam om ventilerna skulle ge sig.
Bilen har stått still ett tag och när jag skulle kolla lufttrycket i däcken blev just varse att två av däckventilerna läckte när man lätt tryckte dom i sidled. Pumpade upp däcken från 3.5 till 4.5 bar och nu läckte ventilen snarare mer när den trycktes lite i sidled. Skruvade på ett verktyg för montage av bilventiler och drog lite i ventilen, men det gjorde ingen skillnad. I samband med att jag skruvade dit ventilmonteringsverktyget blev jag varse att metallkroppen roterade i gummit och att ventilen även började läcka utan att tryckas i sidled. Lyckades hitta ett läge där det inte verkar läcka. 

Fick ryggont innan jag han få fram reservhjulet och skifta hjulen. Får hoppas att däcket står sig någon dag tills jag kan skifta till reservhjulet och ta hjulet till en däcksverkstad och yta ut ventilen. Nästa problem blir att få iväg hjulet till en däcksverkstad då det inte får plats i "tantens" MX-5:a. I värsta fall får ta däcket på min "bagagekärra" och gå ca en kilometer till närmaste däcksverkstaden.

Här är instruktionen för montering/demontering av dessa ventiler där man även kan få en idé om dess konstruktion:

[attachment=463]
Hmm. De nya, "bättre" ventilerna fungerade alltså i bara fyra år?
(2021-10-30, 15:10)Adrian Skrev: [ -> ]Hmm. De nya, "bättre" ventilerna fungerade alltså i bara fyra år?

Ja, det blir kontentan. Dom klarar högre tryck, men dom borde ha fungerat många år till Sad

Skickade ett meddelande till företaget i Tyskland där jag informerade dem om problemet. Blir intressant att se vad dom svarar.