Vi provar igen… Då tidigare bara försvann…
Fordon lätt släpvagn (fordonskategori O2) med totalvikt mellan 751 och 3500 kg och vilka krav som ställs på stötdämpare?
EU direktiven säger att för dessa fordon så skall de vara utrustade med tillfredsställande/lämpliga stötdämpare, inga krav på anpassning, komfort eller andra faktorer, där av så sker bara en kontroll ur läckassynpunkt (okulärt) vid en besiktning. Ingen funktionskontroll om som sådan utförs (det har dessa ingen utrustning för).
För fordonskategori M1 personbil så ställs det mycket större krav både i komfort samt trafiksäkerhet.
Nu blir frågan?
Varför sitter alla stötdämpare på bilar/Mc mm och inte Husvagnar vertikalt med kanske några graders lutning och fungerar som dämpare skall fungera, där kompressionsventilen sitter i botten och tar upp dämpningen och där returventilen sitter på kolven/stången som ger en normal retur då fjädern går tillbaka.
Likaså på motorcyklar/tävlingsbilar mm och där möjligheterna är större för rätt injustering så rätt dämpning sker vid de olika hastigheterna.
Vanliga dämpare finns ju i flera konstruktioner och de vanligaste är oljehydraliska med flera olika funktioner för just att häva svängningen/dämpningen av hjulupphängningar beroende på hastigheten.
Ser man då till de ”universella” dämpare som monteras på dessa släpvagnar utan någon som helst form av anpassning eller undersökning (förutom AL-KO nu) hur de fungerar vid de olika hastigheter som vagnen är godkänd för. Den gamla utredningen som VTI gjorde var en undersökning av en traileraxel där både stötdämparen och fjädern satt på en A-konsol enligt de konstruktioner som var vanliga då, Problemet med denna konstruktion var att den var tung, detta upptäckte även Solifer.
De universella stötdämparna är i regel bara godkända för max hastigheter upp till omkring ca 100 Km/tim och då mest för att Hz talet (svängningen) inte skall bli så stort att vagnen hoppar av körbanan, vilket händer ibland vid hög hastighet (vobbling) eller helt krasst vid kraftig kurvtagning i högre farter.
Vad säger de lärde Maskiningenjörerna?
Kompromisser, kompromisser och kompromisser. Vad är det som styr?
Det som styr är nog tillverkarna av lätta släpvagnar.
Man har en övre viktgräns att ta hänsyn till och man vill få in så mycket som möjligt i korgen/kroppen och då kräver man att det som denna korg/kropp skall fästas vid har en så låg vikt som möjlig.
Det är nog som i krig, förmedla dåliga fakta som sakkunskap så förstår nog folket i gemen inte hur det fungerar.
Men om man vill ha ett chassi så lätt som möjligt så har man ju redan stängt in sig i ett hörn när det gäller krav som sedan inte går att ta sig ut ifrån. Då förstår jag varför AL-KO tagit fram ett lättviktschassi som då många inte tänker på att det kräver en styvare golvkonstruktion för att chassi och golv blir då en enhet i chassikonstruktionen.
Vi förstår då också varför det mer och mer kommer in lättare material i själva korgen som plastreglar, innerväggar av aluminium mm.
Försök har gjorts och görs fortfarande med olika material i golv för att få dessa anpassade till ett speciellt chassi, där golv och chassi mer och mer blir en egen enhet som har så låg vikt som möjligt. Men där hållfastheten är bättre än nuvarande konstruktioner, och när dessa kommer på marknaden är nog efter min livstid.
Hur många köper ”universella” stötdämpare till sin bil?
Inte många skulle jag tro, man köper de som är rätt avpassade för bilen och inget annat. Om man inte är ung och luras att köpa lite ”sportigare” dämpare men det har nog med åldern att göra, inte farten kan jag tro.
Bild.
Fordon lätt släpvagn (fordonskategori O2) med totalvikt mellan 751 och 3500 kg och vilka krav som ställs på stötdämpare?
EU direktiven säger att för dessa fordon så skall de vara utrustade med tillfredsställande/lämpliga stötdämpare, inga krav på anpassning, komfort eller andra faktorer, där av så sker bara en kontroll ur läckassynpunkt (okulärt) vid en besiktning. Ingen funktionskontroll om som sådan utförs (det har dessa ingen utrustning för).
För fordonskategori M1 personbil så ställs det mycket större krav både i komfort samt trafiksäkerhet.
Nu blir frågan?
Varför sitter alla stötdämpare på bilar/Mc mm och inte Husvagnar vertikalt med kanske några graders lutning och fungerar som dämpare skall fungera, där kompressionsventilen sitter i botten och tar upp dämpningen och där returventilen sitter på kolven/stången som ger en normal retur då fjädern går tillbaka.
Likaså på motorcyklar/tävlingsbilar mm och där möjligheterna är större för rätt injustering så rätt dämpning sker vid de olika hastigheterna.
Vanliga dämpare finns ju i flera konstruktioner och de vanligaste är oljehydraliska med flera olika funktioner för just att häva svängningen/dämpningen av hjulupphängningar beroende på hastigheten.
Ser man då till de ”universella” dämpare som monteras på dessa släpvagnar utan någon som helst form av anpassning eller undersökning (förutom AL-KO nu) hur de fungerar vid de olika hastigheter som vagnen är godkänd för. Den gamla utredningen som VTI gjorde var en undersökning av en traileraxel där både stötdämparen och fjädern satt på en A-konsol enligt de konstruktioner som var vanliga då, Problemet med denna konstruktion var att den var tung, detta upptäckte även Solifer.
De universella stötdämparna är i regel bara godkända för max hastigheter upp till omkring ca 100 Km/tim och då mest för att Hz talet (svängningen) inte skall bli så stort att vagnen hoppar av körbanan, vilket händer ibland vid hög hastighet (vobbling) eller helt krasst vid kraftig kurvtagning i högre farter.
Vad säger de lärde Maskiningenjörerna?
Kompromisser, kompromisser och kompromisser. Vad är det som styr?
Det som styr är nog tillverkarna av lätta släpvagnar.
Man har en övre viktgräns att ta hänsyn till och man vill få in så mycket som möjligt i korgen/kroppen och då kräver man att det som denna korg/kropp skall fästas vid har en så låg vikt som möjlig.
Det är nog som i krig, förmedla dåliga fakta som sakkunskap så förstår nog folket i gemen inte hur det fungerar.
Men om man vill ha ett chassi så lätt som möjligt så har man ju redan stängt in sig i ett hörn när det gäller krav som sedan inte går att ta sig ut ifrån. Då förstår jag varför AL-KO tagit fram ett lättviktschassi som då många inte tänker på att det kräver en styvare golvkonstruktion för att chassi och golv blir då en enhet i chassikonstruktionen.
Vi förstår då också varför det mer och mer kommer in lättare material i själva korgen som plastreglar, innerväggar av aluminium mm.
Försök har gjorts och görs fortfarande med olika material i golv för att få dessa anpassade till ett speciellt chassi, där golv och chassi mer och mer blir en egen enhet som har så låg vikt som möjligt. Men där hållfastheten är bättre än nuvarande konstruktioner, och när dessa kommer på marknaden är nog efter min livstid.
Hur många köper ”universella” stötdämpare till sin bil?
Inte många skulle jag tro, man köper de som är rätt avpassade för bilen och inget annat. Om man inte är ung och luras att köpa lite ”sportigare” dämpare men det har nog med åldern att göra, inte farten kan jag tro.
Bild.