2021-01-14, 13:01
(2021-01-09, 16:01)apersson850 Skrev: I avdelningen Vintercamping redovisar jag ett försök, där jag kompletterat vagnens eget värmesystem (den elektriska delen) med en fläktkamin. Full komfortvärme (>+20°C) efter två timmar. Total effekt 5 kW, med en utetemperatur om -1°C.
För några dar sen gjorde jag ett nytt snabbuppvärmningstest vid typ kl tre på dan. Ute var det minus 9, i vagnen med allt avstängt var det 3 minus, lite förvånande, men det var nog den korta solstunden på dan som gassat rätt in i framfönstret med rullgardinen uppdragen som värmt lite.
1. Först körde jag elpatronen i 17 minuter, att direkt dra på full fart på gasolen när pannan ligger på minus 10 kan nog skada den.
2. Sen drog jag på även gasolen på max. Och datorfläktarna. Efter en halvtimme hade jag 8 C inne i vagnen. Det hade alltså stigit 17 grader på så kort tid, det måste väl vara bra?
3. Sen stängde jag av elpatronen men lät gasolen fortsätta brinna för fullt. Tog fram min 2kw elfläkt i stället. Antagligen kan inte det vattenburna systemet relativt små konvektorer avge både 5,5 gasol-kw plus 2 kw el. Vattentempen i slingan blir nog den samma eller nästan den samma utan elpatronen. Efter en halvtimme till var det över 20 grader både fram o bak i vagnen. Och då hade utetempen sjunkit lite grann ändå till 10 minus.
Så med 17 min "förvärmning av pannan plus bara en timmes fullgaskörning steg det från minus 3 till t-shirt-varmt! 43 grader visade det vid den större datorfläkten, så det gör nog en hel del. Det var soligt och helt vindstilla, det gör ju sitt till. Passade på att sova där sen på natten med enbart elpatronsvärme.
Jag hade tänkt mäta hur varmt slingan/aluröret var när det eldade på på max, både ut från pannan och vid returen, men det glömde jag bort tyvärr. Vore intressant att se om det är nån skillnad med eller utan elpatronen när gasolen brinner på max.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.