2020-12-12, 12:12
Det kostar på att försöka "rädda" klimatet med ökad beskattning.
När skatten förändrades den 1 juli 2018 kom den att i stora drag tredubblas för att sedan när mätmetoden ändrades från NEDC till WLTP få ytterligare en skjuts uppåt på i storleksordningen 10 000 kronor. En vanlig husbil kom därmed att ligga på mellan 25-30 000, en nivå som överstiger lastbilars som faktiskt har lägre skatt än en genomsnittlig husbil.
Den 1 april 2021 är det dags för nästa höjning som flyttar nivån ytterligare cirka 5 000 kronor uppåt. De husbilar som inregistreras för första gången efter detta datum får den nya skatten, de som inregistrerats tidigare behåller den lägre skatten. Efter tre år blir skatten beräknad utan malus-tillägg vilket generellt sagt innebär en nivå som innan bonus-malus infördes 1 juli 2018.
Dessutom flaggar Miljöpartiet för att bonus/malus kommer behöva skärpas ytterligare i takt med att fler och fler köpare väljer en laddbar bil.
– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, sa riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) under tidningen Dagens Industris event Stora mobilitetsdagen.
(www.husbilhusvagn.se - Dags för ny skattehöjning och sedan en till)
När skatten förändrades den 1 juli 2018 kom den att i stora drag tredubblas för att sedan när mätmetoden ändrades från NEDC till WLTP få ytterligare en skjuts uppåt på i storleksordningen 10 000 kronor. En vanlig husbil kom därmed att ligga på mellan 25-30 000, en nivå som överstiger lastbilars som faktiskt har lägre skatt än en genomsnittlig husbil.
Den 1 april 2021 är det dags för nästa höjning som flyttar nivån ytterligare cirka 5 000 kronor uppåt. De husbilar som inregistreras för första gången efter detta datum får den nya skatten, de som inregistrerats tidigare behåller den lägre skatten. Efter tre år blir skatten beräknad utan malus-tillägg vilket generellt sagt innebär en nivå som innan bonus-malus infördes 1 juli 2018.
Dessutom flaggar Miljöpartiet för att bonus/malus kommer behöva skärpas ytterligare i takt med att fler och fler köpare väljer en laddbar bil.
– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen, sa riksdagsledamoten Lorentz Tovatt (MP) under tidningen Dagens Industris event Stora mobilitetsdagen.
(www.husbilhusvagn.se - Dags för ny skattehöjning och sedan en till)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”