2021-01-08, 06:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2021-01-08, 07:01 av Ljusne-Håkan.)
Test och utvärdering.
Satte dit även den mindre 12 cm datafläkten. Bägge varvar bara 900 rpm, den mindre låter nästan inte alls. Den suger ut varmluften som bildas ovan och bakom pannan. Dels blir plåten varm, sen sitter en bit av gasolavgasröret högst upp, plus varmvattenberedaren på baksidan. Den större fläkten suger luften som värms i ännu högre grad av själva pannan på insidan av frontplåten som nu sitter upponer med luftintaget nederst, bägge fläktarna får förstås hjälp av att värmen där inne stiger.
Testade det hela en morgon hemma när jag haft termostaten på min över natten, då brukar det vara sex plusgrader i vagnen, det var det nu, ute var det sex minus. Var ut och höjde termostaten till 20C så elpatron o cirkpump malde på, samt tände pannan med shunten på 3. 7 är max. Och igång med bägge fläktarna förstås. Efter 1,5 timme gick jag ut dit igen, då var det 19 grader där, det kändes ovanligt snabbt. Gasade på gasolen till max o ganska snart började det bli i varmaste laget där. Luften från den lilla fläkten var ca 29,5C och från den större drygt 41 grader! Det gör stor skillnad på uppvärmningen från kall vagn. Det är inga stora luftflöden, men det behövs tydligen inte heller i en liten husvagn, både den högre tempen och luftströmmarna rör om i den kalla vagnen o värmer väggar o möbler. O den vattenburna värmen blåser ju på som vanligt, inget kallras från fönstren. När det blivit alldeles för varmt stängde jag av både gasol o fläktar, sen håller elpatronen jämn fin värme.
Dan efter stack jag och frun ut på en vinterfricampingsväng, vi ställde oss vid badplatsen i Holmsveden över natten, tanken var att vi skulle lämna vagnen där dan efter o åka o titta på ett ganska nytt (?) naturreservat som heter Trollberget nedanför Lingbo. Dan efter var det dock inte alls nån sol som SMHI utlovat, och kall blåst, så vi for hem till båthamnen i Ljusne o kockade där i stället, då hade solen kommit fram.
På kringelkroks hemvägen hade jag pannan igång, men snålade på gasolen med att ställa ner shunten på 2. När vi kom fram var det ungf 17 grader i vagnen o lite småkallt. Höjde shunten till max och på med fläktarna så blev det mysrys-varmt på bara några minuter.
Det hela blev tom lite bättre än jag hoppats på. Det har retat mig att det ska ta sån enorm tid att få varmt i en utkyld vagn när man får för sig att bara pyssla med nåt i den, eller att sticka iväg en natt.
Satte dit även den mindre 12 cm datafläkten. Bägge varvar bara 900 rpm, den mindre låter nästan inte alls. Den suger ut varmluften som bildas ovan och bakom pannan. Dels blir plåten varm, sen sitter en bit av gasolavgasröret högst upp, plus varmvattenberedaren på baksidan. Den större fläkten suger luften som värms i ännu högre grad av själva pannan på insidan av frontplåten som nu sitter upponer med luftintaget nederst, bägge fläktarna får förstås hjälp av att värmen där inne stiger.
Testade det hela en morgon hemma när jag haft termostaten på min över natten, då brukar det vara sex plusgrader i vagnen, det var det nu, ute var det sex minus. Var ut och höjde termostaten till 20C så elpatron o cirkpump malde på, samt tände pannan med shunten på 3. 7 är max. Och igång med bägge fläktarna förstås. Efter 1,5 timme gick jag ut dit igen, då var det 19 grader där, det kändes ovanligt snabbt. Gasade på gasolen till max o ganska snart började det bli i varmaste laget där. Luften från den lilla fläkten var ca 29,5C och från den större drygt 41 grader! Det gör stor skillnad på uppvärmningen från kall vagn. Det är inga stora luftflöden, men det behövs tydligen inte heller i en liten husvagn, både den högre tempen och luftströmmarna rör om i den kalla vagnen o värmer väggar o möbler. O den vattenburna värmen blåser ju på som vanligt, inget kallras från fönstren. När det blivit alldeles för varmt stängde jag av både gasol o fläktar, sen håller elpatronen jämn fin värme.
Dan efter stack jag och frun ut på en vinterfricampingsväng, vi ställde oss vid badplatsen i Holmsveden över natten, tanken var att vi skulle lämna vagnen där dan efter o åka o titta på ett ganska nytt (?) naturreservat som heter Trollberget nedanför Lingbo. Dan efter var det dock inte alls nån sol som SMHI utlovat, och kall blåst, så vi for hem till båthamnen i Ljusne o kockade där i stället, då hade solen kommit fram.
På kringelkroks hemvägen hade jag pannan igång, men snålade på gasolen med att ställa ner shunten på 2. När vi kom fram var det ungf 17 grader i vagnen o lite småkallt. Höjde shunten till max och på med fläktarna så blev det mysrys-varmt på bara några minuter.
Det hela blev tom lite bättre än jag hoppats på. Det har retat mig att det ska ta sån enorm tid att få varmt i en utkyld vagn när man får för sig att bara pyssla med nåt i den, eller att sticka iväg en natt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.