2020-11-09, 16:11
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-11-09, 16:11 av apersson850.)
Att totalvikten på fordonet är av intresse vid valet av stötdämpare, trots att det är fjädern som bär lasten, lär rimligen bero på att stötdämparen ska ta hand om den rörelseenergi som den fjädrade vikten har, när den satts i rörelse efter det att man kört över ett gupp. Ju tyngre vagn, desto högre rörelseenergi.
Att då en flaksläp, som kan ha fem gånger högre massa fullastad än tom, blir rätt skuttig när den är tom, det blir ett resultat av den avvägningen. Men heller en släp på 500 kg som hoppar omkring, än att en på tre ton gör det.
Att stötdämpare på bilar är mer vertikala beror säkert på att det finns möjlighet. Men så högt upp vill man inte de ska gå på ett släpchassie. I en husvagn innebär det en inskränkning i hur inredningen kan se ut. På ett flaksläp blir det än värre, då dämparen sticker upp genom flaket. Nu är ju McPhersonben rätt extrema i detta fallet, men toppen på dem ligger bara en liten bit under huven på en personbil.
Att då en flaksläp, som kan ha fem gånger högre massa fullastad än tom, blir rätt skuttig när den är tom, det blir ett resultat av den avvägningen. Men heller en släp på 500 kg som hoppar omkring, än att en på tre ton gör det.
Att stötdämpare på bilar är mer vertikala beror säkert på att det finns möjlighet. Men så högt upp vill man inte de ska gå på ett släpchassie. I en husvagn innebär det en inskränkning i hur inredningen kan se ut. På ett flaksläp blir det än värre, då dämparen sticker upp genom flaket. Nu är ju McPhersonben rätt extrema i detta fallet, men toppen på dem ligger bara en liten bit under huven på en personbil.